Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2010-05-27

2010-05-27: Richard Chartier, Marshall/Guazzaloca/Mimmo/Adu, Coxhill/Rocco, Pago Libre Sextett, Endresen/Wallumrød/Sten

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-05-27


RICHARD CHARTIER / A Field for Mixing (Room40)

Comme d’habitude avec Richard Chartier, ce disque se déroule à la limite du seuil de perception. Deux longues pièces faites d’enregistrements de terrain dans des espaces petits et grands, ouverts ou fermés, mais tous vides, semble-t-il. J’avoue ne pas avoir accordé toute l’attention nécesaire à ce disque, et je promets de lui consacrer une écoute plus juste bientôt. Néanmoins, les ambiances creuses et les extrêmes subtilités de cet art sonore se marie étrangement bien avec les chants d’oiseaux et l’occasionnel bruit de moteur qui remplissent ma pièce de travail ce matin.

As usual with Richard Chartier, this album unfolds at the threshold of perception. Two long tracks made of field recordings in spaces large and small, open and closed, all empty it seems. I admit to not giving my undivided attention to this record, and I promise to give it a more thorough listen soon. Still, the hollow ambiances and extreme subtleties of this sound art blend it surprisingly well with the bird songs and occasional automotive sounds drifting through the open windows this morning.


HANNAH MARSHALL - NICOLA GUAZZALOCA - GIANNI MIMMO - LEILA ADU / The Shoreditch Concert (Amirani Records)

Une séance d’improvisation entre quatre musiciens qui me sont inconnus. Enregistrée dans une église. Belle synergie entre la violoncelliste Hannah Marshall et le pianiste Nicola Guazzaloca - l’un et l’autre sont habiles, sérieux et engageants. Le saxo soprano de Gianni Mimmo se mèle bien au tout. Quant à la chanteuse Leila Adu, je l’ai à peine remarquée... peut-être à tort. À réécouter.

A free improvisation session featuring four musicians I’m hearing for the first time. Recorded in a church. Nice synergy between cellist Hannah Marshall and pianist Nicola Guazzaloca - both are skillful, serious and engaging. Gianni Mimmo’s soprano sax blends in well. As for singer Leila Adu, I barely noticed her… Should relisten to make sure.


LOL COXHILL & ENZO ROCCO / Fine Tuning: The Gradisca Concert (Amirani Records)

Dans le panthéon des grands de la musique improvisée européenne, le saxo Lol Coxhill tient une place de choix. Et, malgré un âge plutôt vénérable, il continue de donner des concerts top niveau. En témoigne ce disque, un duo avec le guitariste italien Enzo Rocco enregistré en novembre 2008 devant public. Belles envolées, écoute solide, et Rocco est un guitariste fin avec une tendance à peine rock/fusion Très réussi. [Ci-dessous: Vidéo professionnelle du même concert. Quatre autres extraits à visionner sur le site d’Enzo Rocco (ci-dessus).]

In the Pnatheon of European free improvisation, saxman Lol Coxhill sitts high. And, despite his rather venerable age, he still turns in top performances, as testified by this record, a duet with Italian guitarist Enzo Rocco recorded live in November 2008. Nice soaring lines, strong listening skills, and Rocco is a careful guitarist with a very slightly rock/fusion tendency. Well done. [Below: Professional video from the same concert. Four more excerpts to watch on Enzo Rocco’s website (above).]


PAGO LIBRE SEXTETT / Platz Dada! (Christoph Merian Verlag)

Un projet audacieux, fou et très réussi: le quatuor de jazz actuel Pago Libre (dont j’ai récemment chroniqué le plus récent disque) s’acoquine le batteur Patrice Héral (aussi invité sur le dernier PL) et la chanteuse Agnes Heginger pour un programme entièrement consacré aux dadaïstes Hans Arp, Kurt Schwitters and Daniil Charms, dont les textes sont mis en musique par les membres de Pago Libre. Une belle ambiance cabaret dada, des musiques qui sortent de l’ordinaire de Pago Libre - plus folichones et tranchées, moins tendres et en demi-teintes. Malheureusement, la plupart des textes et toutes les notes de livret sont en allemand, mais il y a de quoi se divertir avec cran!

