Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2011-07-16

2011-07-15: Harley Gaber, Screens


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-07-15

HARLEY GABER / In Memoriam 2010 (Innova)
Pour faire suite à l’album I Saw My Mother Ascending Mount Fuji à la mémoire de sa mère, voici que Harley Gaber publie chez Innova une autre œuvre composée en guise d’hommage posthume. Cette fois, par contre, il s’agit d’une commande. Néanmoins, les deux pièces partagent le même genre d’univers électronique post-apocalyptique, fait de grands espaces aux résonances angoissantes et aux harmoniques fantômatiques. Les six movements de cette heure de musique varient peu et très subtilement. Pourtant, ils développent tout de même un matériau mélodique qu’il faut savoir percevoir.
As the follow-up to I Saw My Mother Ascending Mount Fujii dedicated to his mother, Harley Gaber just released on Innova another work written in memoriam. This time, though, it was commissioned. Still, both works share the same kind of post-apocalyptic electronic soundscape maide of wide spaces with anguishing resonances and ghostly harmonics. The six movements of this hour-long work vary little and in very subtle ways. Yet, they do develop melodic materials, though you have to learn to perceive them.

SCREENS / Dead House (What Delicate Recordings)
Un quatuor de rock actuel new-yorkais constitué du batteur Andrew Becker, du chanteur Breck Brunson, du claviériste Roland Tierney et du guitariste Luke Kozikowski. L’album est produit par Eldridge Skell (du groupe The Rude Staircase). Des pièces courtes aux accents no-wave ET psychédéliques (mélange inhabituel), avec des rythmes puissants, des ambiances tordues, des paroles difficiles à saisir (y en a-t-il?), chantées par une voix qui rappelle celle de Randall Frazier (Orbit Service). J’aime, surtout à cause de la filiation évidente (dans la palette sonore et certains arrangements) avec The Rude Staircase et Condor Moments, deux groupes de l’écurie What Delicate. Parution sur vinyl.  [Ci-dessous: Écoutez deux extraits de l’album à ce lien.]
An avant-rock quartet from New York with drummer Andrew Becker, singer Breck Brunson, keyboardist Roland Tierney and guitarist Luke Kozikowski. The album is produced by Eldridge Skell (of The Rude Staircase). Short tracks with no-wave AND psychedelic leanings (an unusual mix), powerful beats, twisted ambiences, vocals hard to grasp (are these lyrics?) sung by a voice reminiscent of Orbit Service’s Randall Frazier. I like, mostly because of the obvious filiation (in sound palette and some arrangements) with The Rude Staircase and Condor Moments, two What Delicate bands. Released as an LP.  [Below: Listen to two tracks from the album at this link.]

2011-07-15

2011-07-13: Theresa Transistor, Jackie-O Motherfucker, Acqua Fragile


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-07-13

THERESA TRANSISTOR / Theresa Transistor (Ohm éditions)
Il est rare que des compositeurs de musique électroacoustique s’adonnent à l’improvisation. Il est probablement quatre fois plus rare d’en rencontrer quatre qui improvisent ensemble. Christian Bouchard, Christian Calon, Mario Gauthier et Monique Jean prennent les matières sonores qu’ils composent en studio et les transportent sur scène, pour qu’elles se rencontrent, interagissent et se transforment. Le groupe existe depuis quelques années et publie enfin un premier album en bonne et due forme. Enregistré en février 2009, ce disque propose neuf pièces de 5 à 12 minutes, interreliées autour du thème “espèces d’espace” emprunté à Georges Pérec. D’emblée, l’auditeur est assaill par un enchevêtrement de sons plus organisés qu’il n’y paraît. L’album propose un large éventail de climats, de niveaux sonores et de types d’assemblages, le tout très vivant, parfois même étourdissant, sans jamais aller jusqu’au bruitisme flagorneur. Du solide.
You rarely see electroacoustic music composers playing live improvisations. So I guess it is four times more rare that you will encounter four of them improvising together. Christian Bouchard, Christian Calon, Mario Gauthier and Monique Jean have taken the sonic materials they develop in the studio out on stage to make them meet, interact and transform. The quartet has been active on and off for a few years, and now we finally have a debut CD. Recorded in February 2009, this album features nine tracks 5 to 12 minutes in duration, all interrelated under a theme, “species of spaces”, borrowed to Georges Pérec. The listener is greeted by a flurry of sounds that are actually more organised than what meets the ear. The album features a wide spectrum of moods, sound levels and assemblages. Quite vivid as a whole, dizzying at times even, though never getting to in-your-face noise. Solid stuff.

