Journal d'écoute / Listening Diary
2012-02-13
SWEDISH MOBILIA / Knife, Fork and Spoon (Leo Records)
Swedish Mobilia est un trio... italien. Allez savoir. Un trio de jazz actuel guitare, basse et batterie (guitariste et bassiste utilisent aussi des électroniques). Mélange des genres intéressants - éléments rock, attitude jazz créatif suisse, peu de chaleur mais de la passion. “Rocking Chair” et “Pop-Up Toaster” sont réussies, avec des retours de situation agréables.
Swedish Mobilia is an Italian trio. Go figure. A guitar/bass/drums avant-jazz trio (the guitarist and the bassist also use live electronics). An interesting blend of styles – rock elements, a “Swiss creative jazz” attitude, not much warmth but some passion. “Rocking Chair” and “Pop-Up Toaster” are successful compositions with enjoyable twists.
XAVIER CHARLES & TERRIE EX / Addis (Terp Records - merci à Dense Promotion)
Enregistrée à Addis-Abeba (Éthiopie) en 2009 dans le cadre d’une tournée éthiopienne de The Ex, cette collaboration propose de l’improvisation libre très pointue. Charles y est à la clarinette, en mode frugal (pensez à son travail dans le trio The Contest of Pleasures). Terrie fait preuve de beaucoup de retenue dans ce contexte, explorant des textures silencieuses. Cela dit, Addis captive rarement, ce disque ayant de la misère à nous porter au-delà de l’exercice de style.
Recorded in Addis Abeba in 2009, while The Ex was touring Ethiopia. This collaboration features highly focused and stripped-down free improvisation. Charles plays clarinet in frugal mode (think of his work with The Contest of Pleasures). Terrie manages a lot of restraint in this context, exploring quiet textures. However, Addis is rarely captivating. This record has a hard time being more than a figure exercise.
HARD COMING LOVE / Hard Coming Love (Spezialmaterial - merci à Dense Promotion)
L’étiquette Spezialmaterial publie ces jours-ci le premier album du groupe de rock psychédélique suisse Hard Coming Love, sur vinyle. Un disque éponyme solide et bien assuré, avec un chanteur qui a la voix de l’emploi, des guitares lysergiques à souhait et une belle alternance de jams longs et de chansons courtes. Les textes n’ont rien de génial, mais le cœur est à la bonne place. J’aime. [Ci-dessous: Vidéomusique officielle pour la chanson “Bodies to Ghosts”.]
The Spezialmaterial label is releasing the debut LP by Swiss psychedelic rockers Hard Coming Love. This is a strong and sure-footed release, with a singer who has the right voice for the job, acid-laced guitars, and a fine blend of extended jams and shorter songs. The lyrics are nothing to write home about, but these guys have their collective heart in the right place. I like. [Below: Official music video for the song “Bodies to Ghosts.”]
PETER HAMMILL / PNO GTR VOX BOX: 5. “What about songs I didn’t play in Japan?” (Fie)
(Suite d’une série quotidienne commencée le 2012-02-07.) Les quatre premiers disques du coffret reproduisaient les thématiques utilisées lors d’une série de concerts japonais en 2010. Le cinquième disque de ce coffret propose 11 autres chansons qui figurent régulièrement dans les concerts récents de Hammill. Et comme les quatre disques précédents et les deux qui suivront, la sélection et l’ordre des chansons procédent de la même logique qu’utilise Hammill lorsqu’il choisit ce qu’il interprètera avant d’entrer en scène. On n’a donc aucune impression d’écouter des restes. Au contraire, je trouve ce “set” plus réussi que le disque 3. “Last Frame”, “The Lie” et “A Way Out” sont magiquement interprétées. On a aussi droit aux premières apparitions des versions concert de “Our Eyes Give It Shape” et “Meanwhile My Mother”. Et “Primo on the Parapet” demeure la plus saisissante transformation d’une chanson de Hammill entre le studio et la scène. [Ci-dessous: “The Lie” en décembre 2009 - pas la version sur le coffret, mais approchant.]
(Fifth installment in a daily series that started on 2012-02-07.) The first four discs in this box reproduce themed set lists used for a series of Japanese concerts in 2010. Disc 5 features 11 other songs that are regularly featured in Hammill’s live performances these days. As with the first four and the next two discs, song selection and order proceed from the same logic Hammill uses when deciding what he will be playing on a given night. Therefore, there is no feeling of listening to leftovers; on the contrary, I find this set holds better as a self-standing concert than disc 3. “Last Frame,” “The Lie” and “A Way Out” get magical performances. And we are treated to the first appearances on official live releases of “Our Eyes Give It Shape” and “Meanwhile My Mother.” And “Primo on the Parapet” remains the most stunning transformation from studio to stage of a Hammill song. [Below: “The Lie” live in December 2009 - not the version on the box set, but close.]
EL DOOM & THE BORN ELECTRIC / El Doom & The Born Electric (Rune Grammofon - merci à/thanks to Forced Exposure)
L’étiquette norvégienne Rune Grammofon fait rarement dans le rock progressif, mais lorsqu’elle si frotte, c’est avec une attitude très rock. Qu’on se rappelle le second Shining ou Heavy Metal Fruit de Motorpsycho. El Doom & The Born Electric suit la même veine: un hard rock aux ambitions symphoniques mais au rendu... hard rock. Ce projet est dirigé par le guitariste-chanteur Ole Petter Andreassen (Thulsa Doom) et met en vedette, en guise d’invités, Jon Eberson et deux membres d’Elephant9. Des chansons bien senties, aux arrangements léchés, et beaucoup de testostérone. “Fire Don’t Know” et “The Hook” sont très réussies.
Norwegian label Rune Grammofon rarely releases progressive rock, but when it does, it goes for a hard rock attitude. Think of Shining’s second CD or Motorpsycho’s Heavy Metal Fruit. El Doom & The Born Electric is in the same line: hard rock with symphonic ambitions that remain within the realm (and instrumentation) of hard rock. This project is led by guitarist/singer Ole Petter Andreassen (Thulsa Doom) and features guests like Jon Eberson and two members of Elephant9. Strong songs, thought-out arrangements, lots of testosterone. “Fire Don’t Know” and “The Hook” are the stand-out tracks.
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