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2011-05-11

2011-05-10: Veryan Weston, The Pattern Theory, Tupolev, Friedman/Liebezeit, Slumgum


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-05-10

VERYAN WESTON / Different Tessellations (Emanem)
Il y a quelques années, le pianiste Veryan Weston (qu’on connaît surtout pour son duo avec Phil Minton) publiait Tessellations for Luthéal Piano, un canevas d’improvisation constitué de 52 gammes pentatoniques présentées par incrément d’un demi-ton. Different Tessellations propose deux nouvelles réalisations de cette œuvre: d’abord une interprétation toute personnelle et très flamboyante du jeune pianiste Leo Svirsky, puis une approche très différente de la chorale Vociferous Choir qui fait de “Tessellations” un croisement entre Terry Riley et Manhattan Transfer. Étonnant et… différent.
A few years ago, pianist Veryan Weston (best known for his duo with Phil Minton) released Tessellations for Luthéal Piano, an improvisation canvas made of 52 pentatonic scales organized in half-tone increments. Different Tessellations features two more takes on this work: first a highly personal interpretation by young flamboyant pianist Leo Svirsky, then a radically different approach from The Vociferous Choir that turns “Tessellations” into a cross between Terry Riley and Manhattan Transfer. Surprising and…different.

THE PATTERN THEORY / The Pattern Theory (Valeot)
Un trio berlinois, dont ceci est le premier long jeu. Un rock à cheval entre le minimalisme du kraurock, le côté ambiant du post-rock et les circonvolutions du jazz-rock progressif de Jaga Jazzist. Beau, élégant, pas froid du tout. J’aime beaucoup.  [Ci-dessous: Le site de Valeot offre la pièce “Framed Fields” en téléchargement gratuit.]
A Berlin-based trio. This is their first full-length. Rock music on the fence between Krautrock’s minimalism, the ambient side of post-rock and the circumvolutions of Jaga Jazzist’s progressive jazz-rock. Nice, elegant, warm. I like this a lot on first listen.  [Below: Valeot’s website offers the track “Framed Fields” as a free download.]

TUPOLEV / Towers of Sparks (Valeot)
Autre parution récente chez Valeot, ce deuxième album du quatuor autrichien Tupolev, qui mélange rock instrumental et improvisation libre, instruments acoustiques et électroniques, rythme et flottement. Avec Peter Holy (piano), Alexandr Vatagin (violoncelle, basse), Lukas Scholler (dispositifs électroniques) et David Schweighart (batterie). Un peu inconsistent, à force de chercher un entre-deux original, j’ai l’impression que Tupolev se perd en conjectures. Faudra que je réécoute, mais après la clarté d’intention de The Pattern Theory, ce Towers of Sparks manque de substance.
Another recent release from Valeot. This is Austrian quartet Tupolev’s second album. It blends instrumental rock and free improvisation, acoustic instruments and electronic devices, beats and etherealness. With Peter Holy (piano), Alexandr Vatagin (cello, bass), Lukas Scholler (electronic devies) and David Schweighart (drums). A little inconsistent; they’re trying so hard to find a unique in-between that they seem to loose themselves in the process. I’ll have to give this one a second listen, but after The Pattern Theory’s clear intentions, this Towers of Sparks lacks substance.

BURNT FRIEDMAN & JAKI LIEBEZEIT / Secret Rhythms 4 (Nonplace - merci à/thanks to John Bourke P.R.)
Quatrième volume d’une collaboration qui perdure depuis dix ans et qui allie, d’un côté, les rythmes inusités du batteur Jaki Liebezeit et, de l’autre, les traitements sonores très amples de Burnt Friedman. C’est mon premier contact avec cette série, donc je ne comparerai pas avec les volumes précédents. Des grooves profonds, ambiants, avec quelques collaborations (Joseph Suchy sur deux des six pièces, Hayden Chisholm sur une, quelques autres) qui nuancent un peu la palette de gris. Les pièces ont tendance à traîner en longueur, même pour du dub (ou un genre de dub), à mon avis. Tout de même agréable.
The fourth volume in a collaboration that has been lasting for a decade and brings together together the unusual beat of drummer Jaki Liebezeit and the extensive sonic manipulations of Burnt Friedman. This is my first contact with the series so I won’t be comparing this volume with previous ones. Deep ambient grooves, with a few guests (Joseph Suchy on two tracks, Hayden Chisholm on one, among others) adding some color to the palette of greys. The tracks tend to extend their stay, even for dub, in my opinion. Still an enjoyable listen.

SLUMGUM / Quardboard Flavored Fiber (Accretions - merci à/thanks to John Bourke P.R.)
Un bon quatuor de jazz de Los Angeles, Slumgum se compose de Trevor Anderies (batterie), Jon Armstrong (sax, clarinette), Rory Cowal (piano) et David Tranchina (basse). Quardboard Flavored Fiber est leur second disque. Un jazz sucré-amer laissant beaucoup de place à l’improvisation collective (voire libre dans la série des “Big Fun” qui servent d’interludes), avec une belle interaction et des lignes écrites intelligemment. “Hancho Pancho” est à la fois punchée et capricieuse. Même chose pour “Puce over Pumpkin with a Hint of Lime”. Sympa.
A good jazz quartet from Los Angeles. Slumgum consists of Trevor Anderies (drums), Jon Armstrong (sax, clarinet), Rory Cowal (piano) and David Tranchina (bass). Quardboard Flavored Fiber is their second opus. Sweet-and-sour jazz with lots of room for collective improvisation (even free improvisation in the “Big Fun” series of interludes), with a fine level of interaction and intelligently scored lines. “Hancho Pancho” is both punchy and capricious. Same goes for “Puce Over Pumpkin with a Hint of Lime.” Fine and fun stuff.

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