Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2012-02-16

2012-02-15: The Clarinet Trio, House of Low Culture, Bushman's Revenge, Peter Hammill, Cassiber

Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-02-15

THE CLARINET TRIO / 4 (Leo Records)
Je ne suis pas un fan du Clarinet Trio de Gebhard Ullman, Jürgen Kupke et Michael Thieke. Cela dit, j’ai entendu leurs quatre albums, y compris ce dernier-né, et je les trouve agréables et intelligents. Mais l’écriture d’Ullmann (c’est lui qui mène ce groupe) ne vient pas me chercher. Néanmoins, 4 contient de beaux moments, comme le revirement d’ambiance dans “May 5” qui, après un thème enjoué et une pause, repart dans une variation mélancolique.
I am not a fan of Gebhard Ullman, Jürgen Kupke and Michael Thieke’s Clarinet Trio. However, I HAVE heard all their four albums, including this new release, and I do find them enjoyable and intelligent. It’s just that Ullmann’s writing (he is the leader and composer in this group) doesn’t seem to grab me. That being said, 4 features some veyr fine moments, like the mood reversal in “May 5” where, after a joyful theme and a rest, the piece restarts in melancholia variation mode.

HOUSE OF LOW CULTURE / Poisoned Soul (Sub Rosa - merci à/thanks to Forced Exposure)
Le chanteur-guitariste d’Isis, Aaron Turner, dans un projet solo qui mélange éléments doom metal et bruitisme lo-fi. Il est accompagné de Faith Coloccia et du percussionniste B.R.A.D. Poisoned Soul propose trois longues pièces (16, 16 et 21 minutes) qui rappellent autant Bohren und der Club of Gore que Dead Machines ou Asva (dont B.R.A.D. fait partie, d’ailleurs). Des gestes musicaux pesés (et souvent pesants), présentés avec une lenteur réfléchie, et qui tissent une trame soutenue. Captivant.  [Ci-dessous: Sur cette page, vous trouverez deux extraits à écouter.]
Isis singer/guitarist Aaron Turner in a solo project that blends elements of doom metal and lo-fi noise/freak art. He is accompanied by Faith Coloccia and percussionist B.R.A.D.  Poisoned Soul features three extended tracks (16, 16 and 21 minutes) reminiscent of Bohren und der Club of Gore, Dead Machines, and Asva (with whom B.R.A.D. plays). Weighted (and weighty) musical gestures presented with thought-out slowness and weaving a rich tapestry. A captivating listen.  [Below: You can listen to two excerpts on this Sub Rosa page.]
http://subrosa.itcmedia.net/en/catalogue/soundworks/holc--house-of-low-culture.html

BUSHMAN’S REVENGE / A Little Bit of Big Bonanza (Rune Grammofon - merci à/thanks to Forced Exposure)
Un quatrième album pour le power trio norvégien Bushman’s Revenge. Ce groupe (Even Helte Hermansen, Gard Nilssen, Rune Nergaard) joue un rock instrumental qui remue les tripes, parfois simple, parfois ingénieux, mais toujours senti. Ce disque est plus réussi que Jitterbug. Il s’écoute d’un trait, sans récrimination aucune. Et les pièces plus tendres (“Tinnitus Love Poem”, par exemple) ne déparrent pas du tout l’ensemble.
A fourth opus for Norwegian power trio Bushman’s Revenge. This band (Even Helte Hermansen, Gard Nilssen, Rune Nergaard) plays bowel-shaking instrumental rock. Their music can be simple or ingenious, but it’s always honest-sounding. This record is more successful than Jitterbug. It goes down great, in one sitting, without any complaining. And the sweeter tracks (“Tinnitus Love Poem”, for instance) are no let-down.

PETER HAMMILL / PNO GTR VOX BOX: 7. “What about the best alternate versions?” (Fie)
(Conclusion d’une série quotidienne commencée le 2012-02-07.) Sur ce septième et ultime disque, Peter Hammill a rassemblé des enregistrements différents de dix chansons déjà représentées dans le coffret. Rappelons que PNO GTR VOX BOX a été colligé à partir de plusieurs concerts solos données en 2010 et que chaque disque a été assemblé comme s’il s’agissait d’un concert autonome. Étrangement, ce disque est mon préféré de l’ensemble (à l’exception peut-être du premier). Les versions incluses sont plus dosées (lire: moins extrêmes) et mieux senties, et elles forment un ensemble fabuleux. Je n’hésiterais pas à faire entendre ce disque en premier à un néophyte de Hammill. “Comfortable”, “The Siren Song”, “Time Heals” et “Stranger Still” ont toutes droit à des interprétations mesurées et plus précises que celles entendues précédemment dans ce coffret. Quant à “Traintime” qui clôt l’ensemble, elle atteint un degré théâtral inégalé, même si ce n’est pas la version la plus intense ou énergique qui soit. Hammill dans toute sa splendeur.
(Final installment in a daily series that started on 2012-02-07.) On this seventh and final CD, Peter Hammill has culled alternate recordings of ten songs already featured on the box set. Remember that PNO GTR VOX BOX was put together from recordings of several 2010 solo concerts, and that each disc has been assembled as if it were a standalone concert. Strangely, this disc is my favourite (or a tie with disc 1). Included versions are more measured (i.e. less extreme), more moving, and form a fabulous live set. I wouldn’t hesitate playing this disc first to a Hammill newcomer. “Comfortable,” “The Siren Song,” “Time Heals” and “Stranger Still” are all given heartfelt performances that are more precise than their other iterations in this box. As for the closing “Traintime,” it reaches an unmatched level of theatricality, despite not being the most intense or energetic version out there. This set is Hammill at his most brilliant and captivating.

CASSIBER / A Face We All Know (ReR Megacorp)
Tout comme Man or Monkey est le meilleur album de Cassiber en quatuor, A Face We All Know est le meilleur en trio. Paru en 1990, c’est le dernier album studio du groupe. On y trouve aussi l’essentiel du matériel présenté sur Live in Tokyo. Merveilleux équilibre entre les racines rock-in-opposition du groupe, sa tendence déclamatoire et sa propension à l’échantillonnage et aux sons trouvés. Un chef d’œuvre du rock réellement alternatif.
Like Man or Monkey was Cassiber’s best album as a quartet, so was A Face We All Know their best trio opus. Released in 1990, it was their final studio album, and it features most of the material heard on the subsequent Live in Tokyo. The perfect blend of their rock-in-opposition roots, their declamatory tendency, and their propension for samples and found sounds. A masterpiece of truly alternative rock.

No comments:

Post a Comment