Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2010-06-26

2010-06-25: Perelman/Willson, Perelman/Hemingway, Koes Plus, Talking About the Good Times 1

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-06-25


IVO PERELMAN & BRIAN WILLSON / The Stream of Life (Leo Records)

Le grand saxophoniste brésilien Ivo Perelman publie deux nouveaux disques chez Leo. The Stream of Life a été enregistré en studio en novembre 2008 et le met en vedette au saxo ténor, accompagné du batteur Brian Willson (oui, deux “L”). Une très belle collection de compositions, des airs mélodieux, mais teintés d’agressivité. C’est le Perelman qui romance et charme, qui laisse sortir ses racines latines. Le côté sucré, mais jamais trop sucré, sans jamais renié son audace, sa vivacité, son sentiment d’urgence.

The great Brazilian saxophonist has just released two new records on Leo. The Stream of Life was recorded in studio in November 2008 and features him on tenor sax with drummer Brian Willson (yes, two Ls). A very fine collection of compositions, tuneful themes, though occasionally loaded with aggressiveness. This is the charming and romancing Perelman who lets out his Latin roots. His sweet side, though never too sweet, never turning his back on boldness, liveliness, and urgency.


IVO PERELMAN & GERRY HEMINGWAY / The Apple in the Dark (Leo Records)

Celui-ci a été enregistré en studio en février 2010 avec le batteur Gerry Hemingway. Perelman y joue du saxo ténor et du piano. L’ambiance y est complètement différente: sanguine, véhémente, dissonante. La musique est encore créditée uniquement à Perelman, mais une bonne partie est improvisée par les deux interprètes. Le côté piquant du saxophoniste, très “fire music” à l’américaine. Deux très bons disques, à approcher comme les deux côtés d’une même médaille. [CI-dessous: Un extrait de l’album, trouvé sur le site de Leo Records.]

This one is a studio recording from February 2010 featuring drummer Gerry Hemingway. Perelman plays tenor sax and piano. The mood is completely different: sanguine, fierce, atonal. The music is still credited solely to Perelman, but a good chunk of it is actually improvised by the two. The saxman’s acidic side, very American-style fire music. Both discs are very good and can be approached as two sides of a single coin. [Below: An audio clip from the album, found on Leo Records’ website.]

http://www.leorecords.com/mp3/CD_LR_569.mp3


KOES PLUS / Dheg Dheg Plas & Volume Two (Sublime Frequencies - merci à/thanks to Forced Exposure)

Alan Bishop présente le groupe Koes Plus comme un phénomène indonésien, LE groupe pop le plus populaire en Indonésie depuis plus de 40 ans - les Beatles du coin. Même si sa renommée n’a pas dépassée l’Asie du Sud-Est, ce que tente de corriger ce disque, la première réédition occidentale des deux premiers albums du quatuor, soit Dheg Dheg Plas (1969) et Volume 2 (1970). Fort sympathique. La filiation beatlesque est évidente, mais le groupe (dont trois frères) est digne d’intérêt en soi, pour la qualité des mélodies (plus occidentales qu’orientales) et le goût pour l’expérimentation (psychédélique, en tout genre). Une belle trouvaille. Notes biographiques exhaustives de Bishop.

Alan Bishop introduces Koes Plus as an Indonesian phenomenon: THE most popular pop group in Indonesia for the past 40 years – the local Beatles. Although they remained unknown in the rest of the world, something this CD release tries to correct. This is the first Western reissue of Koes Plus’ first two LPs – Dheg Dheg Plas (1969) and Volume 2 (1970) – on a single CD. Quite enjoyable. The Beatles filiation is obvious, but the quartet (which included three brothers) is worthy by itself of your time, for the quality of their melodies (more Western-sounding than Eastern-sounding) and their knack for experimentation (psychedelic and otherwise). A nice discovery. The thick booklet includes extensive bio notes by Bishop.


