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2013-08-06

Délire actuel, 2013-08-06


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 6 août 2013
Broadcast of August 6, 2013

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Musique contemporaine / Improvisation libre: 1re heure: nouveautés en musique contemporaine, dont quelques métissages inédits. 2e heure: parutions récentes en musique improvisée.
Contemporary Music / Free improvisation: 1st hour: new releases in  contemporary music, with some unusual crossovers. 2nd hour: recent releases in free improvisation.

(8:00 pm)




SIMON THACKER'S SVARA KANTI
SwarAmant [comp.: Terry Riley]
Rakshasa
14:17

Wind Pattern
Tonalization (For the Afterlife)
07:24


(8:30 pm)




*JEAN-LUC FAFCHAMPS
S2
YZ3Z2Z1S2, a Five-Letter Sufi Word
12:14

BILLBAND
Rapid Assembly
Towards Daybreak
07:30

CHRISTOPH FUNABASHI
Etude 27 [comp.: John Zorn]
The Book of Heads
00:21

CHRISTOPH FUNABASHI
Etude 28 [comp.: John Zorn]
The Book of Heads
00:31

CHRISTOPH FUNABASHI
Etude 29 [comp.: John Zorn]
The Book of Heads
04:01


(9:00 pm)





VLADY BYSTROV, HELEN BLEDSOE & ALEXEY LAPIN
The Inner Spaces
Triologue
11:11

VERYAN WESTON, INGRID LAUBROCK & HANNAH MARSHALL
Leaning Up [extrait/excerpt]
Haste
12:15


(9:30 pm)




WHISPERINGS
Black Body Radiation
The Bird, The Breath And The Razorsharp Dream
11:30

SCOOLPTURES
a lot of people never use their initiative
Please drive by carefully
04:11

SCOOLPTURES
because no-one told them to
Please drive by carefully
02:50

JOHN STEVENS, PAUL RUTHERFORD, EVAN PARKER & BARRY GUY
3,4,4 [extrait/excerpt]
One Four and Two Twos
06:00

merci à/thanks to

COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

CHRISTOPH FUNABASHI
Quelques extraits de “The Book of Heads” en concert.
Excerpts of a live performance of Zorn’s “The Book of Heads.”

2013-08-05: Heberer/Kaufmann, Deer, Feichtmair/Winter/Pröll, Klimperei


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-08-05

THOMAS HEBERER & ACHIM KAUFMANN / Knoten (Red Toucan)
Session studio entre le trompettiste Thomas Heberer et le pianiste Achim Kaufmann qui, s’avèrent-ils, ont partagé leurs années formatrices en jazz créatif, à l’adolescence. Voici leur premier enreigstrement ensemble, trente ans plus tard. Compositions racées, qui n’ont pas peur de dire peu (à certains moments, le dépouillement de l’écriture rappelle Natsuki Tamura). Cela dit, Knoten n’est pas une œuvre minimaliste, mais on y prend le temps d’articuler les idées et de laisser la place à l’autre. Le chimie opère.
Studio session between trumpeter Thomas Heberer and pianist Achim Kaufmann who, so it happens, shared their formative years in creative jazz as young adults. This is their first recording together, thirty years later. Sophisticated compositions that aren’t afraid to say little – at times, their stripped-down nature reminds me of Natsuki Tamura’s writing). That being said, Knoten is not a minimalist work, but the music takes its time to fully articulate ideas, and the players leave ample room for the other. Magic at work.

DEER / One (Dezpot)
Hmm... Deer est un trio de clarinettes basses: Silber Ingold, Hans Koch et Christian Müller. One consiste en une seule pièce de 40 minutes qui, elle même, consiste en une seule note, soufflée par les trois clarinettes basses, et passée à travers de multiples effets afin de créer un bourdon évolutif. Un exercice de style, en quelque sorte, plutôt réussi. Facile de monter le son et de plonger dans cet univers vrombissant, d’y demeurer lové et d’écouter attentivement pour percevoir les modulations.
Hmm... Deer is a trio of bass clarinettists: Silber Ingold, Hans Koch, and Christian Müller. One consists of a single 40-minute piece itself consisting of a single note, blown by all three bass clarinets, and sent through various electronic effects to produce a slowly changing drone. A call it an exercise in style, and a rather successful one at that. It’s easy to turn up the volume and get sucked into this soundworld, to stay comfortably tucked into it and to listen attentively to the subtle changes.

