Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2009-05-04

Lawrence English, John Luther Adams, Pimmon, Paul Dunmall, aMute, Koalas Desperados, Derek Sherinian

2 mai 2009

 

2e écoute: LAWRENCE ENGLISH / A Colour for Autumn (12k - merci à Dense Promotion)

Réécouté dans des conditions optimales, et c’est réellement un petit bijou de musique électronique ambiante. Merveilleuses textures, grande beauté, possiblement le meilleur disque de Lawrence à ce jour, certainement depuis For Varying Degrees of Winter.

 

http://www.12k.com

 

3 mai 2009

 

JOHN LUTHER ADAMS / The Place We Began (Cold Blue Music)

Je connaissais surtout Adams comme le compositeur de longues pièces évoquant merveilleusement les grands espaces froids de l’Alaska. Ici, on oublie les cordes et les claviers: The Place We Began est de l’art sonore abstrait produit à partir de vieilles oeuvres pour bandes composées dans les années 70, ici recyclées et cannibalisées. Le résultat est moins poli qu’à l’habitude, un peu aride mais tout de même intéressant, surtout la première et la dernière des quatre pièces. La musique d’Adams a toujours habité un espace sonore qui lui est propre et, si la facture sonore de ces pièces est différente, par l’esprit, elles appartiennent résolument au même univers.

 

http://www.coldbluemusic.com

 

 

4 mai 2009

 

PIMMON / Smudge Another Yesterday (Preservation - merci à Dense Promotion)

Cela faisait longtemps que j’avais entendu l’électronique expérimentale de Pimmon. Une première écoute satisfaisante, intrigante même, entre la “chorale invisible” d’ouverture et les morceaux plus abstraits qui suivent. Mérite une deuxième écoute plus attentive.

 

PAUL DUNMALL, MATTHEW BOURNE, DAVE KANE, STEVE DAVIS / Moment to Moment (Slam Productions)

Dunmall est le type de saxophoniste viscéral que j’aime tant (avec aussi Paul Flaherty, Ivo Perelman et quelques autres). Cette session de juin 2008 est très “free jazz”: libre, intense, fumante. Je ne connaissais pas les autres musiciens en présence et je suis impressionné, bien que ce quatuor ne réinvente rien. Une musique honnête, vibrante et puissante.

 

2e écoute: AMUTE / Infernal Heights for a Drama (Stilll / Forced Exposure)

Une bête étrange, entre la chanson rock alternative et un post-rock électro, à la fois ambiant et hargneux. Certaines idées sont solides, mais elles se perdent dans une production qui à trop toucher à tout, à trop tenter la symbiose d’influences diverses, pèche par excès.

 

KOALAS DESPERADOS / Koalas Desperados (Rootdown / Forced Exposure)

Parlant d’excès! Avec Koalas Desperados, le producteur reggae Teka tente trop de tout: trop d’invités (17 musiciens et 17 chanteurs) et trop de styles (reggae, hip hop, afrobeat, latino, dance). Oui, le tout illustre ses capacités de producteur, mais pas son flair pour concevoir un disque d’écoute agréable.

 

DEREK SHERINIAN / Molecular Heinosity (InsideOut - merci à Six Media Marketing)

Après les deux disques précédents, je suis content de pouvoir me fier à Derek! Qu’offre ce nouvel opus? Du metal-fusion, comme prévu. C’est un disque solide, peut-être plus fort en “métal” (donc moins “progressif” ou “fusion”) que les deux précédents. Toujours aussi égocentrique, mais c’est de bonne guerre pour ce Joe Satriani des claviers.

 

http://www.preservation.com.au

http://www.preservation.com.au

http://www.slamproductions.net

http://www.amute.net

http://www.stilll.org

http://www.myspace.com/koalasdesperados

http://www.rootdown-records.com

http://www.fe.org (Forced Exposure)

http://www.insideout.de

 

 [ENGLISH]

2 May 2009

 

2nd listen: LAWRENCE ENGLISH / A Colour for Autumn (12k - thanks to Dense Promotion)

Relistened to this one under optimal conditions, and it truly is a masterpiece of ambient electronic music. Marvelous textures, beautiful music, possibly Lawrence’s best record to date… at least since For Varying Degrees of Winter.

 

http://www.12k.com

 

3 May 2009

 

JOHN LUTHER ADAMS / The Place We Began (Cold Blue Music)

I knew Adams mostly as the composer of long pieces that evoke the cold wide spaces of Alaska. Here, exit the strings and keyboards: The Place We Began is abstract sound art made from old tape music composed in the ‘70s and here recycled and cannibalized into new pieces. The result is cruder than usual, a bit arid, but interesting nonetheless, especially the first and last of these four pieces. Adams’ music has always inhabited its own sonic space and, if these tracks sound differently, in spirit they definitely belong to that same personal universe.

 

http://www.coldbluemusic.com

 

 

4 May 2009

 

PIMMON / Smudge Another Yesterday (Preservation - merci à Dense Promotion)

It’s been a while since I’ve heard Pimmon’s brand of experimental electronica. This first listen is satisfying, intriguing even, especiallt thanks to the contrast created between the opening “invisible choir” and the more abstract pieces that come after it. This one deserves a second, more attentive listen.

 

PAUL DUNMALL, MATTHEW BOURNE, DAVE KANE, STEVE DAVIS / Moment to Moment (Slam Productions)

Dunmall is the kind of element saxophonist I love so much (along with Paul Flaherty, Ivo Perelman, and a few others). This June 2008 session is very “free jazz”: intense, smoking, no holds barred. I didn’t know the other improvisers prior to this recording and I’m impressed, though this quartet is not reinventing anything. This is honest, vibrant, powerful music.

 

2nd listen: AMUTE / Infernal Heights for a Drama (Stilll / Forced Exposure)

A strange beast this one, between alt-rock songs and electronic post-rock, both ambient and angry-sounding. Some strong ideas, but they tend to get lost in a production that goes overboard so hard it tries to integrate diverse influences.

 

KOALAS DESPERADOS / Koalas Desperados (Rootdown / Forced Exposure)

Speaking of overboard! With Koalas Desperados, reggae producer Teka goes overboard with everything: too many guests (17 musicians and 17 singers) and too many styles (reggae, hip hop, afrobeat, latino, dance). Sure, as a whole it highlights his producing skills, but what about designing a record that makes sense to the listener?

 

DEREK SHERINIAN / Molecular Heinosity (InsideOut - merci à Six Media Marketing)

After the last two records I listened to today, I was glad I could trust good ol’ Derek! What does this new CD have to offer? Fusion metal, as expected. It’s a strong record, heavier in the metal department (and therefore less progressive or fusion) than his previous two. Still as egocentrical as always, musically speaking, but it’s fair play for the Joe Satriani of the keyboard.

 

http://www.preservation.com.au

http://www.preservation.com.au

http://www.slamproductions.net

http://www.amute.net

http://www.stilll.org

http://www.myspace.com/koalasdesperados

http://www.rootdown-records.com

http://www.fe.org (Forced Exposure)

http://www.insideout.de

No comments:

Post a Comment