Journal d'écoute / Listening Diary
2010-07-07
SUN RA AND HIS OMNIVERSE JET-SET ARKESTRA / Detroit Jazz Center 1980 (Art Yard - merci à/thanks to ReR USA)
Une réédition intéressante mais pas phénoménale. Detroit Jazz Center 1980 regroupe sur un CD deux disques parus coup sur coup et enregistrés lors d’une série de concerts de Sun Ra à Detroit pendant les Fêtes de 1980, soit Beyond the Purple Star Zone et Oblique Parallax. Un Sun Ra très expérimental, qui pousse fort sur le synthétiseur. De bons grooves, de l’éclatement jovial (“Rocket Number Nine”), des moments complètement disjonctés (“Oblique Parallax”). Avec un ensemble de plus de 20 musiciens.
An interesting reissue, though not fantastic. Detroit Jazz Center 1980 culls on one CD two LPs that were released in quick succession and recorded during the same stretch of concerts in Detroit, Holiday season 1980, i.e. Beyond the Purple Star Zone and Oblique Parallax. A very experimental side of Sun Ra is featured, as he puts forth his synthesizer playing. Nice grooves, overspilling joy (“Rocket Number Nine”), moments of total otherwordliness (“Oblique Parallax”). With a 20+ ensemble.
DANIEL JOHNSTON / The Story of an Artist (Munster Records - merci à/thanks to Forced Exposure)
Un cas particulier. Daniel Johnston, au début des années 80, enregistrait chanson sur chanson avec les moyens les plus simples qui soit: un piano droit, un micro, un magnétophone. Munster Records réédite en coffret les six premières cassettes qu’il a distribué gratuitement à ses connaissances – et fait circuler dans les médias un CD présentant 24 des 131 chansons du coffret. Lo-fi avant la lettre, ces enregistrements sont souvent durs pour l’oreille mais charmants, somme toute. Johnston n’a pas une belle voix, mais il a de la verve et ses textes vont du banal à l’étrange. Jugez par ces quelques titres: “I Had Lost My Mind”, “I Can’t Think Anymore”, “My Baby Cares for the Dead”, “Love is Weird”, “I Never Meant To Be Spooky”. Il y a de l’humour, de l’honnêteté et de l’inclassabilité dans ce talent très brut. Les fans de Jad Fair, en particulier, sauront apprécier.
A peculiar case. In the early ‘80s, Daniel Johnston was recording song after song with the simplest of means, i.e. an upright piano, a microphone, and a tape recorder. Munster Records has reissued as a boxset the first six tapes he handed out to his friends and relatives for free, and is circulating in the media a single CD with 24 of the boxset’s 131 songs. Lo-fi before the day, these recordings are often hard on your ear but charming overall. Johnston doesn’ have a pretty voice, but he has guts and his lyrics range from banalities to the very strange. You can judge by this handful of song titles: “I Had Lost My Mind”, “I Can’t Think Anymore”, “My Baby Cares for the Dead”, “Love is Weird”, “I Never Meant To Be Spooky”. There’s humour here, and honesty, and unclassifiability, and very raw talent. Fans of Jad Fair will enjoy.
TULLY / Live at Sydney Town Hall, 1969-1970 (Chapter Music - merci à/thanks to Forced Exposure)
Tully, groupe de rock progressif australien, offrait une musique passionnée ayant beaucoup d’affinités avec celle de Procol Harum. Ce document d’archive propose deux pièces. “Love 200” (20 minutes) est une pièce ambitieuse du compositeur australien Peter Sculthorpe pour orchestre symphonique (de Sydney) et groupe rock (Tully). Dans le genre, c’est fort bien réussi, avec des accents de Moody Blues, de Procol Harum, plus un côté très personnel. Moins pompeux que The Nice, moins sectarisé que Deep Purple, cette expérience de rock symphonique offre une belle intégration et une écriture assurée. Seule ombre au tableau: la prestation de la chanteuse Jeannie Lewis, mal assurée. En complément, un “set” en concert de Tully (32 minutes), où compositions originales et improvisations s’enchaînent - du bon jam rock progressiste d’époque, capable de rivaliser avec Iron Butterfly. [Pour l’occasion de cette parution, l’étiquette Chapter Music a mis sur pied une page MySpace pour Tully (lien ci-dessus), où vous trouverez plusieurs extraits du disque.]
Australian progressive rock band Tully used to play passionate music with affinities with Procol Harum. This archive document features two tracks. “Love 200” (20 minutes) is an amibitious piece for symphony orchestra (Sydney SO) and rock band (Tully) by Australian composer Peter Sculthorpe. Very well done, with accents of Moody Blues, Procol Harum, and a more personal facet. Less pompous than The Nice, less sectarian than Deep Purple, this symphonic rock experience delivers a high level of integration and strong writing. Its only downside is the ill-assured performance by vocalist Jeannie Lewis (the male vocalist is very good though). The CD is completed by a Tully live set (32 minutes) consisting of compositions and improvisations, all segued – good period progressive jam rock on par with Iron Butterfly. [For this release, the Chapter Music label has set up a MySpace page for Tully (link above) where you can listen to several audio clips from the album.]
EXTRADITION / Hush (Vicious Sloth Collectables)
Puisqu’il y a un lien entre Tully et Extradition (le flûtiste Richard Lockwood d’abord, puis les deux groupes se fusionneront carrément), j’ai profité de l’occasion pour ressortir ce splendide album, le seul d’Extradition, d’abord paru en 1971. Un folk progressif qui hante, truffé de perles, dont la captivante “Ice” et la splendide “A Love Song”. Shayna Karlin avait une voix splendide de chanteuse folk.
Since there’s a connection between Tully and Extradition (flutist Richard Lockwood first, then the two bands litteraly merged), I take the opportunity to dust down Extradition’s sole and splendid LP, first released in 1971. Haunting progressive folk, full of gems, including the captivating “Ice” and the luscious “A Love Song.” Shayna Karlin had a superb folk singer’s voice.
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