TANJA FEICHTMAIR, ULI WINTER & FREDI PRÖLL / Trio Now! (Leo Records)
Trio d’improvisation libre, avec des musiciens avec lesquels je suis peu familier : la saxophoniste Tanja Feichtmair, le batteur Fredi Pröll et le violoncelliste Uli Winter. Trio Now! est une session studio de qualité, mais elle manque de caractères distinctifs. Les impros sont plutôt vives, colorées, pas toujours parfaitement cohérentes. La finale “Over the Rainbow”, où les trois musiciens massacrent, à la voix et aux instruments, la classique chanson du Magicien d’Oz, amène un sourire, mais elle ne résistera pas à plusieurs écoutes.
Free improvisation trio featuring musicians with whom I am unfamiliar: sax player Tanja Feichtmair, cellist Uli Winter, and drummer Fredi Pröll. Trio Now! is a quality studio session, but it lacks distinctive traits. The music is mostly lively, colourful, not always perfectly coherent. The finale “Over the Rainbow”, where all butcher the classic Wizard of Oz song with their voices and instruments, brings a smile, but it won’t resist to repeated listens.

KLIMPEREI / IWM (1): Improvisation with Myself (In Poly Sons)
Klimperei a publié cinq volumes dans cette série, entre 2008 et 2010, puis ils ont été colligés en un coffret aussi élégant qu’il est simple. Je viens de recevoir ce coffret, mais, puisque les disques sont parus séparément, je vais les chroniquer individuellement. Et ça commence sur les chapeaux de roue avec ce splendide disque. Mon Klimperei préféré à ce jour, je crois. Christophe y est en grande forme, seul avec lui-même, à accumuler couche sur couche d’instruments jouets et de sources sonores déglinguées pour former des chansons, des instrumentales et des textures qui coulent de source tout en demeurant toujours un tantinet étrange. L’album comporte 40 pistes, mais souvent on a l’impression qu’il s’agit d’une longue suite musicale – les enchaînements sont paufinés au quart de tour, et l’ensemble est porté par une cohérence qui suscite l’admiration. Bravo.  [Ci-dessous: “Le pochon de M. Chabert”.]
Klimperei released five volumes in this series, between 2008 and 2010, then collected them in a simple yet elegant box set. I just received said box set, but I will review the CDs separately, since they were released that way. And things are to a fantastic start with volume 1. My favourite Klimperei album yet. Christophe is in great shape, accumulating layer upon layer of toy and misfit instruments to make songs, instrumentals, and textures that always sound natural yet a bit off-kilter. The album features 40 tracks, but they often feel like parts of a long suite – segues are tight, and the whole endeavour sports a level of cohesion that inspires respect. Congrats!  [Below: “Le pochon de M. Chabert.”]

Délire musical, 2013-08-06


DÉLIRE MUSICAL
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Édition du 6 août 2013
Broadcast Date: August 6, 2013

DJ: François Couture

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST


(7:00 pm)




*SERPH
Twiste
El Esperanka
04:58
**THE ASPHODELLS
Skwatch
Ruled By Passion Destroyed By Lust
06:14
Astro Cortex
Arborescence
05:21
I.R.S.
ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO U.F.O.
Space Speed Suicide
In Search of the Lost Divine Arc
05:00
MELVINS
Black Betty
Everybody Loves Sausage
01:47
THE STICK MEN
Joy Toy
Insatiable
01:07

(7:30 pm)




JOHN ZORN
Night Thoughts
A Vision in Blakelight
04:55
ORIOXY
Wish Luck Star
The Other Strangers
03:47
SOFT MACHINE LEGACY
Burden of Proof
Burden of Proof
05:51
HAPPY THE MAN
Service with a Smile
Crafty Hands
02:45
BMG
MAGMA
Kobah
Live
06:25
Charly
*MARSEN JULES TRIO
Éclipse (feat. Roger Döring) [extrait/excerpt]
Présence acousmatique
05:25

merci à/thanks to:

COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

SERPH
Vidéomusique officielle pour un autre extrait de l’album, “Session”.
Official music video for “Session,” another track off El Esperanka.

2013-08-05

2013-08-02: Marina Rosenfeld, Joachim Gies, Enrico Fazio Critical Mass, Acid Mothers Temple & The Melting Paraiso U.F.O.


