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2012-03-06

Délire actuel, 2012-03-06


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 6 mars 2012
Broadcast of March 6, 2012

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Leo Records 2012 (1) / Revisitons nos classiques (V): 1re heure: Quelques nouveautés chez la britannique Leo Records. / Revisitons trois classiques signés Tod Dockstader, Univers Zero et John Zorn.
Leo Records 2012 (1) / Let’s Revisit Some Classics (V): 1st hour: A handful of new releases from UK avant-jazz/free improv label Leo Records. 2nd hour: We revisit three classic albums by Tod Dockstader, Univers Zero, and John Zorn.

(8:00 pm)




FRANÇOIS CARRIER - MICHEL LAMBERT - ALEXEY LAPIN
Love in Space
In Motion
05:13
SWEDISH MOBILIA
Rocking Chair
Knife, Fork and Spoon
04:47
IVO PERELMAN - JOE MORRIS - GERALD CLEAVER
Mystery in Sao Christovao
Family Ties
10:50

(8:30 pm)




BASSX3
Transatlantic (Part One)
Transatlantic
08:33
MATTHIAS ZIEGLER
ContraBasics
La Rusna
10:30
ANDREA BUFFA
Toutes les clarinettes en France
30 Years Island
06:27


(9:00 pm)




Jack the Ripper
Hérésie
13:29
TOD DOCKSTADER
Song
Aerial #1
12:47

(9:30 pm)




JOHN ZORN
Godard
Godard/Spillane
18:37
TOD DOCKSTADER
Finale
Aerial #3
03:42













REVISITONS NOS CLASSIQUES / LET’S REVISIT SOME CLASSICS
La liste complète des classiques présentés dans ce segment de Délire actuel depuis octobre 2011.
The complete list of classic albums features in this Délire actuel segment since October 2011.

MATTHIAS ZIEGLER
Courte prestation solo, splendidement filmée.
A short solo performance, very professional shooting.

Revisitons nos classiques: la liste / Let's Revisit Some Classics: The List

Depuis bien des années, l’émission radiophonique Délire actuel se consacre principalement aux nouveautés du disque dans le domaine des musiques exigentes (la frange expérimentale ou avant-gardiste des divers genres et styles musicaux). Outre l’occasionnel portrait musical d’un artiste d’intérêt et la réédition d’un album culte, l’émission met l’accent sur ce qui se fait aujourd’hui.

Or, s’il est important de faire une place, à la radio publique, aux œuvres actuelles, il est tout aussi important de pouvoir inscrire celles-ci dans un continuum historique. C’est pourquoi, du mois d'octobre 2011 au mois de juin 2013, j'ai consacré la moitié de la première édition du mois de Délire actuel à revisiter trois classiques des musiques d’avant-garde (deux lors de la dernière édition).

Et puisque la notion de « classique » est très subjective, j'ai pris plaisir à mélanger classiques reconnus (par la critère mondiale) et classiques personnels (qui m’ont formé comme auditeur et amateur de ces musiques).

Ci-dessous, vous trouverez la liste des 50 classiques présentés pendant le segment mensuel « Revisitons nos classiques ».


For many years now, my radio show Délire actuel has been mostly focusing on new releases in the field of demanding music (the experimental/avant-garde fringe of all genres and styles). Beside the occasional artist profile or the reissue of a cult album, the show focuses on what is being recorded and published today.

Although dedicating public radio space to current experimental music, one should also be able to put this music in its historical context. That is why, from October 2011 to June 2013, I devoted one half of the first Délire actuel show of the month to revisiting three classic albums of avant-garde music (two in the final installment).

And since what makes a classic album « classic » is quite subjective, I have intentionally mixed up reputed classics (by critics worldwide) and personal classics (albums that have shaped me as a listener and a fan of this type of music).

Below, you will find the list of 50 classics I have featured in the monthly segment « Let’s Revisit Some Classics ». 


Les références sont présentées comme suit : ARTISTE, album (date originale de parution) - genre [notion subjective] (r pour classique reconnu / p pour classique personnel, mois de présentation dans cette chronique)
References are presented as follows: ARTIST, album (original release year) - genre [subjective notion] (r for reputed / p for personal classic, month it was featured in this segment)



ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO U.F.O., New Geocentric Worlds of Acid Mothers Temple (2001) - rock psychédélique actuel / psychedelic avant-rock (p, 2013-06)
AMM, Ammmusic (1966) - improvisation libre européenne / European free improvisation (r, 2012-02)
ALBERT AYLER, Spiritual Unity (1964) - free jazz américain / American Free Jazz (r, 2012-08)

DEREK BAILEY, Ballads (2002) - improvisation libre / free improvisation (r, 2012-06)
ANTHONY BRAXTON, Anthony Braxton [aka B-X° NO-47A] (1969) - jazz actuel / avant-jazz (r, 2011-12)

