Journal d'écoute / Listening Diary
2011-06-30
Bon, le déménagement est terminé (ou presque), je peux recommencer graduellement à écouter de la nouvelle musique!
Okay, so the move to a new house in a new area of Quebec is done, the unpacking is almost over, and I can start listening to some new music again!
JEREMY BECK / IonSound Project (Innova)
Un quatrième album pour le compositeur américain Jeremy Beck, qui combine complexité moderne et mélodisme intemporel. Je ne suis pas un fan de ses œuvres, mais la plupart sont à tout le moins agréables, sinon intrigantes. IonSound Project propose sept pièces composées pour le sextette de chambre IonSound Project de Pittsburgh. Une seule des pièces fait usage des six musiciens - c’est d’ailleurs la meilleure. Notons aussi une belle chanson intitulée “In February” pour soprano, clarinette, violon et piano, ainsi qu’un tryptique pour flûte, clarinette, violon, violoncelle et piano intitulé “September Music”. Le reste est ordinaire, mais ces trois sélections judicieusement espacées font de ce disque une écoute satisfaisante.
A fourth one for US composer Jeremy Beck, whose writing combines modern complexity with timeless melodicism. I’m not a fan of his works, but most are at least enjoyable, and some can prove to be intriguing. IonSound Project features seven pieces written for Pittsburgh-based chamber sextet IonSound Project. Only one of these pieces makes use of all six musicians, and it is the highlight of the CD. Also worth a mention are a beautiful song called “In February” for soprano, clarinet, violin and piano, and a triptych for flute, clarinet, violin, cello and piano called “September Music.” The rest of the disc is mediocre, but these three selections, judiciously sequenced, makes the whole thing a satisfying listen.
OSTRAVSKÁ BANDA / On Tour (Mutable Music)
Un disque double mettant en vedette l’ensemble de musique contemporaine tchéco-new-yorkais Ostravaská Banda sous la direction de Petr Kotík. On Tour propose surtout des enregistrements en concert réalisés pendant une tournée tchèque en 2009. Du répertoire de l’ensemble (qui incluait aussi du Ligeti, du Berio, du Feldman et du Wolff), on a retenu pour l’album des compositeurs moins connus, à l’exception de John Cage (un long “Concerto for Piano and Orchestra” qui m’a laissé froid). La pièce maîtresse est la “Passion” de Somei Satoh, une poignante demi-heure d’opéra métissé (influences occidentales et orientales), avec les barytons Thomas Buckner et Gregory Purnhagen. À noter aussi le “Riti Neurali” de Luca Francesconi et le trio de percussions “Monadologie IV” de Bernhard Lang. Mais le Satoh vole facilement la vedette.
A double CD featuring Czech/New-York contemporary music ensemble Ostravaská Banda, conducted by Petr Kotik. On Tour contains mostly live recordings made during a 2009 tour of the Czech Republic. Out of the ensemble’s repertoire at the time (which also included works by Ligeti, Berio, Feldman and Wolff), we are presented with less known composers, with the exception of John Cage (a long “Concerto for Piano and Orchestra” that didn’t do much for me). The magnum opus here is Somei Satoh’s “The Passion,” a poignant half-hour of cross-bred opera (Western and Eastern influences), with baritones Thomas Buckner and Gregory Purnhagen. Also worth noting is Luca Francesconi’s “Riti Neurali” and Bernhard Lang’s percussion trio “Monadologie IV.” But the Satoh steals the show hands down.
JÓHANN JÓHANNSSON / The Miners’ Hymns (FatCat)
Absolument splendide! La carrière de Jóhann Jóhannsson est faite de hauts et de bas, et The Miners’ Hymns est sommet vertigineux. Une œuvre orchestrale en six parties, très Mahlerienne par moments, carrément religieuse à d’autres endroits, avec une utilisation sublime des cuivres - les trompettes tout particulièrement. La finale “The Cause of Labour is the Hope of the World” rappelle Sigur Ros en mode grandiose. Très chaudement recommandé. Il s’agit de la trame sonore d’un film de Bill Morrison. [Ci-dessous: La bande annonce.]
Absolutely gorgeous! Jóhann Jóhannsson’s career is a series of highs and low, and The Miners’ Hymns is a dizzying peak. An orchestral piece in six parts, very Mahlerian at times, downright religious at others, with a splendid use of brass instruments - especially the trumpets. The finale “The Cause of Labour is the Hope of the World” is reminiscent of Sigur Ros in full-blown mode. Very strongly recommended. This is the soundtrack for a film by Bill Morrison. [Below: The trailer.]
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