Journal d'écoute/Listening Diary
2009-09-21
Encore passé la matinée à écouter des projets pour le prochain FIMAV... mais ça, je ne peux pas vous en parler!
Again, I spent all morning listening to projects for the next FIMAV festival… but I can’t write about, as you can understand...
Puis...
And then…
LEYLAND KIRBY / Sadly, The Future Is No Longer What It Was (History Always Favors the Winners - merci à/thanks to Forced Exposure)
J’ai l’air d’avoir chômé, avec ce seul album entré à mon journal d’écoute, mais il s’agit d’un album triple - et même, d’un LONG album triple, plus de trois heures et demie! Leyland Kirby est en fait James Leyland Kirby, mieux connu sous son pseudo The Caretaker, ou même son ancien pseudo V/Vm. Ce disque, son premier sous son nom, est un projet spécial portant sur le drone, la mélancolie, la tristesse, la longueur du temps qui passe. Trois CD de 70 minutes, chacun portant un titre, chacun présentant une poignées de pièces non titrées. La musique consiste très largement en longues réflexions musicales au piano, dont le son est traité numériquement en textures feutrées. Souvent, au cours de l’écoute, il m’est venu des flashs d’œuvres de Koji Asano (Preparing for April, You Can’t Open the Door If It’s Already Open, même l’épique The Last Shade of Evening Falls lorsque les textures prennent le pas sur le piano). C’est long (l’ai-je dit?), monotone, mais pas nécessairement désagréable. Par contre, il n’y avait pas là de quoi faire trois disques (ou trois vinyles doubles, si vous êtes enclin à ce format). [Ci-dessous: Quelques extraits sur cette page.]
Only one entry in today’s listening diary. Before you start thinking I’m getting lazy, please consider that this is a triple album – and a LONG one at that, with over three and a half hours of music. Leyland Kirby is actually James Leyland Kirby, aka The Caretaker, aka V/Vm. This album, the first released under his name, is a special project focusing on drones, melancholy, sadness, and “the soundtrack of a world in decline.” Three 70-minute CDs, each bearing a different title, each comprising a handful of untitled tracks. The music consists mostly in long musical reflections at the piano, whose sound is digitally treated into velvety textures. While listening, I often had flashes of works by Koji Asano (Preparing for April, You Can’t Open the Door If It’s Already Open, even the epic The Last Shade of Evening Falls whenever the textures superceded the piano). It’s a long (did I say that already?), monotonous album, but it’s not unenjoyable. However, there was no reason to make it a triple CD (or a triple double-LP series, if you are partial to that format). [Below: A few samples on this page.]
http://www.brainwashed.com/vvm/haftw/releases/haftwcd001.html
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