Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2011-08-02

2011-08-01: Emo Albino, Hobocombo, Aidan Baker, Next Stop: Horizon, Rotfront

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-08-01

EMO ALBINO / Lady Lord (Sofa)
Emo Albino est un duo d’improvisation libre formé d’Ingar Zach et d’Ivar Grydeland, les deux fondateurs de l’étiquette Sofa, les deux tiers du groupe Huntsville et deux membres du collectif No Spaghetti Edition. Ces deux-là se fréquentent musicalement depuis longtemps. Lady Lord est un court disque (30 minutes) offrant une seule pièce enregistrée au festival de jazz de Kongsberg en 2010. Une improvisation qui se déroule principalement dans les graves, pleine de fréquences subtiles qui interagissent sans se soucier de mélodies ou de rythmiques. Une interaction très dense, même si la musique est dépouillée. Convaincant.
Emo Albino is a free improvisation duo consisting of Ingar Zach and Ivar Grydeland, the co-founders of the Sofa label, two thirds of the groupe Huntsville, and two long-standing members of No Spaghetti Edition. These two have been playing together for a long time. Lady Lord is a short record (30 minutes) featuring a single improvisation recorded at the Kongsberg jazz festival in 2010. The improvisation unfolds mostly in the bass register, with plenty of subtle frequencies interacting without a care for melody or rhythm. Very dense listening from these two, although the music itself is pretty stripped down. A convincing effort.

HOBOCOMBO / Now that it’s the opposite, it’s twice upon a time (Trovarobato Parade - merci à/thanks to Dense Promotion)
Hobocombo est un sympatique groupe hommage à Moondog, avec le batteur Andrea Belfi, la contrebassiste Francesca Baccolini et le guitariste Rocco Marchi. Un autre disque court (une demi-heure), avec sept compositions de Moondog revisitées en mode néo-psychédélique léger. Créatif et approchable.
Hobocombo is a fun Moondog tribute band featuring drummer Andrea Belfi, doublebassist Francesca Baccolini and guitarist Rocco Marchi. Another short record (half an hour), with seven Moondog titles revisited in a light neo-psychedelic style. Creative and approachable.

AIDAN BAKER / Still Life (Primary Numbers - merci à/thanks to Forced Exposure)
Aidan Baker est surtout connu pour ses drones multicouches et le sludge rock expérimental de son groupe Nadja. Le voici dans un contexte tout autre: quatre pièces pour piano, basse acoustique et batterie, tous joués par lui. Quatre compositions longues et répétitives qui font beaucoup penser à The Necks et à Bohren und der Club of Gore. Malheureusement, Baker n’est pas aussi habile sur ces instruments qu’à la guitare électrique et il n’arrive pas ici à manier la répétition et la longueur d’une manière aussi fascinante que The Necks. “Complex Iconographical Symbiology” est particulièrement lassante. Par contre, “Still Lives” est plutôt bien réussie.
Aidan Baker is best known for his multilayered drones and the experimental sludge rock of his band Nadja. Here he is in a completely different context: four compositions for piano, upright bass and drums, all played by him. Four long, repetitive pieces that bring to mind The Necks and Bohren und der Club of Gore. Sadly, Baker is not as crafty on these instruments than on electric guitar, and he fails to use repetition and duration in as fascinating a way as The Necks. “Complex Iconographical Symbiology” gets particularly long and tiresome. However, “Still Lives” is pretty well thought-out and executed.



NEXT STOP: HORIZON / We Know Exactly Where We Are Going (Tapete Records - merci à/thanks to Forced Exposure)
Ce duo suédois propose un premier album charmant aux influences variées. Chansons pop à saveur vaudeville ici, fanfaronne là. Il y a de tout ici, chaque pièce développant sa propre personnalité (la présence d’un chanteur et d’une chanteuse ouvrant les possibilités). Ainsi, “Ship in a Bottle” adopte la fragilité et le caractère aérien du meilleur de Patrick Watson, alors que “Tiny Wings” a l’aspect coquin de CocoRosie. Si les multiples influences retraçables au fil des chansons sont plus ou moins bien assimilées, elles forment un tout agréable et conséquent, qui plaira aux fans de chanson pop originale. Les moments forts abondent, la qualité d’écriture est là, les arrangements sont créatifs. Je suis prêt à parier que le deuxième album de Next Stop: Horizon sera mémorable. Déjà que celui-ci est très réussi.  [Ci-dessous: Quelques extraits de l’album.]
This Swedish duo delivers a charming debut album steeped in a diverse mix of influences. Pop songs with a vaudeville twist here, a circus-like feel there. There’s a little bit of everything on this record, each track developing its own personality (the presence of male and female singers helps in that regard). “Ship in a Bottle” goes for the fragile aerial feel of Patrick Watson at his best, while “Tiny Wings” is tricky and sweet like a CocoRosie track - to point only two cases. Though there are multiple half-digested influences identifiable along the tracklist, they form an enjoyable and consequent whole that will appeal to fans of original/alternative pop. Highlights abound, the songwriting is strong and the arrangements, creative. I’m willing to bet that Next Stop: Horizon’s next album will be memorable. This one’s already quite a treat!  [Below: Three sound clips from the album.]

ROTFRONT / VisaFree (Essay Recordings - merci à/thanks to Forced Exposure)
Il y a deux ans presque jour pour jour, je recevais Emigrantski Raggamuffin, le premier disque de la troupe ukraino-berlinoise Rotfront. Voici enfin un deuxième opus. VisaFree est tout à fait en ligne avec son précédesseur: une pop internationale qui s’inspire autant du krautrock que du folk des Balkans ou de l’électro-pop française. Tout un melting-pot que ce groupe qui embrasse d’un même élan Russes, Juifs, Gitans, Allemands et Turques. VisaFree est un tantinet moins relevé que l’excellent Emigrantski Raggamuffin, mais tout de même, il y a beaucoup de plaisir à avoir entre le faux-grec/russe de “Sigaretta,” l’hymne “Gay, Gipsy & Jew”, le côté forain de “VisaFree” et l’étrange hommage aux Beastie Boys “No Sleep Till Berlin”.  [Ci-dessous: Écoutez tout l’album en flux.]
Two years ago almost to the day dropped on my doorstep Emigrantski Raggamuffin, the debut album by Ukrainian/Berlinese troupe Rotfront. Finally, we have a follow-up. VisaFree carries on in the same vein as its predecessor: world-beat pop drawing inspiration in equal parts from krautrock and Balkanese folk or French electro-pop. It’s quite a melting pot actually, with Russians, Jews, Gypsies, Germans and Turks welcomed in with open arms. VisaFree is a tad bit weaker than the excellent Emigrantski Raggamuffin, but still, there’s a lot of fun to draw from the faux-Greek/Russian stylings of “Sigaretta,” the anthemic “Gay, Gipsy & Jew,” the fair-like “VisaFree” and the strange Beastie Boys tribute “No Sleep Till Berlin.”  [Below: Stream the whole album.]



No comments:

Post a Comment