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2010-08-09

2010-08-09: Marty Regan, Larry Polansky, Norbert Stein, Zea, Fennesz/Vainio/Zanési

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-08-09


MARTY REGAN / Forest Whispers... (Navona Records)

Comment ne pas aimer ce recueil de compositions signées Marty Regan pour instruments japonais. Son approche est très traditionnelle, sa musique paisible, l’enregistrement impeccable. Cinq œuvres: quatre duos (shakuhachi et koto, shamisen et koto, shamisen et ko-tsuzumi, shakuhachi et violoncelle) et un quatuor (shakuhachi, violon, violoncelle, piano). Les pièces plus aériennes sont très jolies mais manque un peu de caractère. La seule pièce plus “terrestre” (le quatuor) réussit mal la conjugaison entre Occident et Orient. Forest Whispers me laisse donc ambivalent, mais on ne peut pas être contre la vertu musicale... et “Song-Poem of the Eastern Clouds” est très réussie...

How could I not like this collection of compositions for Japanese instruments by Marty Regan. His approach is very traditional, his music peaceful, and the recording flawless. Five works: four duos (shakuhachi and koto, shamisen and koto, shamisen and ko-tsuzumi, shakuhachi and cello) and one quartet (shakuhachi, violin, cello, piano). The more aerial tracks are very pretty but lack some character. And the only “earthier” piece (the quartet) fails in its attempt at blending Western and Eastern worlds. Forest Whispers leaves him uncertain, but you can’t be against musical virtue... and “Song-Poem of the Eastern Clouds” is a very fine composition.


LARRY POLANSKY / The World’s Longest Melody (New World Records)

Larry Polansky est un compositeur bien particulier, qui insère souvent des procédés mathématiques et génératifs dans ses œuvres. The World’s Longest Melody regroupe des œuvres des années 1990 et 2000 pour la plupart et ayant la guitare électrique comme point commun. Notons “Ensembles of Note” et “The World’s Longest Melody” pour quatuor de guitares électriques, quatuor de saxophones et batterie, deux pièces méthodiques et étourdissantes. Notons aussi “Tooaytood”, une série de très courtes vignettes (quelques secondes) pour quatuor de guitares, de belles énigmes musicales. Un disque solide, plus accessible (à tout le moins plus facile à aimer) que certains de ses autres disques (comme les DIY Canons). [Ci-dessous: Un extrait de “Ensembles of Note.” D’autres extraits sont offerts sur le site de New World Records.]

Larry Polansky is a rather unusual composer who often uses mathematical and generative devices in his works. The World’s Longest Melody features pieces from the ‘90s and 200s mostly, and they all share an instrument: the electric guitar. Let’s mention “Ensembles of Note” and the title track, both for electric guitar quartet, saxophone quartet and drums, both methodical and dizzying pieces of music. Also noteworthy is “Tooaytood,” a series of very short vignettes (a few seconds each) for guitar quartet, fine musical enigmas. A strong record, more accessible (or at least easier to like) than some of his previous records (like the DIY Canons). [Below: An excerpt from “Ensembles of Note.” Other audio clips available on New World’s website.]

http://www.newworldrecords.org/media/fileRNyqe.wav


NORBERT STEIN - PATA, HORNS & DRUMS / Silent Sitting Bulls (Pata Music)

Pour ce nouvel album le saxophoniste-pataphysicien Norbert Stein s’est entouré d’un batteur (Christoph Haberer), d’un flûtiste (Michael Heupel) et d’un joueur d’euphonium (Nicolao Valiensi). Un alignement sympathique pour interpréter un répertoire complexe mais dansant, invitant et malin. J’ai pensé à Carlo Actis Dato, à Jean Derome, mais surtout à Steve Lacy (en particulier dans “Hapana Lakini”, dont la ligne mélodique est tout à fait dans l’esprit du grand maître). Un autre projet soigneusement fignolé et enregistré de la part de Stein.

For this new album, ‘pataphysician saxophonist Norbert Stein is backed by a drummer (Christoph Haberer), a flutist (Michael Heupel) and a euphonium player (Nicolao Valiensi). A fun line-up to perform a complex, bouncy, inviting and mischievious repertoire. I’m thinking of Carlo Actis Dato, Jean Derome, but mostly Steve Lacy (and especially in “Hapana Lakini,” whose melody could be a homage to the great master of soprano sax). Another finely crafted (and recorded) project from Mr. Stein.


ZEA / The Beginner (Makkum Records - merci à/thanks to Dense Promotion)

Homme-orchestre électro-punk, Zea donne dans la chanson casio DIY sur toile iconoclaste. Entre Daniel Johnston, Jad Fair et Felix Kubin. Sympatique (“Song for Electricity”), rigolo (“Agrarian Daydreams”), parfois ridicule (“Armpit Elastica”).

An electro-punk one-man-band, Zea plays DIY Casio songs over an iconoclastic backdrop. Somewhere between Daniel Johnston, Jad Fair, and Felix Kubin. Cool (“Song for Electricity”), funny (“Agrarian Daydreams”), occasionally stupid (“Armpit Elastica”).


CHRISTIAN FENNESZ, MIKA VAINIO & CHRISTIAN ZANÉSI / GRM Experience (Radio France - Signature)

Facile de recommander la série Signature de Radio France - d’excellents enregistrements, des projets presque toujours intéressants, et une présentation physique originale. Cette collaboration s’avère presque légère: Mika Vainio met de l’eau dans son vin pour s’adapter au style ambiant de Fennesz, qui lui-même fait un effort pour accélérer ses développements afin de s’adapter à la manière narrative de Zanési. Ça marche bien: musique électronique riche, onirique, confondante aussi, mais oui, ça manque un peu de mordant.

It’s easy to recommend Radio France’s Signature series - excellent recordings, interesting projects, and an original physical design. This collaboration proves to be almost light: Mika Vainio cools down his horses to adapt to Fennesz’s ambient style, though Fennesz himself tries to speed up his developments to adapt to Zanési’s narrative-like approach. It works out well. Rich, dreamy, puzzling electronic music, although ti does lack some bite.

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