Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2011-06-21

2011-06-20: Rodrigues/Davies/Rodrigues/Bosetti/Ezaki, Farmers by Nature, Ware/Cooper-Moore/Parker/Ali, Le Pelteux de nuages

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-06-20

ERNESTO RODRIGUES, ANGHARAD DAVIES, GUILHERME RODRIGUES, ALESSANDRO BOSETTI & MASAFUMI EZAKI / London (Creative Sources)
Rattrapage: un court disque (à peine plus de 30 minutes) paru en 2007 et enregistré au Atlantic Waves Festival de 2005, à (vous l’aurez deviné) Londres. Un ensemble tout acoustique (violon, alto, violoncelle, saxo soprano, trompette), un quintette d’improvisateurs aux techniques étendues fondées sur le son textural, le silence, le microscopique. Un arc d’écoute subtile mais pas statique, une prestation convaincante.
Some catching-up: a short record (barely over 30 minutes) released in 2007 and recorded at the Atlantic Waves Festival in 2005 in - you guessed it - London. An all-acoustic line-up (violin, viola, cello, soprano sax, trumpet), a quintet of free improvisers with extended techniques based on textural sound, silence, microsound. A subtle listening arc - not static. A convincing performance.

FARMERS BY NATURE / Out of This World’s Distortions (AUM Fidelity - merci à/thanks to Improvised Communications)
Un trio composé du pianiste Craig Taborn, du contrebassiste William Parker et du batteur Gerald Cleaver. Une session d’improvisation en studio, le lendemain du décès de Fred Anderson. La première pièce, “For Fred Anderson”, est d’une douceur et d’une tendresse merveilleuses. Le reste du disque continue surtout en mode discret, reposant sur l’intelligence des interactions jazzistiques entre ces trois comparses. “Mud, Mapped” se conclut sur un motif d’une grande délicatesse. Une écoute ressourçante.  [Ci-dessous: Un extrait de “Mud, Mapped”.]
A trio consisting of pianist Craig Taborn, bassist William Parker and drummer Gerald Cleaver. A studio improvisation session recorded the day after Fred Anderson passed away. The opening track “For Fred Anderson” is marvelously sweet and tender. The rest of the album continues mostly on the same discreet mode, relying on the intelligent jazzy interactions between these three acolytes. “Mud, Mapped” ends on a very delicate motif. A resourcing listen.  [An excerpt from “Mud, Mapped.”
DAVID S. WARE, COOPER-MOORE, WILLIAM PARKER & MUHAMMD ALI / Planetary Unknown (AUM Fidelity - merci à/thanks to Improvised Communications)
Un free jazz généreux, fort en changements d’humeurs et en solos (et duos, comme “Duality is One” entre Ware et Ali) bouillants. Une session studio, excellent son et un Cooper-Moore en grande forme.
Generous free jazz rich in mood swings and scorching solos (and duos, like “Duality is One” between Ware and Ali). A studio session, excellent sound, and Cooper-Moore is in great shape.

LE PELTEUX DE NUAGES / Musique laxative: Trash/MIDI (ind.)
Nicolas Aubé Lanctôt est Le Pelteux de nuages - des nuages de pluie acide, très certainement. Sa noise-pop est inventive et ne cache pas son message: cynisme à l’égard des radios, du gouvernement (Jean Charest en prend pour son rhume), de la société en général. Le tout offert dans une forme collagée qui s’inspire de Mr. Bungle en ajoutant plus de bruitisme, d’humour et de scatologie. Pas encore pleinement maîtrisé mais solide, à l’exception de la voix et des textes de sieur Aubé Lanctôt. Le Pelteux est à son meilleur lorsqu’il évite les mots.
Nicolas Aubé Lanctôt is Le Pelteux de nuages. His creative noise pop casts a highly cynical eye on radio, government (Quebec Prime Minister Jean Charest gets what he deserves) and society as a whole. All this delivered in a collage form inspired by Mr. Bungle, with extra noise, comic relief, and scatology. Not quite fully mastered yet, but strong, except for Aubé Lanctôt’s vocals and lyrics. Le Pelteux is at his best when he avoids words altogether.

No comments:

Post a Comment