A bold, crazy, and successful project: longstanding new jazz quartet Pago Libre (whose latest CD I recently reviewed here) drafted in drummer Patrice Héral (also guesting on PL’s latest) and singer Agnes Heginger for a program devoted to Dadaists Hans Arp, Kurt Schwitters and Daniil Charms, whose texts are set to music by the members of Pago Libre. A fine Dada cabaret ambience, and tunes pulling the band out of their comfort zone - zanier and sharper than usual, less tender or half-hued. Sadly, most of the lyrics and all of the liner notes are in German, but it’s very entertaining a nice left-side addition to the band’s discography.


SIDSEL ENDRESEN, CHRISTIAN WALLUMRØD & HELGE STEN / Merriwinkle (Jazzland)

Paru en 2003, acheté au FIMAV après le concert du Trondheim Jazz Orchestra. Sidsel Endresen a une voix particulière, une voix d’alto, chaude, hantante. Un match parfait avec le pianiste Christian Wallumrød (piano préparé et électrique). S’ajoute au duo sur quelques pièces Helge Sten (ou Deathprod de Supersilent), pour un superbe mélange de mélodies hors de ce monde et de textures hors de ce corps. Je suis conquis d’emblée par ce disque que je recommande chaudement, peut-être même plus que l’album solo d’Endresen sous étiquette Sofa.

Released in 2003 - just bought it at FIMAV, after the Trondheim Jazz Orchestra’s performance. Sidsel Endresen has a peculiar voice, an alto’s voice, warm and haunting. A perfect match with pianist Christian Wallumrød (prepared and electric piano). On a few tracks, Helge Sten (aka Deathprod from Supersilent) steps in, for a splendid blend of otherworldly melodies and out-of-body textures. I am won over on first listen. Highly recommended, maybe even moreso than Endresen’s solo CD for Sofa.

2010-05-26

2010-05-26: Oneohtrix Point Never, Klangwart, Rene Hell, Nicolas Bernier, Bushman's Revenge, Time Travel, Les Batteries

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-05-26


ONEOHTRIX POINT NEVER / Returnal (editions Mego - merci à/thanks to Forced Exposure)

Returnal commence comme un disque de noise, se transforme en disque d’électronique planante (Tangerine Dream sur l’acide), pousse une chanson (la pièce titre) et se conclue en mode psychédélique. On couvre beaucoup de territoire en 45 miuntes, mais ça se tient. Daniel Lopatin joue la carte de la polyvalence et ça marche, parce qu’il maîtrise son instrumentation (vieux synthés, effets et voix). Pas de quoi crier au génie, mais asez solide pour y revenir.

Returnal starts off like a noise album, turns into a spacey electronic music album (Tangerine Dream on acid), drops a song (the title track), and concludes in a psychedelic fashion. Lots of teritories covered in 45 minutes, but it holds together well. Daniel Lopatin plays the diversity card and it works, mostly because he masters his instrumnetation (old synths, effects, vocals). It’s not fantastic, but it’s definitely worth coming back to.


KLANGWART / Sommer (Staubgold - merci à/thanks to Forced Exposure)

Le duo d’électronique allemand le plus krautrock-esque qui soit célèbre 14 ans d’activité avec une compilation intitulée Sommer. Markus Detmer et Timo Reuber proposent ici sept pièces, dont certaines déjà parues, des collaborations (avec Philippe Petit, Christof Kugel et Nufa) et des inédites. Sept pièces en tout, très planant et cristalin, avec parfois une pulsion très krautrock, comme dans “Hitzefrei” avec Petit, ma préférée du disque.

The most krautrock-sounding German electronic duo there is, celebrating 14 years of activity with a best-of CD entitled Sommer. Markus Detmer and Timo Reuber have culled seven tracks, some previously available, some collaborations (with Philippe Petit, Christof Kugel, and Nufa) and some new stuff. Very trippy, crystalline, with occasionally a strong krautrock-esque pulse, like in “Hitzefrei” with Petit, my favorite cut.


