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2010-07-09

2010-07-08: Hassle Hound, Markus Detmer, Merzbow, Edward Ka-Spel

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-07-08

HASSLE HOUND / Born in a Night (Staubgold - merci à/thanks to Forced Exposure)

Quel plaisir! Une pop tordue, fortement électronifiée, riche en échantillonnage, satirique, d’une étrangeté charmante. Avec Mark Vernon (de Vernon & Burns, dont le dernier disque est excellent), Ela Orleans et Tony Swain.

What a pleasure! Twisted pop, highly electronified, sample-rich, satirical, charmingly strange. With Mark Vernon (of Vernon & Burns, whose latest LP is a gem), Ela Orleans, and Tony Swain.

DETMER, MARKUS / 100 Jahre Einsamkeit: Markus Detmer Plays Staubgold (Staubgold - merci à/thanks to Forced Exposure)

Troisième DJ Mix à paraître récemment chez Staubgold, encore une fois basé sur le catalogue de l’étiquette berlinoise. La différence cette fois, c’est que le DJ est son fondateur, Markus Detmer (de Klangwart) et que ce disque est la 100e parution. Detmer ne fait pas de chichi et ne retouche pas: il présente simplement une sélection très large qui touche à toutes les tendances de l’étiquette, de l’électronique expérimentale (Ekkehard Ehlers) au rap (Faust vs. Dälek, David Last vs. Zulu), en passant par la chanson folktronica (Leafcutter John, Jasmina Maschina) et l’impro (Rafael Toral). Le meilleur des trois disques de cette série et, honnêtement, mieux sélectionné que les “samplers” de l’étiquette.

The third DJ mix released by Staubgold recently, once again based on the Berlin-based label’s catalogue. This time though, the DJ is Staubgold founder Markus Detmer (of Klangwart), and this CD is the label’s 100th release. Detmer doesn’t mess around with the tracks. He simple presents a wide-ranging selection that covers all the trends found on the label, from experimental electronica (Ekkehard Ehlers) to hip-hop (Faust vs. Dälek, David Last vs. Zulu), and on to folktronica (Leafcutter John, Jasmina Maschina) and improvisation (Rafael Toral). This is the best of theese three so far and, honestly, it’s much better than previous Staubgold label samplers.

MERZBOW / Fukurou: 13 Japanese Birds Pt. 2 (Important Records)

Pas pu écouter un Merzbow hier (kyrielle d’installateurs de toute sorte à la maison, je me suis retenu), mais voici le second volume de cette série, le dernier que je connaissais AVANT d’acheter la série complète (voir mon billet du 2010-07-06). Moins palpitant que Suzume. Les deux “Variation” proposent quelque chose de différent et réussi (du Merzbow lent, presque dub!), mais “Noritsukehousei” est terriblement monolithique. Moyen. Merzbow joue encore beaucoup de batterie sur ce disque.

Haven’t been able to listen to a Merzbow title yesterday (a slew of techs and reps here, so I held back), but here’s volume 2 in this series, and the last one I had heard prior to buying the whole series (see my post labeled 2010-07-06). Less thrilling than Suzume. The two “Variation” tracks offer something different (slow-paced, quasi-dub Merzbow!), but “Noritsukehousei” is just too monolithic. Mediocre. Merzbow is playing drums again on this disc.

EDWARD KA-SPEL / Tanith and the Lion Tree (Soleilmoon)

Paru en 1991, je viens de me le procurer. Les Legendary Pink Dots venaient de sortir l’excellent Maria Dimension. Ici, Ka-Spel propose quelque chose de beaucoup plus sombre, annonçant presque la série Dream Logik. Des chansons torves, des sons trouvés, quelques pièces très expérimentales. Somme toute un disque discret mais éminemment sombre. J’aime beaucoup.

Released in 1991, but I just acquired it. The Legendary Pink Dots had just released the stellar Maria Dimension. Here, Ka-Spel goes for something a lot darker, foretelling the Dream Logik series. Twisted songs, found sounds, a few highly experimental tracks. All in all a low-brow record, though extremely dark. I like a lot.

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