Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

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2014-01-10

2014-01-09: Robert Paterson, Diaz-Infante/Cameron/Dockery, Venison Whirled, Joel Taylor

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-01-09

ROBERT PATERSON / Winter Songs and other vocal works (American Modern Recordings)
Ce disque réunit cinq cycles de chansons du compositeur Robert Paterson, dont l’écriture est habile, polyvalente et empreinte d’humour. J’aimerais parfois qu’il ose plus enfreindre les règles, mais dans le genre, c’est réussi. Cinq cycles, cinq chanteurs différents, quatre hommes (un ténor, deux barytons, une basse) et une femme (soprano). “Batter’s Box” (chantée par Dimitri Pittas), sur la vie d’un joueur de baseball, me laisse froid, et, malgré son côté ludique, “Thursday” (chantée par Nancy Allen Lundy) me lasse, à cause des arabesques exagérées de la soprano. Par contre, les trois autres cycles sont très solides: “CAPTCHA” (Jesse Blumberg) réussit à mettre de l’émotion dans ces phrases incongrues qu’on vous demande de taper pour valider vos formulaires Internet. “Eating Variations” (Robert Gardner) met en musique de rigolos poèmes de Ron Singer sur notre relation à la nourriture. Et “Winter Songs” (David Neal, magistral) puise dans l’œuvre de plusieurs poètes pour illustrer l’hiver avec élégance et poigne, en évitant les clichés. Au final, un solide tour de chant. [Ci-dessous: Des extraits de “CAPTCHA”.]
This CD culls five song cycles by composer Robert Paterson, whose writing is agile, diverse, and humorous. I’d like to hear him to bend rules more boldly at times, but for this more-classical-than-contemporary contemporary classical music, this is pretty well done. Five cycles, five singers – four men (one tenor, two baritones, one bass-baritone) and one woman (a soprano). “Batter’s Box (sung by Dimitri Pittas), about the life of a baseball player, leaves me cold, and “Thursday” (Nancy Allen Lundy) annoys me despite its playful aspect, due to the soprano’s histrionics. However, the other three cycles hit the bullseye. “CAPTCHA” (Jesse Blumberg) manages to put feeling into these weird phrases we are asked to type to validate Internet forms. “Eating Variations” (Robert Gardner) sets into music funny Ron Singer poems on our eating habits. And “Winter Songs” (David Neal, commanding) draws from several poets to illustrate the winter season with elegance and emotion while eschewing clichés. [Below: Excerpts from “CAPTCHA.”]

ERNESTO DIAZ-INFANTE, LISA CAMERON & LEE DOCKERY / At the KSE 6th Anniversary Concert (Kendra Steiner Editions)
Concert enregistré en avril 2012, en deux parties. Une pièce solo (19 minutes) de Diaz-Infante où il poursuit son exploration du bajo sexto solo (grosse guitare basse acoustique), comme sur l’album Emilio. Puis, un trio (25 minutes) avec Lisa Cameron (lap steel, objets) et Lee Dockery (contrebasse électrique). Le solo est bien maîtrisé et plus cohérent dans son ensemble que les très courtes pièces d’Emilio, avec une impressionnante palette de techniques étendues et un joli sens de la mesure. Le trio est en grande partie intéressant, avec des passages relevés, mais la prise de son laisse à désirer.
Concert recorded in April 2012, in two parts: a solo piece (19 minutes) by Diaz-Infante who continues his exploration of the solo bajo sexto (a large acoustic bass guitar), as on his solo album Emilio, followed by a trio improvisation (25 minutes) with Lisa Cameron (lap steel, objects) and Lee Dockery (electric upright bass). The solo is masterful and more coherent as a whole than the flurry of short pieces that is Emilio, with an impressive palette of extended techniques and a fine sense of measure. The trio is mostly interesting, with some uplifting passages, but the recording quality is a bit too raw to make it truly enjoyable.