RENE HELL / Porcelain Opera (Type - merci à/thanks to Forced Exposure)

Décidément, je m’étais imposé un thème ce matin, sans le savoir. Sous le pseudo Rene Hell se cache Jeff Witscher qui, ici, s’intéresse aux synthétiseurs analogiques. Encore une fois, nous sommes dans un courant musical qui s’inspire fortement de la kosmische musik et du krautrock allemands. Bien qu’ici, contrairement à Oneohtrix Point Never (ou même Emeralds), nous soyons plus près des disques d’Asmus Tietchens sous étiquette Sky que de l’univers de Klaus Schultze ou de Tangerine Dream. Un disque sympa, plutôt accessible somme toute, pas lourd (oh, à peine) et qui va droit au but (encore une fois, plus Tietchens que Schulze).

Looks like I unexpectedly self-imposed a theme this morning. Under the Rene Hell moniker hides Keff Witscher who, here, focuses on analog synthesizers. Again, we’re in a music trend that heavily draws inspiration from German kosmische musik and krautrock. However, unlike Oneohtrix Point Never (or even Emeralds), this is much closer to Asmus Tietchens’ first records for the Sky label than the soundworld of Klaus Schultze or Tangerine Dream. An enjoyable record overall, and it goes straight to the point (again, more Tietchens than Schultze).


NICOLAS BERNIER / Les Arbres (No Type)

Paru en 2008, mais je ne l’avais jamais reçu, alors j’ai saisi l’occasion du concert de Bold (dont fait partie Bernier) au FIMAV pour acquérir ce petit bijou. Un splendide album d’électroacoustique métissée d’éléments post-classique - piano, violon, trombone, beaucoup de beauté calme, de quiétude, mais aussi de la véhémence (un peu comme Francis Dhomont sait être véhément). Si ma mémoire est bonne, Bernier a gagné un prix OPUS pour ce disque; croyez-moi, il ne l’a pas volé. [Ci-dessous: ce lien ouvrira le lecteur média du site electrocd.com où vous pourrez écouter deux extraits de l’album.]

Released in 2008, but I never received a promo, so I took the opportunity of Bold’s performance at FIMAV (Nicolas Bernier’s in it) to buy this gem of a record. A splendid album of electroacoustic music with post-classical elements mixed in – piano, violin, trombone, lots of calm beauty, quiet, but also some vivdness (a little like Francis Dhomont’s music can be vivid). If memory serves right, Bernier won an OPUS award for this CD; believe me, he deserved it. [Below: This link opens electrocd.com’s media player, where you can listen to two audio clips from the album.]

http://www.notype.com/drones/cat.f/imnt_0816/?autoradio=oui&piste=3766


BUSHMAN’S REVENGE / Jitterbug (Rune Grammofon - merci à/thanks to Forced Exposure)

Bon troisième album de ce groupe qui devient de plus en plus rock, de plus en plus “straight” avec le temps. Encore plus accessible que Motorpsycho (pour comparer à l’intérieur du catalogue de Rune Grammofon). Bien joué, bien écrit, mais manque de surprises. Et deux ballades qui finissent d’enlever toute prétention avant-gardiste pour ce disque (“Waltz for My Good Man” rappelle le Zappa de Hot Rats).

A fine third outing for this Norwegian band, growing ever more “straight” with every record. Even straighter than Motorpsycho (to compare within Rune Grammofon’s catalog). Well played, well written, but surprise-lacking. And two ballads seal the deal on any avant-gardist pretention for this record (“Waltz for My Good Man” is reminiscent of Hot Rats-era Zappa).


TIME TRAVEL / Inner Space (ind.)

Un groupe de Sherbrooke qui vient de lancer son premier (?) album indépendant. Il s’agit de rock progressif à tendance métal, très prévisible, avec force envolées de guitares métal, jeu de pédale double à la grosse caisse et lignes de clavier sans inspiration. Je semble peut-être dur, mais c’est exactement le genre de prog qui me hérisse: prévisible, préformulé. En plus, on sent clairement que le tout a été enregistré en pièces détachées, donc on n’y trouve pas d’âme de groupe.

