Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2014-05-23

2014-05-22: Carter/Sondheim, Music for Hard Times, Audio One

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-05-22

AZURE CARTER & ALAN SONDHEIM / Avatar Woman (Public Eyesore)
Chansons folk actuelles avec Azure Carter (belle voix, lancinante parfois, s’approchant même à l’occasion du speech-singing de Harry Partch) et Alan Sondheim, qui joue ici toutes sortes d’instruments à cordes (violon, alto, guitaire, sarangi, saz, pipa, oud, etc.). Deux saxophonistes font des apparitions, mais l’album tourne essentiellement autour de ce duo – des pièces aux atmosphères souvent troublées, parfois sereines. Écriture lâche qui laisse place à l’improvisation. Étrange, intéressant, et Sondheim est un musicien d’exception.
Avant-folk songs with Azure Carter (nice voice, plaintive at times, and she occasionally gets close to Harry Partch’s speech-singing) and Alan Sondheim who plays here all sorts of stringed instruments (violin, viola, guitar, sarangi, saz, pipa, oud, etc.). Two sax players have guest appearances, but the bulk of the record revolves around the duo. The mood is often bleak or at least troubling, though some pieces (like “Credo”) are serene. The songwriting is slack, leaving room for improvisation. Strange, interesting, and Sondheim is an exceptional musician.

MUSIC FOR HARD TIMES / City of Cardboard (Public Eyesore)
Ce groupe est un duo composé de Paul Winstanley (bass électrique, effets) et Tom Nunn, un inventeur d’instruments fait-maison – des trucs à souffler et gratter, qui impliquent souvent des tiges et des plaques de métal. Une heure de bonheur improvisé, de dialogues louches, de sonorités étranges qu’on peine à associer à des instruments qui se nomment sketchbox, lukie tube ou ghost plate. Un univers sonore unique en son genre.
This group is a duo consisting of Paul Winstanley (electric bass, effects) and Tom Nunn, a maker of odd home-made instruments that you scratch or blow into, and that often involve rods and metal plates. An hour’s worth of improvised happiness, dubious dialogues, and strange sonorities I had a hard time associating to instruments with names like skatchbox, lukie tube, and ghost plate. This soundworld is one of a kind.

AUDIO ONE / An International Report (Audiographic Records)
Suite de mes achats au 30e FIMAV. Ken Vandermark vient de lancer sa propre étiquette en publiant deux disques d’Audio One. An International Report propose cinq nouvelles compositions de Vandermark, et il s’agit EXACTEMENT du répertoire présenté au FIMAV samedi dernier, dans le même ordre. Et c’est solide comme jamais. Ce groupe se compose de 10 musiciens de Chicago, ce qui veut dire répétitions plus faciles à organiser et, du coup, matériel plus complexe. Il n’y a que la ballade “Vivre sa vie” qui me plaît moins. Pour le reste, c’est canon, particulièrement “Encyclopedia of a Horse” et “Atlas of Madness”. Écriture punchée, ligne de saxos de la mort (Mazzarella, Rempis, Williams plus Vandermark) et la présence du très grand vibraphoniste Jason Adasiewicz. Recommandé. [Ci-dessous: Écoutez l’album sur bandcamp.]
Part of my 30th FIMAV haul. Ken Vandermark just launched his own label and released two CDs by Audio One. An International Report includes five brand new compositions, and this is the EXACT set list of the band’s performance at FIMAV last Saturday, down to the order. And this is Vandermark at his strongest. The band consists of 10 musicians based in Chicago, which means easier rehearsals, which means more complex material. There’s only the ballad “Vivre sa vie” that I feel is sub-par. The rest is grade A stuff, especially “Encyclopedia of a Horse” and “Atlas of Madness”. Punchy writing, killer sax line (Mazzarella, Rempis, Williams, Vandermark), and the presence of the über-great vibes player Jason Adasiewicz. [Below: Listen to the album on bandcamp.]


No comments:

Post a Comment