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2012-07-17

2012-07-16: Barrett/Park, Robert Hampson, Julian Cope


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-07-16

RICHARD BARRETT & HAN-EARL PARK / Numbers (Creative Sources)
Mars 2011, Institut de Sonologie à La Haye: l’électronicien Richard Barrett (du duo Furt) et le guitariste Han-earl Park travaillent ensemble à la création d’une musique à la fois spontanée et pressentie, une musique qui part dans plusieurs directions à la fois (c’est d’ailleurs la marque de commerce de Furt). La guitare est spatialisée à outrance, les électroniques s’y enchevêtrent, manipulant en direct et ajoutant par coups pointillistes qui rendent impossible l’isolation de l’une ou l’autre des contributions. Résultat: une musique électroacoustique vive, étourdissante et pertinente, qui nargue nos talents de poursuite.
March 2011, Institute of Sonology, The Hague: electronician Richard Barrett (of Furt) and guitarist Han-earl Park are working together to create music both spontaneous and premeditated, music that launches into several directions at a time (that’s Furt’s trademark). The guitar is wildly spatialized, and the electronics intermingle with it, manipulating in real-time, adding pointillistic fluries of sounds that make it impossible de isolate a single contribution. The result is lively, relevant, dizzying electroacoustic music; music that seems to be daring us to try and catch it.

ROBERT HAMPSON / Répercussions (editions Mego - merci à/thanks to Dense Promotion)
Robert Hampson (aka Main) poursuit sa carrière d’électroacousticien avec Répercussions. Trois œuvres au programme : “Répercussions”, aux coups de tambour spacieux, réverbérés, et aux électroniques un peu “old school”, ce qui confère à l’œuvre un son très GRMien. “De la Terre à la Lune”, plus aérienne, est mystérieuse à souhait. Tout en évitant les clichés, Hampson arrive à lui donner un caractère SF fort agréable. Enfin “Antarctica Ends Here” nous fait passer en mode musique expérimentale ambiante. L’espace presque infini constitue le fil d’ariane de cet album réussi. Édition CD + DVD 5.1.  [Ci-dessous: un avant-goût de l’album sous forme de montage.]
Robert Hampson (aka Main) carries on in his recent electroacoustic career with Répercussions. Three works: “Répercussions” with sparse reverberated drum strokes and “old school”-sounding electronics that give the piece a GRM-like feel. “De La Terre à la Lune”, more aerial, marvelously mysterious – Hampson manages to give it a science-fiction feel without resorting to clichés. Finally, “Antarctica Ends Here” sees him go in experimental ambient mode. Near infinite space is the thread that runs through this quite successful album. Released as a CD + DVD with 5.1 surround mix.  [Below: Edited highlights from the album.]

JULIAN COPE / Black Sheep (Head Heritage)
Mon écoute récente de Psychedelic Revolution (2012) a relancé mon intérêt pour Julian Cope et je constate, à l’écoute de Black Sheep (2008), que j’aurais dû raccroché plus tôt! Excellent tour de chant psychédélique. Plus discret que le dernier-né – disons plus Autogeddon que Peggy Suicide – mais des chansons solides, comme “Psychedelic Odin”, “Feed My Rock’n’Roll” et “Dhimmi is Blue”. Quelques longueurs, mais rien de trop dommageable.
I recently heard Psychedelic Revolution (2012), which rekindled my interest in Julian Cope and, listening to Black Sheep (2008), I think I should have got back on that train a while back! This is a very good psychedelic song cycle. Somewhat quieter than his latest opus – say, more Autogeddon than Peggy Suicide – but a strong set of songs, like “Psychedelic Odin,” “Feed My Rock’n’Roll” and “Dhimmi is Blue.” A couple of overlong passages, but nothing too damaging.

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