Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2014-04-29

2014-04-28: Carter/Bradford, Steve Lacy, Flo Stoffner, Kahn/Olive, Frank Zappa

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-04-28

JOHN CARTER & BOBBY BRADFORD / Tandem (Emanem)
Emanem vient de rééditer sous forme de disque double les deux volumes de Tandem qu’elle avait publiés séparément en 1996. J’en ai profité pour réécouter ce très beau disque que je n’avais pas revisité depuis un bon bout de temps. Quel plaisir! Deux concerts, 1982 et 1979, d’un duo qui combine mélodisme et avant-gardisme. Contrairement à la majeure partie du catalogue d’Emanem, Carter (clarinette) et Bradford (cornet) ne sont pas européens mais bien américains, et leur approche de l’improvisation est issue de l’AACM. Grand plaisir à réentendre “Portrait of J.B.G.”, splendide solo de cornet. Les bandes ont subi un renettoyage pour cette réédition, ce qui a réduit le bruit de fond de manière notable.
Emanem just reissued as a 2-CD set both volumes of Tandem published separately in 1996. I took this opportunity to revisit this beautiful record – I hadn’t listened to it in years. What a treat! Two concerts, 1982 and 1979, by a duo who blended melodicism and avant-garde in wonderful ways. Unlike most of the artists in Emanem’s catalogue, Carter (clarinet) and Bradford (corner) are Americans, not Europeans, and their approach of improvisation comes from the AACM. What a treat to listen again to the gorgeous cornet solo “Portrait of J.B.G.” For this reissue, the tapes have been cleaned up to further reduce noise, and it shows.

STEVE LACY / Avignon and After, Volume 2 (Emanem)
Le volume 2 (le premier est paru en 2012) propose que des enregistrements inédits de Steve Lacy en concert solo, en France, en Allemagne et au Canada, de 1972 à 1977. Qualité sonore variable, mais qualité musicale soutenue et indéniable. Une poignée d’airs de Billy Strayhorn, des versions enlevantes de “Moms” et “Pops”, un splendide “Hooky”, un “Snips” de 11 minutes qui vaut le détour. Lyrisme et précision: Lacy était dans une classe à part.
Volume 2 (the first one came out in 2012) features only previously unavailable recordings of Steve Lacy soloing live in France, Germany, and Canada, from 1972 to 1977. Variable sound quality, unvariable musical quality. These are all very strong performances. Three tunes by Billy Strayhorn, bouncy renditions of “Moms” and “Pops,” a gorgeous “Hooky,” a very worthwhile 11-minute “Snips.” Lyricism and precision: Lacy truly was in a league of his own.

FLO STOFFNER / Norman (Veto Records)
Album solo du guitariste suisse Flo Stoffner, une suite de huit morceaux aux approches variés, mais tous joués à la guitare élecriques avec effets multiples. Des pièces actives, avec beaucoup d’action, sans tomber dans la masturbation virtuose. Intéressant, rondement mené, peut-être pas assez distinctif.
A solo album by Swiss guitarist Flo Stoffner. Eight pieces where he uses various approaches, though they are all performed on electric guitar with multiple effects. Busy tracks, lots of action, without getting to the point of virtuoso masturbation. Interesting, well-paced, just not enough distinctive to stand out.

JASON KAHN & TIM OLIVE / Two Sunrise (845 Audio)
35 minutes enregistrés en septembre-octobre 2012, alors que Jason Kahn (uniquement aux électroniques, pas de percussions) se trouvait au Japon. Tim Olive utilise ses pickups et des électroniques, dans un set-up moins bruyant que son disque précédent. Improvisation électroacoustique surtout pointilliste: clics et chuintements, avec ici et là des blips plus saisissants. L’ensemble est très cohérent, captivant même.
35 minutes recorded in September-October 2012 while Jason Kahn (electronics only, no percussion) was visiting Japan. Tim Olive is on pickups and electronics, in a set-up less noisy than what is featured on his previous 845 Audio release. Mostly pointilllistic electroacoustic improvisation: clicks and trips, with occasional more startling bleeps. Very coherent as a whole, and captivating.