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Talking About the Good Times, Vol. 1 (Past & Present - merci à/thanks to Forced Exposure)

Une nouvelle série (une autre!) de compilations de raretés psychédéliques signée Past & Present. Celle-ci annonce en sous-titre: “A Collection of Unreleased Acetates & Obscure Psychedelic Pressings”. Autrement dit, pas d’angle particulier, “more of the same” (notons, par exemple, la présence ici de “Searching for a Place to Hide” d’Orange Peel, face B du 45 tours “I Got No Time”, chanson incluse sur le volume 2 de la série Psych Bites). Tout de même, une collection agréablement tordue, pleine de surprises (y compris un feuillet manquant dans le livret!), du pesant “Round & Round” de Skip Differty au léger mais très psychédélisé “There is Music All Around Me” de 1984, en passant par l’impressionnant “Burning Up Years” de Hard Meat et le stupéfiant (sans jeu de mots!) “LSD 25 ou les métamorphoses de Margaret Steinway” des 3 Gentlemen.

A new series (another one!) of psychedelic rarities comps from Past & Present. This one’s subtitle announces: “A Collection of Unreleased Acetates & Obscure Psychedelic Pressings.” In other words, no particular angle, more of the same. (For instance, I note the inclusion of Orange Peel’s “Searching for a Place to Hide,” the B side of a single whose A side, “I Got No Time,” is included on the recent Volume 2 in the Psych Bites series.) Still, an enjoyably twisted collection, full of surprises (including a missing leaflet in the booklet!), from the heavy “Round & Round” by Skip Differty to the light yet highly psyched-out “There Is Music All Around Me” by 1984, and from Hard Meat’s impressive “Burning Up Years” to the stupefying “LSD 25 ou les métamorphoses de Margaret Steinway” by Frenchmen Les 3 Gentlemen.

2010-06-23

2010-06-23: Huntsville, The North Sea, Altar of Flies

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-06-23

HUNTSVILLE / Eco, Arches & Eras (Rune Grammofon)

Paru en 2008 (je l’ai manqué à sa sortie, acheté au FIMAV 2010), ce disque double est une suite logique au premier album du trio norvégien Huntsville (Ivar Grydeland, Tonny Kluften, Ingar Zach). Suite logique, mais pas meilleur. For the Middle Class avait un charme nostalgico-tripatif que je ne retrouve pas ici. Ça ne fait pas d’Eco, Arches & Eras un mauvais album, loin de là: la participation de Nels Cline et Glenn Kotche sur le disque en concert est fort sympathique. Celle de Sidsel Endresen sur une pièce du disque studio est plus ordinaire (elle peut faire beaucoup mieux si on lui en laisse la possibilité).

Released in 2008 (I missed it when it came out, bought it at FIMAV 2010, this double album is a logical follow-up to the Norwegian trio’s debut. Logical, but not better. For the Middle Class had a trippt-nostalgic charm I didn’t find here. Not to say that Eco, Arches & Eras is a bad album, far from it! And the participation of Nels Cline and Glenn Kotche on the live CD is very fine. Sidsel Endresen’s contribution on one track on the studio CD is ordinary (she can be much more impressive given the opportunity).

THE NORTH SEA / Bloodlines (Type Records - merci à/thanks to Forced Exposure)

Un disque étonamment rêche et glauque, où Brad Rose déploie des trésors de noir (d’encre) et de rouge (sang), accompagné du batteur de Zelienople qui fait un travail discret mais insistant. Une musique vaste, angoissante, mais qui ne vient pas me chercher. Déçu.

A surprisingly gritty and gloomy record where Brad Rose goes overboard with shades of pitch black and bloody red, backed by Zelienople’s drummer, who adds a discreet yet persistant touch. Large-scale music, anguishing, yet it did not engage me. I’m disappointed.

ALTAR OF FLIES / Permanent Cavity (Ideal Recordings - merci à/thanks to Dense Promotion)

Premier album à large distribution d’Altar of Flies (Mattias Gustafsson - non, pas le saxophoniste Mats Gustafsson), Permanent Cavity est une solide galette d’électroniques poussées à bout. Boucles d’électroniques, synthés analogiques, le tout formant une masse de bruit juste assez chaotique pour effrayer, juste assez contrôlée pour intéresser. Convaincant et défoulant.

A first largely available record for Altar of Flies (Mattias Gustafsson - no, not saxman Mats Gustafsson), Permanent Cavity is a strong platter of overdriven electronics. Electronic loops, analog synths, all curled up into a ball of noise just chaotic enough to frighten, yet controlled enough to capture your attention. Convincing and mind-cleansing.

