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2011-11-07

2011-11-04: Frost/Bjarnason, Swod, Guelewar, Acid Mothers Temple


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-11-04

BEN FROST & DANÍEL BJARNASON / Sólaris (Bedroom Community - merci à/thanks to Forced Exposure)
Collaboration entre deux artistes de musique expérimentale bruitiste mais mélodique. Sólaris adopte une esthétique très épurée qui, oui, rappelle le film de Tarkovsky dont elle s’inspire. Et la démarche qui l’habite se fonde sur l’erreur et la mémoire. Bref, l’appareil artistique est intéressant - plus que le résultat, qui me laisse froid. Il y manque la grâce et la hargne du précédent disque de Ben Frost, By the Throat.
A collaboration between to experimental artists playing noisy yet melodic music. Yes, the stripped-down esthetics of Sólaris are reminiscent of the Tarkovsky film they drew inspiration from. And the artistic process at its core is based on error and memory. In other words, the artistic apparatus is interesting – more so than the actual result, which has left me cold. Sólaris lacks the gracefulness and rage found in Ben Frost’s previous record By the Throat.

SWOD / Drei (City Centre Offices - merci à/thanks to Forced Exposure)
Le piano règne en maître au sein du duo berlinois Swod (Oliver Doerell et Stephan Wöhrmann). Ses mélodies délicates forment l’épine dorsale des 11 pièces que propose Drei (oui, c’est leur troisième album). Elles sont habillées de textures électroniques, de rythmes simples et de fragments de paroles trouvées. Un beau disque qui ne s’impose pas, un disque d’atmosphère, presque racoleur.
The piano is the king in the music of Berlin-based duo Swod (Oliver Doerell and Stephan Wöhrmann). The piano’s delicate melodies form the backbone of Drei’s elevent tracks. The ivories are complemented by electronic textures, simple rhythms, and bits of found dialogues. A pretty and unimposing record, a mood-setting album, the kind that’s just almost trying too hard to be nice - almost.

GUELEWAR / Halleli N’Dakarou (Teranga Beat - merci à/thanks to Forced Exposure)
Dernier enregistrement (en concert, 1982) d’un groupe assez particulier de la Gambie. Un funk africain dansant, plutôt psychédélique, avec l’omniprésence d’un mini-moog dont les lignes rappellent parfois celles de Bernie Worrell pour Talking Heads, parfois celles qui accompagnent les chanson d’Omar Souleyman. Un long disque (78 minutes) composé de longues chansons ennivrantes. Douze musiciens.
Last recording (live, 1982) of a rather unique band from Gambia. African funk, dance-prone, rather psychedelic, with an omnipresent mini-moog whose lines are reminiscent at times of Bernie Worrell’s for Talking Heads, at times of the lines accompanying Omar Souleyman’s songs. A long CD (78 minutes) of long, repetitive, trance-inducing songs. Twelve musicians.

ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO U.F.O. / Cometary Orbital Drive (Bambalam Records)
Paru en 2008. Une suite de 70 minutes, bâtie autour d’une séquence mystique de six notes. La première partie met en vedette les prouesses vocales de Tsuyama Atsushi (qui, ici, réussit à sonner comme Peter Murphy). Beaucoup d’action et de jamming - tant qu’à me farcir une pièce d’une heure d’AMT, je préfère de loin Cometary Orbital Drive à Pink Lady Lemonade.
Released in 2008. A 70-minute suite revolving around a mystic six-note sequence. The first part showcases the vocal prowess of Tsuyama Atsushi (who, here, sounds like Peter Murphy). Lots of action and jamming. If I’m gonna run through an hour-long ATM track, I’d much rather be it Cometary Orbital Drive than Pink Lady Lemonade.

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