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2011-10-25

2011-10-24: Eno/Hammill, The Remote Viewers, King Crimson


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-10-24

ROGER ENO & PETER HAMMILL / The Appointed Hour (Fie! Records)
Tant qu’à me procurer le nouveau Hammill (voir l’entrée du 2011-10-23), j’ai fait main basse sur ce projet inusité. Une collaboration à distance avec Roger Eno, chaque artiste dans son studio personnel, sans entendre l’autre, commençant à jouer à une heure donnée (à 13h le 1er avril 1999). On aligne les deux bandes, et voilà! Une heure de musique instrumentale, entre le nouvel-âge et Klaus Schulze. Très agréable, moins inconséquent que ça en a l’air. Et dans la lignée des parties instrumentales de This.
Since I was getting the new Hammill (see the entry from 2011-10-23), I also picked up this unusual project. A remote collaboration with Roger Eno, each artist in his own studio, without hearing the other, starting to play at a given time (1pm on April 1, 1999). Align both tapes and voilà! One hour of instrumental music fitting in between new-age and Klaus Schulze. Quite enjoyable, and less inconsequential than you might think. Oh, and in the vein of the instrumental bits on This.

THE REMOTE VIEWERS / Nerve Cure (The Remote Viewers)
Ce nouveau disque est plus minimaliste et moins “rock” (notons les guillemets) que To the North. Le groupe s’est cristallisé autour des saxos de David Petts, Adrian Northover et Sue Lynch, appuyés par le piano et les percussions de concert de Rosa Lynch-Northover et la contrebasse de John Edwards  – exit la batterie. Moins enthousiasmant que To the North à première écoute, mais l’écriture est encore une fois sustentante, et ces subtilités se dévoileront au fil des écoutes subséquentes.
This new CD is more minimalist-leaning and less “rock” (note the quotation marks) than To the North. The band has crystalized around the saxophones of David Petts, Adrian Northover and Sue Lynch, backed by the piano and concert percussion of Rosa Lynch-Northover, and the doublebass of John Edwards – no more drums. Less engaging on first listen than To the North, but the writing is once again quite substantial, and its subtleties will be revealed with repeated listening.

KING CRIMSON / Discipline (40th Anniversary Edition) (Panegyric)
Steven Wilson frappe encore un puissant coup avec son mixage 5.1 de Discipline, disque phare, éblouissant. Des barissements d’Andrian Belew dans “Elephant Talk” aux percussions déchaînées de “Indiscipline”, l’album gagne en définition et en profondeur – plus que, disons, Red, pour comparer deux disques plutôt coup de poing. Cette rédition propose aussi quelques extras intéressants, dont une version en concert de “Thela Hun Ginjeet”, un “rough mix” de l’album complet, dans l’ordre envisagé à l’origine (qui mène de “Discipline” à “Indiscipline”), ainsi que trois prestations télé. [Ci-dessous: Une de mes chansons préférées de King Crimson, “Indiscipline”, live à l’émission The Old Grey Whistle Test. Cette vidéo est incluse sur le DVD-A, avec une meilleure résolution.]
Steven Wilson strikes another hard hit with his 5.1 mix of Discipline, a blinding lighthouse of a record. From Adrian Belew’s elephantesque guitar bawls in “Elephant Talk” to Bill Bruford’s unchained percussion work in “Indiscipline,” the album gains in definition and depth – more so than, say, Red, to compare two similarly powerful records. This reissue also includes a few interesting extras, like a live version of “Thela Hun Ginjeet,” a rough mix of the whole album in the order first envisioned by Fripp (leading from “Discipline” to “Indiscipline”), and three TV performances. [Below: One of my favourite KC tracks, “Indiscipline,” live on The Old Grey Whistle Test. This video is included on the DVD-A, in a higher resolution.


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