A band from Sherbrooke (my radio station’s port of call) who just self-released their first(?) album. This is highly predictable metal-leaning prog rock, with lots of guitar runs, double-pedaled bass drum, and uninspired keyboard lines. I may sound harsh, but this exactly the kind of prog that rubs me the wrong way: predictable and formulaic. Furthermore, you can clearly hear that the album was recorded part by part, so there’s no ensemble playing, no group soul.


LES BATTERIES / Noisy Champs (Gazul / Les Zutopistes)

Gazul, un subsidiaire de Musea, réédite dans sa collection Les Zutopistes le premier long-jeu des Batteries, un trio de percussionnistes de choc: Charles Hayward (This Heat), Guigou Chenevier (Etron Fou) et Rick Brown (Run On, Fish and Roses). Un disque vivant, fou, éclaté, plein de polyrythmes et de surprises: une ligne de saxo de Guigou ici, Rick Brown qui interprète “The Letter” de Harry Partch là, des moments de cacophonie et des moments de pure grandeur. Beaucoup de plaisir pour les amateurs d’avant-prog et de RIO... et de percussion, évidemment. Cette réédition ajoute six nouvelles pièces enregistrées dans les années 2000, dont quatre duos Chenevier/Brown, un solo de Hayward et un collage sonore de Brown.

Gazul, one of Musea’s sublabels, has reissued as part of their Les Zutopistes series the first LP by Les Batteries, a shockful drumkit trio: Charles Hayward (This Heat), Guigou Chenevier (Etron Fou) and Rick Brown (Run On, Fish and Roses). A lively, crazy, all-over-the-place record full of polyrhythms and surprises: a sax line here from Guigou, Rick Brown performing Harry Parch’s “The Letter”, moments of cacophony and moments of pure grandeur. Lots of fun for fans of avant-prog and RIO… and percussions, of course. This reissue adds six new tracks recorded in the 2000s, including four Chenevier/Brown duets, a Hayward solo, and a sound collage from Brown.

2010-05-25

Délire actuel, 2010-05-25

DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 25 mai 2010
Show aired on 25 May 2010

DESCRIPTION
DESCRIPTION


Retour sur le FIMAV 2010 / Improvisation libre : Première heure: Un retour sur le FIMAV, avec la participation spéciale de Stéphane Rocheleau. Deuxième heure: Quelques nouveautés en musique improvisée, dont trois disques de ou avec Evan Parker.
FIMAV 2010 Recap / Free Improvisation: First hour: A FIMAV recap with special guest Stéphane Rocheleau. Second hour: A handful of fresh free improvisation releases, including three records by or with Evan Parker.

VIALKA / Gothenburg (4:12) - Kruzenshtern i Parohod / Vialka [split] (Auris Media)
BOLD / Duel second (extrait/excerpt: 3:50) - Duel second (Crónica)
PHILIPPE PETIT / Salaryman's Dream (extrait/excerpt: 2:30) - Henry: The Iron Man (Beta-lactam Ring)

*BILL DIXON / Motorcycle '66 (13:30) - Tapestries for Small Orchestra (Firehouse 12)

CHARLOTTE HUG / Signs (2:18) - Neuland (Emanem)
TANYA TAGAQ / Blood - Auk (3:46) - Auk - Blood (Ipecac)

RENÉ LUSSIER & ROBERT MARCEL LEPAGE / États asservis (4:20) - Chants et danses du monde inanimé (Ambiances Magnétiques)



ROSS BOLLETER / The Red Way (4:11) - Night Kitchen
(Emanem)
EVAN PARKER / Whitstable Solo 1 (9:30) - Whitstable Solo (Psi)
DAVE LIEBMAN, EVAN PARKER & TONY BIANCO / Relevance, 2nd set, Part 2 (12:18) - Relevance (Red Toucan)

**RAFAEL TORAL [& EVAN PARKER] / II.VI (5:46) - Space Elements, Vol. II (Staubgold)
PASCAL BATTUS & CHRISTINE SEHNAOUI ABDELNOUR / Estocade & coulées (9:15) - Ichnites (Potlatch)

TRIANGULATION / Inner and Outer Voices (4:19) - Whirligigs (Leo Records)

merci à/thanks to:
*Improvised Communications
**Forced Exposure



COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

BOLD
"Duel second" est un podcast gratuit de 17 minutes disponible ici.
"Duel second" is a live performance podcast, 17 minutes, available for free here.