CAN, Future Days (1973) - krautrock (r, 2013-02)
MICHEL CHION, Requiem (1973) - musique concrète (r, 2012-07)
JOHN COLTRANE, Interstellar Space (1967) - free jazz (r, 2011-11)
LOL COXHILL, Ear of Beholder (1971) - free jazz? (r, 2012-09)
EUGENE CHADBOURNE, You Are in Bear Country (1985) - avant-country (p, 2012-02)

MILES DAVIS, Bitches Brew (1970) - electric/space/free jazz (r, 2013-06)
FRANCIS DHOMONT, Forêt profonde (1996) - électroacoustique / electroacoustics (p, 2012-10)
THOMAS DIMUZIO, Headlock (1989) - art sonore / sound art (p, 2012-12)
TOD DOCKSTADER, Aerial (2003) - électronique expérimentale / experimental electronica (p, 2012-03)

ETRON FOU LELOUBLAN, Les Trois Fous perdégagnent (au pays des...) (1978) - rock-in-opposition (p, 2012-08)

MORTON FELDMAN, String Quartet (1979 [composition]) - musique de chambre contemporaine / contemporary chamber music (r, 2012-12)
CHRISTIAN FENNESZ, Endless Summer (2001) - électronique expérimentale ambiante / experimental ambient electronica (r, 2011-11)

PHILIP GLASS, Glassworks (1982) - musique contemporaine, minimalisme américain - contemporary music, American minimalism (r, 2012-07)
GODSPEED YOU BLACK EMPEROR!, f# a# oo (1997) - post-rock (r, 2012-02)
LES GRANULES, Au Royaume du silencieux (1992) - musique actuelle québécoise / Quebec musique actuelle (p, 2011-10)
GROUND ZERO, Revolutionary Pekinese Opera, ver. 2.11 (1996) - musique actuelle japonaise / Japanese musique actuelle (p, 2012-08)

HAINO KEIJI / Black Blues (2005) - blues expérimental / avant-blues (p, 2013-04)
HENRY COW, In Praise of Learning (1975) - rock-in-opposition (p, 2011-12)


THE INCREDIBLE STRING BAND / The Hangman's Beautiful Daughter (1968) - folk psychédélique / psychedelic folk (r, 2013-04)
L'INFONIE, Vol. 333 (1972) - inclassable / unclassifiable (r, 2012-10)

JACKIE-O MOTHERFUCKER, Fig. 5 (2000) - new weird america (r, 2012-11)

KING CRIMSON / Larks' Tongues in Aspic (1973) - rock progressif / progressive rock (r, 2012-12)

RENÉ LUSSIER, Le Trésor de la langue (1990) - musique actuelle (r, 2012-06)

MAGMA, Köhntarkösz (1974) - zeuhl (r, 2012-11)
MERZBOW, Frog+ (2001) - bruitisme / noise (p, 2012-04)
MIRIODOR, Jongleries élastiques (1996) - avant-prog (p, 2012-07)
MR. BUNGLE, Disco Volante (1995) - avant-metal freakout (r, 2012-04)

THE NIHILIST SPASM BAND, What About Me (1996) - bruitisme / noise (p, 2012-09)
NURSE WITH WOUND, Chance Meeting... (1979) - post-industriel / post-industrial (r, 2013-02)

BOB OSTERTAG, Say No More (1993) - collage sonore / sound collage (p, 2012-04)
JOHN OSWALD, Plunderphonics (1989) [mais via / though through 69plunderphonics96 (2000)] - collage sonore / sound collage (r, 2012-12)

PALINCX, The Psychedelic Years (1995) - avant-rock (p, 2011-11)
EVAN PARKER, The Topography of the Lungs (1970) - improvisation libre européenne / European free improvisation (r, 2011-10)
HARRY PARTCH, Delusion of the Fury (1971) - opéra microtonal / microtonal opera (p/r, 2013-02
THE PLASTIC PEOPLE OF THE UNIVERSE, Egon Bondy’s Happy Hearts Club Banned (1974) - rock psychédélique tchèque / Czech psychedelic rock (r, 2011-10)


STEVE REICH, Drumming (1971 [recording: 1986]) - minimalisme américain / American minimalism (r, 2013-04)
THE RESIDENTS, Eskimo (1979) - inclassable / unclassifiable (r, 2011-12)
RUINS, Symphonica (1998) - avant-prog (r, 2012-09)


PIERRE SCHAEFFER & PIERRE HENRY, Symphonie pour un homme seul (1950) - musique concrète (r, 2012-04)
SPONTANEOUS MUSIC ENSEMBLE, Quintessence (1986) - improvisation libre / free improvisation (r, 2012-04)
SUPERSILENT, 6 (2003) - improvisation (r, 2012-06)

