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2009-08-07

2009-08-06: Anthology of Chinese Experimental Music, Eno/Moebius/Roedelius, Carter/Colbourne/Flaherty

Journal d'écoute/Listening Diary

2009-08-06


De retour après une journée de congé décidée spontanément hier (d’où l’absence de journal d’écoute pour le 5 août).

Back after a spontaneously-declared day off (hence, no listening diary for August 5).


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / An Anthology of Chinese Experimental Music 1992-2008 (Sub Rosa - merci à/thanks to Forced Exposure)

Je commence à peine à explorer ce coffret de quatre disques (j’y reviendrai en détail lorsque je l’aurai digéré). Première impression très favorable. N’attendez pas quelque chose d’exotique: l’électronique expérimentale suit les mêmes directions que celle d’ailleurs. Cela dit, il y a là d’excellentes pièces électroacoustiques et électroniques. Comme c’est souvent le cas chez Sub Rosa, la présentation n’est pas parfaite (la première page du livret est dédoublée, entre autres chose), mais la sélection musicale semble solide. Et rappelons que ce coffret se penche sur un corpus TRÈS peu connu des milieux occidentaux )ou des milieux orientaux, d’ailleurs).

I’m only at the beginning of my investigation of this 4-CD set (I’ll report again once I’m done). My first impression is very positive. Don’t expect anything exotic though: Chinese experimental electronic music follows the same kind of dvelopments this form has seen elsewhere. That said, disc 1 contains some excellent works of electroacoustic and electronic music. As is often the case with Sub Rosa, presentation is a bit shaky (the first page of the second booklet is repeated, liner notes are laid out in a way that’s hard to follow), but the musical selection seems strong. And let’s remember that the artists featured in this 5-hour set are very little known in the Western world (and not much more in the Eastern one).


ENO/MOEBIUS/ROEDELIUS / After the Heat (Bureau B - merci à/thanks to Forced Exposure)

J’adore cette collaboration et ce disque est plus beau encore que Cluster & Eno. Paru à l’origine en 1978 (et réédité par Bureau B en 2009, dans le cadre d’un programme de réédition du catalogue de l’étiquette Sky), il s’agit du deuxième volet d’une collaboration entre Brian Eno et le duo allemand Cluster (Dieter Moebius et Hans-Joachim Roedelius). Le premier était crédité à Cluster et Eno, celui-ci à Eno/Moebius/Roedelius, et toute la nuance est là: il s’agit cette fois d’un disque d’Eno agrémenté des tendances stylistiques de Cluster, plutôt que l’inverse. Une musique planante sans être ambiante, progressive dans l’attitude, introspective sans être refermée sur soi. Eno chante sur trois pièces. Holger Czukay joue sur une. Pas d’extras sur la réédition. Chaudement recommandé.

I love this collaboration, and this record is even better than Cluster & Eno. Originally released in 1978 (and now reissued by Bureau B in 2009, as part of the reissue program of the Sky label’s catalog), this is the second part of a collaboration between Brian Eno and the German duo Cluster (Dieter Moebius and Hans-Joachim Roedelius). The first LP was billed to Cluster and Eno; this one is Eno/Moebius/Roedelius, and the difference is not only cosmetic or contractual: this is much more an Eno record augmented by Cluster’s idiosyncrasies than the other way around. Trippy but not really ambiant music, progressive in spirit, inner-looking without being hermetic. Eno sings on three tracks, and Holger Czukay appears on one. No bonus track on the reissue. Strongly recommended.


CARTER/COLBOURNE/FLAHERTY / A Flash in the Sky (The Glass Museum)

Un concert de juin 2008 mettant en vedette le saxophoniste Paul Flaherty et le batteur Randall Colbourne (qui formaient un duo stable dans les années 90, récemment reformé), auxquels s’est joint spontanément le saxophoniste-trompettiste Daniel Carter. Deux improvisations libres de pure énergie faite musique. Du free jazz à l’américaine à fond de train. Flaherty, souffleur émérite, trouve en Carter une âme sœur, qui comprend ses motivations tout en les tempérant... un peu. Un enregistrement qui sonne un peu cru, mais une prestation fort recommandable. Première parution pour The Glass Museum, CD glissé dans un carton sérigraphié à trois rabats (blanc ou noir, les deux circulent), accompagné d’une note de Dredd Foole.

A June 2008 concert featuring saxophonist Paul Flaherty and drummer Randall Colbourne (who used to form a long-standing duo in the ‘90s, then got back together recently), joined on stage by sax/trumpet player Daniel Carter. Two free improvisations of pure energy turned into music.. American-style free jazz rolling like a freight train. Flaherty, blower emeritus, finds in Carter a kindred soul, someone who understands his motivations and can put a lid on it…well, just a bit. A slightly raw recording, but the performance is commendable. First release on The Glass Museum – CD in a three-fold serigraphed cardboard (black or white, both are in circulation), accompanied by a note signed Dredd Foole.


Oups, le travail déborde! Plus d’écoute pour aujourd’hui (et donc pas d’Acid Mothers Temple...)

Yikes, work is suddenly piling up. No more listening for today (which means no Acid Mothers Temple...)

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