TRIANGULATION

En concert, 2010.
Live, 2010.

Délire musical, 2010-05-25

DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 25 mai 2010
Broadcast Date: May 25, 2010

(retour de Daniel Ouellette, dernière de Stéphane Rocheleau / Ouellette's back, Rocheleau's last)

LISTE DE DIFFUSION

PLAYLIST


Thème/Theme: JOHN ZORN - THE DREAMERS / Kutiel - Ipos (Tzadik)

RAYMOND SCOTT / Tempo Block (3:19) - Soothing Sounds for Baby, Vol. 2 (Basta Audio-Visual)
TROYER / Tre Elefanti Danzanti (1:32) - Rose de Shiraz (Deluxe)
THE OCTOPUS PROJECT / Ghost Moves (3:33) - Hello, Avalanche (Peek-a-boo)
*THE ALPS / Crossing the Sands (3:29) - Le Voyage (Type)

COSA BRAVA / Falling Up for Amanda (5:38) - Ragged Atlas (Intakt)
VÀCLAVEK ZIMMERMAN DVORACEK MACHT / Overture (4:48) - Edel (Indies Scope)

MIKE PATTON / 20 km al giorno (2:56) - Mondo Cane (Ipecac)
TOM WAITS / Jesus's Gonna Be Here (3:18) - Bone Machine (Island)
BEAT CIRCUS / As I Lay Dying (4:13) - Boy from Black Mountain (Cuneiform)

(JUSTE) CLAUDETTE / Progress is Made (4:41) - (juste) Claudette (Ambiances Magnétiques)

merci à/thanks to:
*Forced Exposure



COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

COSA BRAVA
En concert, 2008, vidéo professionnelle.
Live, 2008, professional video.


MIKE PATTON
En concert, 2008, vidéo professionnelle.
Live, 2008, professional video.


2010-05-25: Dara Puspita, Mindexpanders 3, Mike Patton

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-05-25


De retour du FIMAV et pas encore prêt à plonger dans de la musique exigeante. Allons-y pour un AM léger.

I’m back from FIMAV and I’m not quite ready to dive head first into more demanding music. I’ll go for a light morning instead.


DARA PUSPITA / 1966-1968 (Sublime Frequencies - merci à/thanks to Forced Exposure)

Le premier groupe rock entièrement féminin d’Indonésie. Mi-années 60, Dara Puspita a publié quatre disques (trois long-jeu et un EP) dont les meilleurs moments sont colligés ici - 26 chansons en tout. Les Beatles et les Stones de l’époque, vus à travers le prisme indonésien, immédiatement après l’arrivée au pouvoir de Suharto. Malgré les temps troubles (ou en raison de ceux-ci), la musique de Dara Puspita est TRÈS légère et ensoleillée et sympathique. L’influence beatlesque est pleinement assumée et les chansons originales sont... pas si originales que ça somme toute. Outre les paroles en langue étrangère, on trouve peu d’exotisme ici. On trouve par contre un groupe féminin qui a de l’assurance. Transfert à partir de vinyles, qualité sonore assez typique pour cette époque en Asie du Sud-Est (bref, ne soyez pas exigeants).

Indonesia’s first all-female rock ‘n’ roll band. In the mid-‘60s, Dara Pupsita released four records (three LPs and one EP), the best moments of which are culled on this 26-track compilation. The Beatles and The Rolling Stones, as seen through the Indonesian prism, immediately following Suharto’s putsch. Despite these troubled times (or because of them), Dara Puspita’s music is VERY light and sunny and cheerful. The Beatles’ influence is fully assumed and the original songs are... not so original. Despite the foreign-language lyrics, there is little exoticism to be found here. But this is a strong-footed female quartet. The music was transferred from vinyl, with a sound quality pretty typical for South-Eastern Asia at the time (in other words, don’t ask for too much).