JACKIE-O MOTHERFUCKER / Earth Sound System (Fire Records)
Je suis Jackie-O Motherfucker depuis un bon bout de temps. J’ai bien aimé Ballads of the Revolution, le dernier album studio. Je ne sais trop quoi penser de celui-ci, tout frais paru. Je n’y entends que chansons à la livraison décevante (“In the Willows”, ennuyante sans ambiance) et instrumentales aux électroniques maladroites (“Raga Joining” et “Raga Separating”). Décevant.
I have been following Jackie-O Motherfucker for quite a while, and I enjoyed their previous studio release Ballads of the Revolution. I don’t know what to think of this fresh-out one. All I’m hearing is disappointingly-performed songs (“In the Willows,” long and mood-less) and instrumentals with clumsy electronics (“Raga Joining” and “Raga Separating”). Disappointing.

ACQUA FRAGILE / Mass-Media Stars (Purple Pyramid)
Deuxième album des Italiens Acqua Fragile, paru en 1974, et le dernier avec leur chanteur original Bernado Lanzetti avant que celui-ci ne déserte pour se joindre à PFM. Du très bon rock progressif italien d’époque, chanté en anglais (malheureusement, mais tout de même), avec des mélodies accrocheuses. Ce n’est pas PFM ni Banco, mais “Mass-Media Star”, “Coffee Song” et “Cosmic Mind Affair” sont solides. En fait, Mass-Media Stars est presque l’égal de Chocolate Kings de PFM.
Italian band Acqua Fragile’s second album, released in 1974, and their final record with original singer Bernado Lanzetti before he departed for PFM. Very good Italian progressive rock, sung in English (sadly, but still), with catchy melodies. This ain’t no PFM or Banco, but “Mass-Media Star,” “Coffee Song,” and “Cosmic Mind Affair” are strong songs. In fact, Mass-Media Stars is almost on par with PFM’s Chocolate Kings.

2011-07-12

Délire actuel, 2011-07-12


DÉLIRE ACTUEL

Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire actuel ICI (cherchez Délire actuel dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire Actuel broadcast HERE (look for Délire Actuel on the list of shows).

Édition du 12 juillet 2011
Broadcast of July 12, 2011

DESCRIPTION
DESCRIPTION
Huntsville / Creative Sources, 2011: 1re heure : Le groupe Huntsville vient de publier un 3e album. Présentation de ce disque et retour sur les précédents. 2e heure: Quelques nouveautés de fraîche en provenance de l’étiquette portugaise Creative Sources.
Huntsville / Creative Sources, 2011: 1st hour: Huntsville just released their 3rd album, here presented, along with a look back at the band’s earlier efforts. 2nd hour: A fresh batch of releases from Portuguese label Creative Sources.

HUNTSVILLE / For Flowers, Cars and Merry Wars (18:51) - For Flowers, Cars and Merry Wars (Hubro)

HUNTSVILLE / Arrow and Rain (15:41) - Eco, Arches & Eras (Rune Grammofon)
*HUNTSVILLE / Will Goes Hunting (10:40) - Money Will Ruin Everything 2… But the Music Goes On Forever (Rune Grammofon)

*HUNTSVILLE / Serious Like a Pope (extrait/excerpt: ) - For the Middle Class (Rune Grammofon)


MARTINE ALTENBURGER, FRÉDÉRIC BLONDY & BERTRAND GAUGUET / La montagne ne porte pas les nuages (Creative Sources)
DAVID CHIESA & JEAN-SÉBASTIEN MARIAGE / Lexel (5:19) - Oort (Creative Sources)

ERNESTO RODRIGUES, G. RODRIGUES, G. GONÇALVES, N. TORRES, A. MOIMÊME, A. PEREIRA, C. SANTOS & J. OLIVEIRA / 4 (20:02) - Suspensão (Creative Sources)

ABDUL MOIMÊME & RICARDO GUERREIRO / #34 (6:07) - Khettahu (Creative Sources)


Merci à/thanks to:


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

HUNTSVILLE
Vidéo officielle en concert, 2009.
Official live video, 2009

ABDUL MOIMÊME
Abdul Moimême à la guitare préparée, dans un quatuor d’improvisation, 2010.
Abdul Moimême on prepared guitare, in a free improvisation quartet, 2010.

