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2013-05-22

2013-05-21: So Percussion/Trueman, Volti, Solter/Friedlander, Norbert Möslang, John Zorn


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-05-21

SO PERCUSSION & DAN TRUEMAN / Neither Anvil Nor Pulley (Cantaloupe - merci à/thanks to Dot Dot Dot Music)
Après l’album Cage 100 qui consistait en un vinyle vierge dans une pochette fait main et code de téléchargement, voici que So Percussion pousse plus loin l’idée d’une parution virtuelle ancrée dans l’univers matériel. Il existe trois éditions de Neither Anvil Nor Pulley: vinyle recyclé avec code, mini-haut-parleur avec code, ou manette de jeu de golf avec code. Splendide idée pour accompagner une composition en cinq mouvements qui questionne notre relation avec la machine, avec l’ordinateur, avec la musique. Dan Trueman propose une œuvre sémantiquement riche, pleine de surprises, aux référents multiples (Bach, musique rock, pionniers du bruitisme, etc.), qui s’écoute merveilleusement bien et qui met en valeur la stupéfiante polyvalence du quatuor So Percussion. [Ci-dessous: Un avant-goût de l’album.]
After Cage 100, which consisted of a virgin LP in a handmade sleeve and a download code, So Percussion takes the concept of a virtual release anchored in the material world one step further. There are three editions of Neither Anvil Nor Pulley: a recycled LP with code, a speaker driver with code, and a golf game joystick with code. A great idea to accompany a composition in five movements that questions our relationship with machines, computers, and music. Dan Trueman’s composition is rich in meanings, full of surprises, and ripe with references (to Bach, rock music, pioneers of noise, etc.). It’s a wonderful listen and it showcases the So Percussion quartet’s incredible versatility. [Below: A preview of the album.]

VOLTI / House of Voices (Innova)
Paru l’an dernier, ce disque du chœur Volti de San Francisco (dirigé par Robert Geary). Je l’avais laissé de côté, mais en classant des trucs récemment, j’ai remarqué, parmi les compositeurs qui y figurent, le nom de Ted Hearne, chanteur du duo R We Who R We (cf. l’entrée du 2013-05-10). La suite de cinq courtes pièces de Hearne ressort du lot d’œuvres commandées pour ce disque; elle est vive, sarcastique, touchante. “Luna, Nova Luna” de Mark Winges est majestueuse. “The Crowds Cheered as Gloom Galloped Away” d’Eric Moe s’appuie sur un étrange et fort intéressant poème en prose de Matthea Harvey. Les autres compositeurs à l’honneur sont Yu-Hui Chang, Donald Crockett et Wayne Peterson.
This CD by Volti, a choir from San Francisco eleased last year (directed by Robert Geary), came out last year. I had put it aside. I stumbled upon it while filing stuff and noticed the name of Ted Hearne among the featured composers – Hearne is the singer of duo R We Who R We (see the entry for 2013-05-10). His suite of five short pieces stands out of the other works commissioned; it is lively, sarcastic and oddly moving. “Luna, Nova Luna” by Mark Winges is the type of majestic piece you expect on a disc like this one, and it plays that role very well. Eric Moe’s “The Crowds Cheered as Gloom Galloped Away” makes great use of a strange and very interesting poem by Matthea Harvey. The other composers featured are Yu-Hui Chang, Donald Crockett, and Wayne Peterson.

SCOTT SOLTER & ERIK FRIEDLANDER / No Compass (Skipstone Records - merci à/thanks to Braithwaite & Katz)
Mini-album de cinq remixes, tous par Scott Solter, de pièces tirées de l’album Broken Arm Trio d’Erik Friedlander. Autrement dit, le jazz actuel passé dans le tordeur de l’electronica. Solter fait du bon boulot, visant une déconstruction électroacoustique des originaux. Moins racoleur que j’aurais cru et tout à fait pertinent – plus pertinent que l’original, en fait!
An EP with five remixes, all by Scott Solter, of tracks found on Erik Friedlander’s Broken Arm Trio CD. Modern jazz revisited by electronica. Solter does a fine job and clearly aims at an electroacoustic deconstruction of the original recordings. I was expecting something “easier” than this, so I’m pleased. A relevant release. More relevant than the original, actually.

NORBERT MÖSLANG / killer_kipper (Cave12 - merci à/thanks to Dense Promotion)
L’électronicien Norbert Möslang (une moitié de voice_crack il y a maintenant longtemps) publie un vinyle chez Cave12. Une improvisation de 27 minutes divisée en deux parties pour accomoder le format vinyle. Travail minutieux d’électronique expérimentale, mais j’ai entendu beaucoup mieux de la part de Möslang. Cette pièce n’a rien de remarquable.
Electronician Norbert Möslang (who used to be one half of voice_crack) is released an LP on Cave12. A 27-minute live improvisation split into two parts to accomodate the vinyl format. Careful experimental electronic music, but I’ve heard a lot better from Möslang. This piece is pretty run-of-the-mill.

 JOHN ZORN / The Concealed (Tzadik)
Pendant quelques jours, je vais plonger la main dans mon “sac du FIMAV” – impossible de repartir de ce festival sans faire quelques achats! À commencer par The Concealed, un programme créé au FIMAV 2012, enregistré en studio tout de suite après et paru à la fin de l’année dernière. Ce disque s’inscrit dans la lignée d’œuvres mystiques des dernières années (In Search of Paradise, The Goddess, The Gnostic Preludes, etc.). Le projet se veut un amalgame du “jazz quartet” de Zorn présenté sur Nova Express et du Masada String Trio. Musique entre le jazz, la musique de chambre et le lounge des Dreamers, facile d’écoute, avec souvent une qualité de chanson – d’ailleurs, j’ai entendu une version de “Towards Kafiristan” avec paroles chantées par Jesse Harris au concert The Songs Project présenté au FIMAV 2013. [Ci-dessous: “Passage to Essentuki”.]
For the next few days, I’ll be going through my “FIMAV haul” – can’t leave Victoriaville without buying a CD or ten! Starting with The Concealed, a program premiered at FIMAV 2012, recorded in the studio right after that and released late last year. This record belongs to Zorn’s mystical output (alongside In Search of Paradise, The Goddess, The Gnostic Preludes, etc.). This project is meant to bring together Zorn’s “jazz quartet” (featured on Nova Expess) and his Masada String Trio. Music that blends jazz, chamber music, and the lounge feel of The Dreamers. Easy to listen to, often with a song-like quality – incidentally, I just heard a version of “Towards Kafiristan” with lyrics sung by Jesse Harris at Zorn’s The Songs Project concert at FIMAV 2013.  [Below: “Passage to Essentuki.”]

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