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Mindexpanders, Volume 3 (Past & Present - merci à/thanks to Forced Exposure)

Super amusante compilation, de loin supérieure aux deux premiers volumes de cette série. On a droit à 16 pièces instrumentales, surtout des faces B de 45 tours, issues de l’Europe de la fin des années 60. Psychédélique, kitsch, groovy et étrange. On passe de grooves blaxploitation à du chant indien, en passant par les violons kitschs, le rock sale, les voix érotiques et les airs merveilleusement ridicules (“Dragon Child” de Rimington, hilarant d’inanité). Parfait pour l’été.

Super-fun compilation, head and shoulders above the first two volumes in this series. 16 instrumental sides from late ‘60s Europe (mostly). Psychedelic, kitsch, groovy and weird. It goes from blaxploitation-type grooves to Indian chants, kitsch violins, trashy rock, fake-erotic vocals, and downright ridiculous tunes (Rimington’s “Dragon Child,” hilariously cheeky). Perfect for the summer.


MIKE PATTON / Mondo Cane (Ipecac)

De kessé?!? Mike Patton qui reprend des ballades italiennes des années 40? Eh bien oui. Résultat: un disque qui, pour le fan, sonne en fait plus étrange que les étrangetés habituelles de Patton. Pourquoi? Parce qu’étrange, il ne l’est pas! Ou presque. M’enfin... Patton donne ici un tour de chant passionné au cours duquel il nous rappelle qu’il a, d’abord et avant tout, une voix chaude, puissante et multiforme, qui sait caresser. Les arrangements partent du big band italien, des groupes de mariage, puis exagère. Les violons violonnent beaucoup, la percussion est un tantinet exacerbée - bref, l’image sonore est exaggérée, légèrement déjantée. Autrement dit, c’est du Patton, qui n’en est pas, mais qui en est tout de même. Confus? Moi aussi. Chose certaine, c’est un des disques les plus accessibles de Patton et, encore une fois, le disque parfait pour l’été. [Ci-dessous: Vidéo de “Deep Down.”]

WTF?!? Mike Patton covering old schmaltzy Italian ballads? Yep. And it gives a record that, for the fan, sounds even stranger than Patton’s usual strangeness. Because it ain’t strange! Well, almost... Patton delivers a passionate recital where he reminds us that he is, first and foremost, a voice, a warm, powerful, shapeshifting voice than can be caressing at will. The arrangements proceed from the Italian big band style and wedding bands, then exaggerate. The violins lay it out a bit thick, the percussion section is a tad too enthusiastic, etc. The audio picture is exaggerated, slightly warped, askewed. In other words, it’s a Patton work, but it doesn’t feel like one, and yet it DOES feel like one. Confused? So am I. But one thing is sure: it’s one of Patton’s most accessible releases and, again, a perfect listen for the summer. [Below: A video for “Deep Down.”]


Pour le reste, aujourd’hui, de la préparation pour le Délire musical de ce soir.

For the rest of the day, I’ve relistened to recent stuff for tonight’s Délire Musical.

2010-05-24

FIMAV 2010, un compte-rendu / FIMAV 2010, a personal account - 4



Soyons honnête
/ Full disclosure
Je suis biaisé. J'ai participé a l'élaboration de la programmation du FIMAV 2010 comme conseiller artistique. Cela dit, je suis libre d'en dire ce que je veux et c'est ce que je ferai.
I am biased. I played a part in the development of FIMAV 2010's programming as artistic advisor. That being said, I am free to say whatever I want, and I intend to do just that.


FIMAV 2010, jour 4

DEMIERRE - LEIMGRUBER "Six"
Superbe ensemble d'improvisation libre de type minutieuse, un peu bancal au début mais ça a rapidement pris son envol pour porter longtemps. Un peu déçu que Thomas Lehn n'ait pas jouer de VCS3 (son jeu est très physique et divertissant sur cet instrument). Et Charlotte Hug a offert une finale éminemment poignante et sensuelle - un chef d'œuvre!
Splendid free improvisation ensemble of the quiet kind, a little shaky at first, but it quickly took off. A little disappointed that Thomas Lehn didn't play his VCS3 (his playing is so physical and entertaining on that instrument). But Chalotte Hug delivered a stunningly poignant and sensual finale - a masterpiece!