Délire musical, 2011-07-12


DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 12 juillet 2011 (rediffusion le 18 juillet)
Broadcast Date: 12 juillet 2011 (rebroadcasted on July 18)

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST

Thème/Theme: MAX GOLDT / L’église des crocodiles - L’Église des crocodiles (Gagarin)

JON ANDERSON / New New World (4:13) - Survival and Other Stories (Gonzo Multimedia Group)
FRANK CARDUCCI / The Carpet Crawlers (6:00) - Oddity (Vocation)
STEVEN WILSON / Harmony Korine (5:07) - Insurgentes (Kscope)

*JENNY HVAL / Golden Locks (6:18) - Viscera (Rune Grammofon)
MARISSA NADLER / Mayflower May (3:23) - Ballads of Living and Dying (Mexican Summer)

PAOLO ANGELI & TAKUMI FUKUSHIMA / Nita (5:10) - Itsunomanika (ReR Megacorp)
AR RE YAOUANK / Stoliadur (4:42) - Breizh Positive (Creon Music)
CATHRIN PFEIFER / Past Twelve (4:12) - Lonely Tramp (Saravah)

LES MYSTÈRES DE L’OUEST / King Kong (5:30) - Les Mystères de l’Ouest (Unit Records)


Merci à/thanks to:


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

JON ANDERSON
Une autre pièce du même album.
Another track from the same album.

STEVEN WILSON
Bande-annonce du prochain disque solo de Wilson, à paraître cet automne.
Teaser for Wilson’ next solo album, coming out this fall.
Steven Wilson - Grace for Drowning (album cover reveal) from Kscope on Vimeo.


PAOLO ANGELI & TAKUMI FUKUSHIMA
Le duo en concert.
The pair live on stage.

2011-07-11: Rant, Jesse Manley, Jon Anderson


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-07-11

RANT / Land (Schraum)
Un duo formé du guitariste Torsten Papenheim et du batteur Merle Bennett. Rock instrumental en partie improvisé, avec des moments très expérimentaux et même des passages de collage sonores, puis d’autres pièces carrément post-rock (“Orlando”, presque gratuit comme changement d’angle).
A duo consisting of guitarist Torsten Papenheim and drummer Merle Bennett. Instrumental rock, partly improvised, with highly experimental moments and even some sound collage passages. And some tracks are straight post-rock (“Orlando” even feels gratuitous in that vein).

JESSE MANLEY / Devil’s Red (ind.)
Premier album pour l’auteur-compositeur-interprète américain Jesse Manley, qui fait dans la folk teintée d’americana. De beaux textes, une voix originale tout en demeurant agréable, des chansons solides (“Vagabond Hill”, “Devil’s Red” et “Find Your Way Home” sont les mieux tournées). Et il est épaulé par le guitariste Dave Willey (Thinking Plague, Hamster Theatre) à la réalisation et à l’instrumentation. À découvrir.
This is US singer-songwriter Jesse Manley’s debut album. Americana-tinged folk rock. Fine lyrics, a unique and enjoyable voice (nothing grand, but it has character). Strong songs, the best ones being “Vagabond Hill”, “Devil’s Red,” and “Find Your Way Home”). And he is seconded by guitarist Dave Willey of Thinking Plage and Hamster Theatre in the producer’s chair and on several instruments. Worth discovering.

JON ANDERSON / Survival and Other Stories (Gonzo Multimedia)
Ironie du sort ou signe des temps? Alors que Yes, après avoir mis son chanteur original Jon Anderson à la porte en 2008, publie son premier disque studio avec un nouveau chanteur recruté dans un groupe hommage (et alors que le claviériste Geoff Downes engueule les fans du groupe sur le web), Anderson lance un nouvel album solo fait avec l’aide de ses fans. Rappel: en 2008, Jon Anderson souffre d’insuffisance respiratoire chronique et signifie à Yes qu’il ne peut pas prendre la route; le groupe décide de poursuivre sans lui et de le remplacer par un imitateur, ni plus ni moins, au grand désarroi d’Anderson. Puis, remis de sa maladie, Anderson lance sur son site Internet une invitation aux musiciens souhaitant collaborer avec lui. Ses fans se ruent et lui offrent des musiques et des arrangements sur lesquels il écrit des textes et compose des mélodies. Résultat: alors que Fly from Here de Yes semble sonner passéiste et mal dégrossi (je n’ai entendu que des extraits sur le web), Survival and Other Stories est un disque vibrant, qui colle merveilleusement à la peau et à la voix d’Anderson, un disque pertinent, l’un de ses meilleurs en carrière.
Is it chance or a sign of the times? As Yes, after sacking their original singer (Jon Anderson) in 2008, is releasing their first studio album with a new singer recruited in a tribute band (and as their current leyboardist Geoff Downes is snapping at the band’s fans on his blog), Anderson is releasing a new solo album put together with help from his fans. A reminder: back in 2008, Jon Anderson suffered from respiratory problems that forced him to ask for time out from Yes; the band decided to go on tour without him, recruiting a new singer who’s actually a Jon Anderson imitator, to Anderson’s dismay. Then, healthy again, Anderson posted a “musicians wanted” sign on his website. Fans rushed to submit bits of music and arrangements for him to write lyrics and melodies over. As a result, while Yes’ Fly from Here seems to sound dated and ill-defined (I have heard only soundbites on the Internet), Survival and Other Stories is a vibrant record that fits Anderson’s voice like a glove. A relevant record, one of the highlights of his career.