UNIVERS ZERO, Hérésie (1979) - rock-in-opposition (r, 2012-03)

ROBERT WYATT, Shleep (1997) - chanson actuelle / avant-chanson (r, 2012-10)


FRANK ZAPPA & THE MOTHERS OF INVENTION, We're Only in It for the Money (1967) - rock expérimental / experimental rock (r, 2012-04)
JOHN ZORN, Godard/Spillane (1986-7/1999) - musique de chambre / chamber music (r, 2012-03)

2012-03-04

2012-03-02: Undivided, Noah Creshevsky, PAS


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-03-02

UNDIVIDED / Moves Between Clouds: Live in Warsaw (Multikulti Project)
Un deuxième album pour ce super-groupe de jazz américano-polonais. Moins ambitieux que The Passion mais très réussi. Trois longues (10, 14, 20 minutes) compositions du clarinettiste Waclaw Zimpel. De l’improvisation mise au service d’un sturm-und-drang maîtrisé. Beau, brouillé, lyrique. Avec Bobby Few, Mark Tokar, Perry Robinson, Klaus Kugel et Zimpel.
A second album for this American/Polish jazz supergroup. Less ambitious than The Passion but very good nonetheless. Three long compositions (10, 14, 20 minutes) by clarinettist Waclaw Zimpel. Improvisation used to fuel thoughtful sturm-und-drang music. Gorgeous, troubled, lyrical. With Bobby Few, Mark Tokar, Perry Robinson, Klaus Kugel, and Zimpel.

NOAH CRESHEVSKY / Rounded with a Sleep (Pogus)
Ce n’es pas The Twilight of the Gods (2010, chez Tzadik), mais c’est tout de même un nouveau disque de Noah Creshevsky, ce qui suffit pour une petite célébration. Le compositeur d’électroacoustique “hyperréaliste” persiste et signe, mais en mode mineur cette fois. C’est à dire que les sept compositions présentées sur Rounded with a Sleep adopte un rythme plus lent et une densité moins forte que ce à quoi Creshevsky m’a habitué. Des pièces courtes (la plus longue fait 10 minutes), chacune ayant sa propre palette sonore, généralement un instrumentiste ou un vocaliste échantillonné. “Lisa Barnard Redux” et l’étrange “The Kindness of Strangers” ressortent du lot par leur simplicité.
It’s not The Twilight of the Gods (2010, on Tzadik), but it’s still a new Noah Creshevsky CD, which is reason enough for a celebration. The “hyperrealistic” electroacoustic music composer is at it again, though in a minor mode this time. Rounded with a Sleep features seven new works that have a slower tempo and a leser density than what Creshevsky had me used to. Short pieces (the longest is 10 minutes long), each with its own sound palette, usually sampled from one musician or vocalist. “Lisa Barnard Redux” and the strange “The Kindness of Strangers” stand out for their seemingly simple ways.

PAS / Flanked by Women and Pumpkins (Alrealon Musique)
Ouuuuuuuh. Une proposition trouble, profonde, variée et captivante que ce nouveau disque de PAS (Amber Brien, Michael Durek, Jon V Worthley et Robert L. Pepper). Improvisations électroacoustiques abstraites, musique de film pianistique, collages sonores, constructions polyrythmiques - PAS ratisse large et réussit à donner corps et cohésion à l’ensemble. Univers post-industriel par l’approche (je pense à Current 93, Nurse with Wound), mais plus proche de l’électronique expérimentale (Philippe Petit, qui participe à une pièce) ou même du post-classique (je pense à Kreng pendant “The Dramatic Exit”, par exemple). J’en aurais pour 2000 mots à démêler l’écheveau d’influences et de tendances qui sous-tendent le travail de PAS.  [Ci-dessous: Deux facettes de l’album: “Telepathic Rain Race”, très électro/industrielle, et “The Search of Stick Girl” (avec vidéo), plus expérimentale.]
Ooooooh. That’s one nicely troubling, deep, varied, and captivating proposition from PAS (Amber Brien, Michael Durek, Jon V Worthley, Robert L. Pepper). Abstract electroacoustic improvisations, piano-based film music, sound collages, polyrhythmic constructs – PAS cover a lot of ground and does so while maintaining a high level of overall cohesion. The approach is post-industrial like (I’m thinking Current 93 and Nurse with Wound), but it actually sounds closer to experimental ambient (Philippe Petit, who plays on one track) or post-classical (“The Dramatic Exit” brings to mind Kreng). It would take me 2,000 words to untangle the influences and currents underpinning this album.  [Below: Two facets of the album: the electro-industrial “Telepathic Rain Race” and the more experimental “The Search for Stick Girl” (with video).]
PAS presents "The Search For Stick Girl" from PAS Music on Vimeo.