KIM MYHR & TRONDHEIM JZZ ORCHESTRA
Une très bonne prestation d'une œuvre combinant canevas d'improvisation et éléments très composés. Solide, quelques longueurs, beaucoup de talents dans cet ensemble, et Sidsel Endresen à la voix. Mais la version endisquée est supérieure.
A very fine performance of a large-scale work combining structured improvisation and through-composed elements. Strong, overlong in places, lots of talents in this ensemble, and Sidsel Endresen on vocals. But the recorded version is superior to what we heard.

ANDY MOOR - ANNE JAMES CHATON
Moor, ses riffs carrés, son jeu anarchique. Chaton, ses poèmes qui nous submergent d'informations inutiles, livrés sur un ton monocorde mais imposant. J'adore le disque, j'ai adoré le concert.
Moor, his square riffs and anarchic playing. Chaton, his poems drowning us in useless information, delivered monotonously but with aplomb. I love the record, I loved the concert.

TANYA TAGAQ
Phénoménal. Un déchaînement de prouesses vocales noyées dans le reverb, une tornade d'énergie sensuelle sur scène, une énergie animale, un long cri primal qui saisit, séduit et ennivre.
Phenomenal. An unfurling of vocal prowess drowned in reverb, a stage presence like a tornado of sensual energy, animal energy, a long primal scream that stuns, seduces and inebriates.

RENÉ LUSSIER "7 têtes"
C'est René, alors j'aime. COmment faire autrement, le gars est si sympathique. Sympathique aussi est l'idée de ce groupe composé de sept musiciens aussi disparates que possible. Mais il y avait des temps morts dans ce spectacle, trop de solos, trop de moments d'opposition un peu facile, un peu broche à foin. Et pas assez de nouveau matériel écrit. Par contre, bravo pour avoir revampé quelques pièces oubliées, dont du matériel de Chants et danses du monde inanimé!
It's René, so I liked it. How could I do otherwise? The guy is so nice. Nice too was the idea of a band composed of seven musicians with backgrounds as diverse as can be. But there were flat moments in this show, too much solos, too many moments of easy opposites, not enough tightness in the preparation of it all. And not enough new written material. However, bravo for revisiting old forgotten pieces, like material from Chants et danses du monde inanimé!

CONCLUSION
État-ce parce que ça faisait deux ans? Toujours est-il que j'ai adoré ce festival, j'y ai pris mon pied. Le temps splendide, les amis, l'ambiance recentrée vers les festivaliers, tout ça a contribué à faire du 26e FIMAV une édition mémorable à mon avis. Une seule critique: si on présente un film en première partie d'un concert, on attend APRÈS le film pour lancer la boucane!
Was it because it had been two years? Still, I loved this festival, I enjoyed the whole thing through and through. The perfect weather, the friends, the atmosphere refocused on festivaliers, all that contributed to making the 26th FIMAV an edition to remember. One sour point: when you present a film before a concert, you have to wait AFTER the film to start the smoke machines!

2010-05-23

FIMAV 2010, un compte-rendu / FIMAV 2010, a personal account - 3






Soyons honnête
/ Full disclosure
Je suis biaisé. J'ai participé a l'élaboration de la programmation du FIMAV 2010 comme conseiller artistique. Cela dit, je suis libre d'en dire ce que je veux et c'est ce que je ferai.
I am biased. I played a part in the development of FIMAV 2010's programming as artistic advisor. That being said, I am free to say whatever I want, and I intend to do just that.

FIMAV 2010, Jour 3

J'en suis à mon 13e FIMAV comme festivalier et, sans pouvoir vérifier officiellement, je crois avoir eu droit, hier, à la meilleure journée de concerts de ces 13 éditions. J'ai été parfaitement comblé par chacun des six concerts au programme, chose qui ne m'était pas arrivée auparavant je crois. On s'attend toujours à ce que quelque chose ne clique pas avec nous, à ce qu'un artiste ne soit pas tout à fait allumé, à ce qu'un concert s'avère ordinaire... Rien de cela hier!
I'm currently at my 13th FIMAV and, from memory, I believe yesterday was my best FIMAV day ever. I was totally thrilled by all six concerts scheduled, something that I had never happened to me before, I believe. You always expect that something won't click with you, an artist will not be totally into it, a concert will prove to be mediocre... But none of that yesterday!