2011-07-11

2011-07-08: Liberez, noisepoetnobody/Galloway, Violence and the Sacred

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-07-08

LIBEREZ / The Letter (Alter - merci à/thanks to Dense Promotion)
Un bon disque de rock actuel aux influences sludge, ambiante et post-industrielle. Liberez est un quatuor britannique composé de deux guitaristes, John Hannon et Tom James Scott (l’un joue aussi du violon, l’autre du clavier), d’un batteur (Pete Wilkins) et de Nina Bosnic aux textes et à la narration. La trame narrative, sombre, est subtilement intégrée à la trame sonore, sans jamais prendre les devants. Et les guitares sont texturales à souhait. “Gag” et les deux “Exercise Resrtraint” sont les moments forts de ce disque qui présente Scott dans un contexte tout autre que son disque de guitare drone acoustique chez Bo’Weavil. Paru sur vinyle et en téléchargement.
A good avant-rock record with sludge, ambient and post-industrial influences. Liberez is a UK quartet consisting of two guitarists – John Hannon and Tom James Scott, one also plays violin and the other, keyboard – a drummer (Pete Wilkins) and Nina Bosnic on texts and recitation. The dark narrative is carefully woven inside the music, never stepping to the forefront. And the guitars are heavily textural. “Gag” and both parts of “Exercise Restraint” are the highlights. This record showcases Scott in a light very different than his drone acoustic guitar CD on Bo’Weavil. Released in LP and download formats.

NOISEPOETNOBODY & VANCE GALLOWAY / Uranium 238 (Lens Records - merci à/thanks to Dense Promotion)
Une collaboration entre un guitariste drone (Vance Galloway) et un bruitiste utilisant un cadre à cordes, des dispositifs de mise en boucle et un synthé analogique (noisepoetnobody). Ceci est leur deuxième album. Six pièces, la dernière faisant une demi-heure. De l’art sonore improvisé très ambiant, immersif, convaincant. C’est la longue pièce qui m’a accroché le plus, tout simplement parce qu’on a le temps de s’y perdre mais pas de s’y ennuyer.
A collaboration between a drone guitarist (Vance Galloway) and a noiseician using string board, loopers, and analog synth (noisepoetnobody). This is their second release. Six tracks, the last one lasting a whole half-hour. Very ambiant, immersive, convincing Improvised sound art. The longest track was the finest in my opinion, simply because it was long enough to lose myself into but not long enough to grow bored.

VIOLENCE AND THE SACRED / Lost Horizons (VioSac)
Cinquième tome de la série d’archives de Violence and the Sacred. Lost Horizons documente un concert donné au Fallout Shelter de Toronto en 1987. À l’origine, ce concert était paru en deux cassettes distinctes. Il est maintenant réuni sur un disque de 75 minutes. La prestation solide d’un groupe ayant atteint sa vitesse de croisière. Pourtant, je trouve celui-ci moins intéressant que les deux autres titres de l’année 1987. Moins iconoclaste, moins allumé instrumentalement aussi. Beaucoup de collages irrévérencieux et d’ambiances glauques, et St. Deborah est très présente, ses lectures donnant souvent le ton. Pas mauvais du tout, mais moins étonnant.
Fifth installment in Violence and the Sacred’s archive CDr series. Lost Horizons documents a concert at Fallout Shelter in Toronto in 1987. It was first released on two separate cassettes. It is now released on a single 75-minute CDr. A sure-footed performance from a band now cruising along finely. Still, I find this release less interesting than the other two releases from that year. Less iconoclastic, less exciting instrumentally too. Lots of irreverent collaging and gloomy ambiences, and St. Deborah is present throughout with her readings setting the tone. Not bad at all, but less striking.