FRANK ZAPPA / Road Tapes, Venue #2: Finlandia Hall, Helsinki, Finland (Zappa Records)
Début-milieu des années 70, trois mois c’était une éternité dans l’œuvre de Zappa. J’en veux pour preuve la distance stellaire qui séparent Roxy By Proxy (décembre 1973) de Road Tapes, Venue #2, amalgame de trois concerts enregistrés à la fin août 1973. Le line-up est transitoire: Ruth et Ian Underwood, Tom et Bruce Fowler, George Duke, Jean-Luc Ponty, Ralph Humphrey – Chester Thomson et le coloré Napoleon Murphy Brock ne sont pas encore de la partie. Remarquez qu’avant ce disque double, il n’existait presque rien qui documentait ce line-up. Remarquez aussi que ce disque double propose un répertoire étonnant constitué en grande partie de pièces instrumentales et d’improvisations dirigées – et je ne parle pas de jams comme ceux du line-up Sheik Yerbouti, mais d’improvisations parfois libres, souvent très tordues. On a droit en ouverture à une suite (presqu’un medley) de thèmes alors connus (“Eric Dolphy Memorial Barbecue”, “Dog Breath”) et inconnus (“Kung Fu”, “RDNZL”), un “Montana” approximatif, loin de ce qu’il deviendra en présence de Brock, et à une séquence “Village of the Sun”, “Echidna’s Arf”, “Don’t You Ever Wash That Thing?” vraiment décevante, d’une lenteur déconcertante en fait – cette œuvre charnière de Roxy est encore en gestation ici. Voilà pour les déceptions. Or, Road Tapes, Venue #2 apporte aussi son lot de trésors, comme la toute première version de “Pojama People” – Zappa récite le texte sur un vamp jazz lounge à mourir de rire – et “Farther O’Blivion”, travail gigantesque de réécriture d’un mouvement de “The Adventures of Greggary Peccary” version Wazoo, 23 glorieuses minutes qui passeront rapidement à la trappe lorsque Zappa commencera à travailler à la version studio définitive de “Greggary”. Mentionnons aussi un excellent “Dupree’s Paradise” et, en guise de rappel, un “Brown Shoes Don’t Make It” assez délirant merci. Qualité sonore fort acceptable. Et le violon de Ponty apporte une couleur qui manquera ensuite. [Ci-dessous: “Farther O’Blivion” – même chanson, même concert, mais cette version n’est pas officiellement tirée de Road Tapes 2.]
In the early-to-mid ‘70s, three months was an eternity in Zappa’s universe. Just look at the cosmic distance between Roxy By Proxy (December 1973) and Road Tapes, Venue #2, an amalgam of three shows recorded in late August 1973. It documents a transitional line-up: Ruth and Ian Underwood, Bruce and Tom Fowler, George Duke, Jean-Luc Ponty, Ralph Humphrey – no Chester Thomson or Napoleon Murphy Brock yet. Before the release of this 2-CD set in 2012, we had only scraps of documentation of this particular line-up. And please note that this 2-CD set delivers a surprising repertoire consisting mostly of instrumentals and conducted improvisations – and I’m not talking about jams a la Sheik Yerbouti, but bona fide twisted free-wheeling improvisations. The set opens with a suite (almost a medley) of themes then known (“Erick Dolphy Memorial Barbecue,” “Dog Breath”) and unknown (“Kung Fu,” “RDNZL”), followed by a listless “Montana”, very far from the live staple this song would become in the presence of the colourful Mr. Brock. There’s also a very disappointing, incredibly slow-paced “Village of the Sun” / “Echidna’s Arf” / “Don’t You Ever Wash That Thing?” – that suite had yet to find its way. Those are the disappointments, but Road Tapes Venue #2 is also full of nuggets, like the very first version of “Pojama People” – Zappa recites the lyric over a hilarious lounge jazz vamp – and “Farther O’Blivion,” a gigantic rewriting of a movement from the Wazoo project “The Adventures of Greggary Peccary”, all 23 minutes of which would soon get scrapped as Zappa will start working on the definitive studio version of “Peccary”. There’s also an excellent “Dupree’s Paradise” and, as an encore, a quite delirious – and faithful – take on “Brown Shoes Don’t Make It.” Sound quality is quite honest. And Ponty’s violin brings a colour that would never be seen again in FZ’s bands. [Below: “Farther O’Blivion” – same piece, same concert, but I don’t think this version is taken from the official Road Tapes 2.]


No comments:

Post a Comment

Post a Comment