Journal d'écoute / Listening Diary
2009-06-25
NARTHEX / Formnction (Potlatch)
Fascinant, mais ô combien exigeant, ce disque de Narthex, un duo formé de Marc Baron (saxo) et Loïc Blairon (contrebasse). Il s’agit d’improvisation recomposée selon un procédé rigide. À partir de six improvisations de 30 minute chacune enregistrées dans six endroits différents et constituées de six parties de cinq minutes chacune, le duo a recombiné une pièce de 30 minutes en puisant un bloc de cinq minutes dans chacune des six improvisations enregistrées.Il s’agit d’une musique ultra dépouillée, forte en silence (pensez à Radu Malfatti), aux gestes sonores brefs, presque aléatoires si ce n’était de l’état de tension qui se crée. Il y a aussi une autre pièce de 30 minutes, la 4e improvisation de la série en fait, où aux sons de saxo et de contrebasse ont été substitués des fréquences de 1000 Hz et 500 Hz, ce qui donne une pièce électronique ultra-minimaliste sur deux tons. De la musique à l’extrême limite de l’art sonore et conceptuel.
This record by Narthex (Marc Baron on sax and Loïc Blairon on doublebass) is fascinating, but so very demanding. This is improvisation recomposed following a specific process. The duo has performed six 30-minute improvisations recorded in six different locations, and each piece consisted of six five-minute parts. Then, they put together a 30-minute piece by putting together one section of improv 1, another from improv 2, etc. This is stark naked music, music boiled down to very short interventions interspersed with long stretches of silence (think Radu Malfatti). The interventions would feel almost aleatory if not for the strong and intentional tension they build. There is a second 30-minute piece, the fourth improvisation in the original series, where every utterance from the sax and bass has been replaced by a 1000Hz or 500Hz frequencies (respectively), producing an extremely minimal two-tone electronic piece. This is music pushed to the extreme limit of sound art and conceptual art.
ES / Kesämaan Lapset (Fonal Records - merci à/thanks to Forced Exposure)
Après les rigueurs de Narthex, les pièces planantes et psychédéliques d’ES sont un baume. J’avais bien aimé Sateenkaarisuudelma, l’opus précédent de Sami Sänpäkkilä (l’homme derrière Es et l’étiquette Fonal). Celui-ci est plus court, plus “pop”, plus convivial. Un peu d’électronique cyclique et hypnotisante (“Ennen oli huonommin”), du bourdon folk psychédélique, et même une chanson aux accents un peu Sigur Ros en finale (“Haamut sun sydämestä”). De la vague finlandaise de folk psychédélique underground -- on pourrait presque parler de “New Weird Finland” -- Es compte parmi les projets les plus accessibles et agréables. [Ci-dessous: Extrait de “Haamut sun sydämestä”. S’ouvrira dans le lecteur audio du site de Fonal Records.]
After Narthex’s spartan art, Es’ trippy-drony tracks were quite welcome. I had taken a shine at Sateenkaarisuudelma, Sami Sänpäkkilä’s previous CD (he is the man behind Es and the Fonal label). This album is short and more pop, more listener-friendly. A bit of cyclical hypnotic music (“Ennen oli huonommin”), some psychedelic folk drones, and even a song reminiscent of Sigur Ros to round things up (“Haamut sun sydämestä”). Within the Finnish wave of underground psychedelic folk -- we could even label it “New Weird Finland”, following The Wire’s “New Weird America” tag -- Es stands out as a particularly enjoyable and accessible project. [Below: Excerpt from “Haamut sun sydämestä.” Will open in the audio player from Fonal’s website.]
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