DANS LES ARBRES
Si beau, si délicat, si captivant. Et quel fabuleux travail percussif d'Ingar Zach!
So beautiful, so delicate, so captivating. And stellar percussive work from Ingar Zach!

CHARLEMAGNE PALESTINE + PERLONEX
Palestine est tout simplement adorable. Sa valise de peluches, son verre de cognac et, paf, lorsque les gars de Perlonex se mettent à crinquer la sauce (ais-je écrit qu'ils étaient réductionnistes? Mal m'en prit!), le voilà qui délaisse le piano pour vocaliser d'une voix hantante. Fabuleux moment d'improvisation bruitiste mais zen. Transformateur.
Palestine is simply lovable. His suitcase of teddy bears, his glass of cognac, and bam!, when the Perlonex guys crank up the volume of their textural sauce (did I really write they were reductionnists? Man, did I get that one wrong!), the man turns away from the piano and starts singing in this haunting voice of his. Splendid moment of noisy zen improvisation. Life-changing.

LAUZIER - MARTEL - MYHR - DENLEY
En voici, de l'impro réductionniste. Et quel beau concert. Des gestes restreints mais terriblement inventifs, dosés, minutieux. Fasciné par le set-up de Pierre-Yves Martel - autant sa viole de gambe préparée que ses boîtes de plexiglas vibrantes. Et Jim Denley est un instrumentiste fascinant, qui tire les sons les plus incongrus d'un saxo ou d'une flûte.
Here's some reductionist improv. And what a beautiful concert. Restrained gestures, but oh so inventive, measured, careful. I was fascinated by Pierre-Yves Martel's set-up: his prepared viola da gamba and his vibrating plexiglas boxes. And Jim Denley is a fascinating instrumentalist, he gets the strangest sounds out of a sax or flute.

JAUXNIAUX - GOLDSTEIN - PHILLIPS
Que dire... malgré tout le plaisir des trois premiers concerts, celui-ci a haussé la barre une fois de plus. Catherine Jauniaux, resplendissante de fantaisie, sans jamais tomber dans le cabotinage, sa voix s'intégrant parfaitement au discours tissé par le violon et le violoncelle. Phillips, toujours un musicien d'une souplesse sidérante malgré son âge. Vraiment un moment magique de cette édition.
What can I say... Despite all the pleasure gotten from the first three concerts, this one raised the bar and took me somewhere else. Catherine Jauniaux, delightful and playful, her voice sharing the stage equally and being fully integrated with the violon and bass. Phillips, still having this incredibly flowing sound, despite his age. A true magical moment.

BILL DIXON
Le choc: Comme il a vieilli depuis "Going to the Center of the Sound", le documentaire filmé l'an dernier! Le voici émacié, amaigri, faible, s'adressant à la foule avec peine, dirigeant son ensemble assis, d'une main lourde. La musique: splendide, mais sombre, presqu'un requiem. Une nouvelle oeuvre, longue, qui rappelle Darfour. Une prestation de grand maître, un moment, je ne dirai de pur bonheur, mais de pure communion avec un langage musical complexe. Nous venons de vivre un moment privilégié, peut-être un testament.
The shock: Dixon has aged so much since "Going to the Center of the Sound", last year's documentary! He looks emaciated, brittle, weak, talking to the audience with great difficulty, leading his ensemble with a heavy hand, sitting down, not playing. The music: splendid but dark, almost requiem-like. A new work, long, reminiscent of Darfour. A masterful performance, a moment - I can't so of pure joy - but of pure communion with a complex musical language. We just lived a privileged moment. This may very well be his musical testament.

CAUSING A TIGER
Finale parfaite d'une journée parfaite, une prestation continue, forte en moments ambiants ou la voix de Carla brille, d'autres ou Matthias Bossi nous transporte par ces rythmes déconstruits.
The perfect finale for a perfect day, an uninterrupted performance with lots of ambient moments where Carla's voice shines. Other places where Matthias Bossi unfolds his deconstructed rhythms.