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-08-02

MARINA ROSENFELD / P.A. / Hard Love (Room40 - merci à/thanks to Dense Promotion)
Nouveau disque de la conceptrice sonore Marina Rosenfeld, cette fois un court vinyle de 32 minutes chez Room40 (aussi disponible en téléchargement). Peu convaincant. L’album est ici d’un projet d’installations sonores à grande échelle qui “repositionait” des bruits urbains dans la ville, selon un jeu de miroirs auditifs. Pour le disque, Rosenfeld a enrôlé la violoniste Okkyung Lee et la chanteuse Annette Henry (Warrior Queen). Le résultat me semble déconnecté: rythmes dub, imprécations reggae, textures de cordes, sons ambiants. Bof.
A new record from sound designer Marina Rosenfeld, this time a short 32-minute LP on Room40 (also available as a download). Not convincing. The album stems from a large-scale sound installation project where Rosenfeld “repositioned” urban sounds in the city, using an audio galery of mirrors. For the album, she recruited violinist Okkyung Lee and singer Annette Henry (Warrior Queen). The result sounds disjointed to my ears: dub beats, reggae calls, string textures, ambient sounds. It doesn’t work for me.

JOACHIM GIES / Mnemosyne (Leo Records)
Le saxophoniste allemand Joachim Gies (Not Missing Drums Project) fait un retour chez Leo Records. Pour Mnemosyne, il s’entoure de son Ensemble X (voix soprano, saxo, trombone, vibraphone, percussions) et du lecteur Gerd Wameling. Les deux pièces maîtresses sont des mises en musique de textes de Hölderlin et Kafka. Il y a aussi quatre pièces instrumentales. Les lectures sont en allemand, une langue que je ne comprends pas. Je me rabats donc sur les pièces instrumentales, qui sont d’un certain intérêt, surtout “Tasten und Auftreten”, mais pendant tout l’album j’ai une impression de vide, de creux, comme s’il manquait quelque chose aux arrangements.
German sax player Joachim Gies (Not Missing Drums Project) makes a come-back on Leo Records. Mnemosyne features his Ensemble X (siprano voice, sax, trombone, vibraphone, percussion) and reader Gerd Wameling. The album features four instrumental pieces, but the major works here are two settings of texts by Hölderlin and Kafka – read in German, a language I don’t understand. So I fall back on the instrumental compositions, which are slightly interesting, especially “Tasten und Auftreten”, but throughout the album I get the feeling that the music is somehow hollow, as if the arrangements lacked something important.

ENRICO FAZIO CRITICAL MASS / Shibui (Leo Records)
Un autre retour chez Leo, celui du contrebassiste italien Enrico Fazio. Critical Mass est un octuor avec clarinette, deux saxos, trompette, trombone, violon, contrebasse et batterie. Fazio y développe plusieurs formes d’écriture. Les plus jazzées tombent à plat, même s’il s’amuse clairement avec les clichés. Or, en plein centre de l’album se trouve la pièce titre, “Shibui”, dix minutes d’un bonheur que rien ne vient gâté. On frôle ici l’approche jazz/pas-jazz de Frank Zappa circa The Grand Wazoo, mais seulement ici.
Another musician making a comeback on Leo Records: Italian bass player Enrico Fazio. Ciritical Mass is an octet with clarinet, two saxes, trumpet, trombone, violin, doublebass, and drum kit. Fazio develops various types of writing. The jazzier ones fall flat, even though the composer is clearly making fun of clichés instead of embracing them. However, the title track, right in the middle of the album, is ten minutes of pure unabashed delight. Here, and only here, Fazio manages to get very close to Frank Zappa’s jazz/not-jazz stance circa The Grand Wazoo.

ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO / In Seach of the Lost Divine Arc (Important Records)
Très très bon nouveau disque d’AMT, plus “normal” que Son of a Bitches Brew, mais très bien équilibré: deux chansons de courte durée à indice d’octane élevé, un long jam, une improvisation libre déjantée, et une longue pièce plus planante, mais qui prend un tournant post-rock-psychédélique fort agréable. Tsuyama Atsushi chante plus que jamais, sur presque toutes les pièces, ce que j’apprécie beaucoup. En fait, In Search of the Lost Divine Arc pourrait fort bien devenir mon nouveau disque référence pour convertir les oreilles néophytes à Acid Mothers Temple. Un must.  [Ci-dessous: “Space Speed Suicide”.]
Very very good new record from AMT, more “normal” than Son of a Bitches Brew, but extremely well balanced: two short punchy songs, a long jam, a wild free improvisation, and a long slower track that builds up into a post-space-rock frenzy. Tsuyama Atsushi sings a lot more on this album, something I appreciate a lot. Actually, I think In Search of the Lost Divine Arc could become my new go-to record whenever there are new ears to convert to the joys of Acid Mothers Temple. A must-have.  [Below: “Space Speed Suicide.”]