2010-06-22

Délire actuel, 2010-06-22

DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 22 juin 2010 (rediffusion le 27 juin)
Show aired on June 22, 2010 (repeated on June 27)

DESCRIPTION
DESCRIPTION

Philippe Petit 2009-2010 / Électronique : Première heure: Une oreille portée sur quelques parutions de l'électronicien français Philippe Petit au cours des 12 derniers mois (pour faire suite à sa prestation au FIMAV 2010). Deuxième heure: Dans un esprit de différence dans la continuité, des parutions récentes en musique électronique expérimentale (à commencer par une collaboration entre Klangwart et... Philippe Petit).
Philippe Petit 2009-2010 / Electronics: First hour: Lending an ear to four recent releases by French electronician Philippe Petit (as a follow-up on his great performance at FIMAV 2010). Second hour: In the spirit of difference in continuity, a handful of recent releases in experimental electronic music (starting with a collaboration between Klangwart and... Philippe Petit).

PHILIPPE PETIT & FRIENDS / The Neon Woman (1:01) - Silk-Screened (Trace Recordings)

*PHILIPPE PETIT & FRIENDS / When a Seahorse Meets a Seafish (4:44) - A Scent of Garmambrosia (Aagoo)
PHILIPPE PETIT & PERCEVAL BELLONE / Do Not Follow Your Own Shadow... In the Mist (18:04) - A Scent of Garmambrosia [bonus disc] (Aagoo)

PHILIPPE PETIT / In Tokyo, Henry Spencer Is Fine (6:39) - Henry: The Iron Man (Beta-lactam Ring Records)
PHILIPPE PETIT & FRIENDS / Abraxas (2:51) - Silk-Screened
(Trace Recordings)

K11 & PHILIPPE PETIT / Shadow Creatures (14:06) - The Haunting Triptych (Boring Machines)


**KLANGWART [& PHILIPPE PETIT] / Hitzefrei (5:56) - Sommer (Staubgold)
**WYATT KEUSCH / Object 02 (C&C Cut) (4:24) - Clicks & Cuts Five: Paradigm Shift (Mille Plateaux)
**AMETSUB / Lichen with Piano (5:41) - The Nothings of the North (Mille Plateaux)

***ANBB [ALVA NOTO & BLIXA BARGELD] / Ret Marut Handshake (6:47) - Ret Marut Handshake EP (Raster-Noton)
***ART GIRAFFEFUNGAL / Black Porridge Kaleidoscope (2:57) - Black Porridge Kaleidoscope (Pointy Bird Records)

**ONEOHTRIX POINT NEVER / Nil Admirari + Describing + Stess Waves (15:09) - Returnal (editions Mego)

***IDO GOVRIN / Recessional (5:29) - Moraine (Interval Recordings)

merci à/thanks to:
*Stars & Heroes
**Forced Exposure
***Dense Promotion



COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

PHILIPPE PETIT
Concert extrait en concert qui illustre sa technique.
Short live footage exemplifying his technique.


AMETSUB
Vidéo promotionnelle officielle pour la pièce "Repeatedly" du même album.
Official promotional video for "Repeatedly", another track from this album.

Délire musical, 2010-06-22

DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 22 juin 2010 (rediffusée le 27 juin)
Broadcast Date: June 22, 2010 (repeated June 27)

LISTE DE DIFFUSION

PLAYLIST


Thème/Theme: MYSTER MÖBIUS / Mirage - 1 (Musea Parallele)

JAGA JAZZIST / Prognissekongen (4:53) - One-Armed Bandit (Ninja Tune)
MENTAT ROUTAGE / Sérial Killer (5:56) - Mentat Routage (Musea Parallele)
THE BLOOD OF HEROES / Blinded (4:15) - The Blood of Heroes (Ohm Resistance)

BLKTOP PROJECT / Conscious Girl (4:24) - Lane Change
*PEOPLE LIKE US & WOBBLY / Bad News (3:33) - Music for the Fire (Illegal Art)
OXBOW / Baby Doll (4:36) - Serenade in Red (Ruminance)

MIKE PATTON / Deep Down (3:21) - Mondo Cane (Ipecac)
SUFJAN STEVENS / Adlai Stevenson (2:34) - The Avalanche (Asthmatic Kitty)
*DONNA REGINA / The Decline of Female Happiness (3:22) - The Decline of Female Happiness (Karaoke Kalk)

A HAWK AND A HACKSAW / The Man Who Sold His Brain (5:36) - Délivrance (The Leaf Label)

merci à/thanks to:
*Forced Exposure



COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

JAGA JAZZIST
Pièce titre du dernier disque, en direct pour la télé.
Live on-TV performance of the title track from their latest album.


2010-06-21

2010-06-21: Luc Ferrari, Z'eV, Water on Mars, Mats/Morgan Band, Agitation Free

Journal d'écoute / Listening Diary

2010-06-21


Tiens, allons-y d’un avant-midi tout en vinyle.

Let’s have an all-vinyl morning.


LUC FERRARI / Didascalies 2 (Sub Rosa - merci à/thanks to Forced Exposure)

Le grand compositeur Luc Ferrari est décédé en 2005. Peu avant sa mort, il a travaillé avec le pianiste Jean-Philippe Collard-Neven et l’altiste Vincent Royer. Il a alors remis à ces deux musiciens la partition de “Didascalies 2”, en spécifiant que le deuxième piano soit joué par Claude Berset. La première a été donnée en 2008, dans le cadre d’un grand événement Ferrari, et il s’agit de la dernière œuvre de Ferrari qui n’était pas encore connue du public. Sur ce vinyle (oui, disponible uniquement sur vinyle), “Didascalies 2” est présentée en deux versions: la répétition générale devant la conjointe de Luc, puis la première mondiale. Dans les deux cas, il s’agit d’une longue pièce (18 minutes) partant d’une seule note répétitive au piano, à laquelle s’ajoute d’autres notes, puis retour à ce point de départ. Un mécanisme simple, efficace, minimaliste, mais très exigeant pour les instrumentistes et hypnotique pour l’auditeur. Un beau cas d’espèce illustrant à la voix le caractère obsessif et ludique de la musique de Ferrari.

Major composer Luc Ferrari died in 2005. Shortly before he passed away, he had been working with pianist Jean-Philippe Collard-Neven and violist Vincent Royer. He then handed them the score for “Didascalies 2,” specifying that he wanted Claude Berset to be the other pianist. The world premiere took place in 2008, as part of a grand Ferrari event, and it was the last of his works to be made public. This LP (yes, out only on LP) features two recordings of “Didascalies 2” (both around 18 minutes): the dress rehearsal before Ferrari’s spouse, and the premiere performance. In both cases, the piece tarts from a single note repeated on the piano, to which other notes are gradually added, then substracted to return to the initial note. A simple, minimal, efficient device, though very demanding on the performers and quite hypnotic for the listeners. A fine case where Ferrari’s obessive streak and playful streak have met.


Z’EV / as/if/when (Sub Rosa - merci à/thanks to Forced Exposure)

Deux prestations en concert, alors que le percussioniste Z’EV développait une approche radicale de la musique. D’abord “as”, en février 1978, puis “if”, en février 1982, présentent un artiste fougueux obmubilé par la physicalité de la performance. Il empoigne ses instruments (surtout métalliques) et les fait tournoyer, tel un derviche, les traînant au sol, les percutant, dans un numéro de force et d’endurance autant que d’agilité et de virtuosité. Évidemment, l’élément visuel de ces performances manque à l’appel, mais les enregistrements traduisent l’énergie et, surtout, la courbe d’écoute de ces pièces conceptuelles qui, aussi bruyantes soient-elles, ne sont jamais cacophoniques. On sent la structure, la pensée, l’attention au détail. Ce qui est d’autant plus étonnant.

Two live performances from a time when Z’EV was busy developing a radical approach to music-making. First is “as”, February 1978, then “if”, February 1982. Both showcase a fierce artist entirely focused on the physicality of performance. He grabs his instruments (mostly metallic percussion) and makes then turn, like a dervish, raking them on the ground, hitting them, in a stunning performance of strength and endurance, as much as technical proficiency or virtuosity. Of course, the visual element of these performances is lacking on this document, but the recordings manage to convey the energy and, most of all, the listening curve of these conceptual pieces which, as noisy as they are, never become chaotic. You can feel and hear the structure, the thought, the care for detail. Which makes as/if/when even more striking.


WATER ON MARS / Labrador Skyline (Audiolabe electrophones)

Euh... Grosse transformation pour le groupe québécois Water on Mars (ou WOM), semble-t-il. Ce troisième album laisse complètement de côté l’étiquette électro-jazz BCBG des disques antérieurs et propose une musique résolument plus rock et, somme toute, plus passéiste. La face A de ce vinyle 180 g (qui comprend aussi un CD) offre un space rock assez déjanté qui rappelle le Gong de Daevid Allen. La face B évoque ÉNORMÉMENT Pink Floyd autour de Meddle - même qu’on pourrait qualifer “Red Rocket” de rip-off de “Fearless”, si ce n’était que l’hommage est si bien senti. Passéiste peut-être, mais je préfère celui-ci aux deux autres.

Hmm... Quite a big transformation for Québec-based band Water on Mars (or WOM). This third album drops altogether the clean-cut electro-jazz approach of the previous two outings to focus on a classic rock sound. Side A of this 180g LP (a CD version is included in the gatefold jacket) features some wacky space rock reminiscent of Daevid Allen’s Gong. Side B is STRONGLY reminiscent of Meddle-era Pink Floyd - you could even call “Red Rocket” a rip-off of “Fearless”, if it weren’t for the fact that it is such a perfect homage. Backward-looking, perhaps, but I prefer Labrador Skyline over WOM’s previous two efforts.


MATS/MORGAN BAND / The Music or The Money? (Cuneiform Records)

The Music or The Money? est le deuxième album du dynamique duo formé par Mats Öberg et Morgan Agren. Il s’agissait à l’origine d’un CD double. Certains critiques s’étaient plaints de l’écart stylistique entre le disque de Mats (1), très axé sur la chanson zappaesque très complexe (mais chanson tout de même), et celui de Morgan (2), constitué d’instrumentales très expérimentales. Ce n’est plus un problème avec cette réédition: tant qu’à rajouter près de 45 minutes de matériel inédit, les compères ont choisi de réordonner le tout et de mélanger pièces de Mats, pièces de Morgan et inédites - vous ne vous y retrouverez plus! Ainsi, les deux disques débutent maintenant par un solo de piano, les chansons de Mats (vraiment splendides dans le genre Zappa en mode Overnight Sensation; “If I Only Had a Clavinet”, “Coco” et “Daisy” sont de grands crus) allègent régulièrement la pâte, et partout on se laisse surprendre par des morceaux inentendus. Un disque à redécouvrir, le summum du Mats/Morgan Band dans son époque disparate/éclectique. [CI-dessous: Un extrait de l’album, trouvé ur le site de Cuneiform.]

The Music or The Money? was the second album by Mats Öberg and Morgan Agren’s dynamic duo. It originally consisted in a double CD. Some reviewers had complained about a disparity between the Mats CD (1), focused on Zappa-esque complex songs, and the Morgan CD (2), made of highly experimental instrumentals. Well, that’s not an issue anymore, since, as long as they were throwing almost 45 minutes of extra previously unreleased material in the set, the pair decided to resequence the whole. Mats’s pieces, Morgan’s pieces, the extra stuff, it’s all been jumbled up! So now both discs open on a piano solo, Mats’s songs regularly lighten up the mood (they’re really great in that Overnight Sensation-era Zappa style, with “If I Only Had a Clavinet,” “Coco” and “Daisy” being timeless classics), and you get to cross unheard tracks at every corner. An album worth (re)disconvering, the peak of the Mats/Morgan Band’s eclectic phase. [Below: An audio clip from the album found on Cuneiform’s website.]

http://www.cuneiformrecords.com/realaudio/Mats-Morgan-Paltsug.mp3


AGITATION FREE / Live ’74 (Revisited)

Un solide concert (partiel) d’Agitation Free, groupe allemand qui faisait le pont entre le krautrock à tendance métissante d’Embryo et Popol Vuh d’un côté, la kosmische musik de l’autre. “Through the Moods” and “Big Fuzz” ont de quoi emporter. Par contre, “Laila” stagne dans un tempo lent de sous-Pink Floyd. Tout de même très sympathique.

A fine (partial) concert recording from Agitation Free, the German band that provided a bridge between Embry and Popol Vuh’s world music-tinged Krautrock on the one hand, and Kosmische Musik on the other. “Through the Moods” and “Big Fuzz” can carry you far. However, “Laila” gets stuck in a sub-Pink Floyd slow tempo. Still a very fine release.