VENISON WHIRLED / The Many Moods of Venison Whirled (Kendra Steiner Editions)
Venison Whirled est le projet solo de Lisa Cameron, dans lequel elle utilise micros contacts objets, jouets et petits instruments pour faire… beaucoup de bruit. Ce disque propose quatre improvisations de 12 à 21 minutes, enregistrées entre 2006 et 2011. On est souvent dans le “harsh noise” et il faut parfois être patient, mais certains passages piquent ma curiosité (quoi? comment?), et la dernière impro, “Come Back to Now”, se déploie en quelque chose de plus délicat.
Venison Whirled is Lisa Cameron’s solo project. She uses contac mics, objects, toys, and small instruments to make… quite a racket. This CDr features four improvisations (12-21 minutes) recorded between 2006 and 2011. We’re often in harsh noise territory, and you have to patient at times, but certain passages got me intrigued (what? how?), and the final improvisation, “Come Back to Now,” unfolds into something more delicate.

JOEL TAYLOR / Night Stories (Spectropol)
Night Stories est une suite pour divers instruments solos, en neuf parties, 45 minutes. Selon la pochette, il devrait y avoir quatre autres morceaux sur ce disque, mais il n’y sont pas. La suite passe d’un instrument à l’autre (piano, gamelan?, clavecin?), en redéveloppant des thèmes mélodiques simples et des contrepoints qui rappellent Lou Harrison et le gamelan en général. Jeu intéressant entre le confort du mélodisme et l’inconfort des microtonalités. Beauté, recherche… j’aurais aimé entendre le reste.
Night Stories is a suite for various solo instruments, in nine parts, 45 minutes total. According to the sleeve, there should be four other pieces on this disc, but there isn’t – at least on my copy. The suite moves from instrument to instrument (piano, gamelan?, harpsichord?), redevelopping simple melodic themes and counterpoints reminiscent of Lou Harrison and gamelan music in general. Interesting play on the comfort of melodicism and the uncomfort of microtones. Beauty, research… I would have liked to hear the rest of it.


2014-01-09

2014-01-08: Brahja Waldman's Quartet, Carter/Levin/Takeishi/Waldman, Djin Aquarian/Plastic Crimewave

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-01-08

BRAHJA WALDMAN’S QUARTET / Cosmic Brahjas/Closer to the Tones (Howl Arts)
Commençons la journée avec le saxophoniste alto montréalais Brahja Waldman (de XiFu Sagas). Ce disque double chez Howl Arts est en fait deux albums en un. Le premier, Cosmic Brahjas, a été enregistré en juillet 2011 et met en vedette Waldman, Shadrach Hankoff au piano, le contrebassiste Martin Heslop et le batteur Daniel Gélinas (aussi dans XiFu Sagas). Le second disque, Closer to the Tones, a été enregistré en 2012 et, cette fois, le quartet se compose de Waldman, Heslop, Gélinas le saxo ténor Adam Kinner. Deux univers différents, mais tous deux fermement ancré dans le jazz bop. J’ai trouvé Cosmic Brahjas agréable mais un peu quelconque – l’écriture a de la difficulté à s’affranchir de ses influences. Closer to the Tones par contre m’a accroché: il a plus de gueule, l’écriture est plus efficace, plus personnelle aussi, avec deux moments très forts: “Pleistocene” et “Playin’ Hooky (for Paul Bley)”.
Let’s start the day with Montréal alto sax player Brahja Waldman (of XiFu Sagas). This double CD from Howl Arts is in fact two albums in one. The first disc, Cosmic Brahjas, was recorded in July 2011 and features Waldman, Shadrach Hankoff (on piano), bassist Martin Heslop and drummer Daniel Gélinas (also a member of XiFu Sagas). Disc two is entitled Closer to the Tones and was recorded in 2012 with Waldman, Heslop, Gélinas, and tenor sax Adam Kinner. Different worlds, both firmly anchored in bop. I found Cosmic Brahjas enjoyable but a bit lacking in personality – the writing is having a hard time shaking free of its influences. Closer to the Tones grabbed me, on the other hand: more character, more efficient and personal composing, with two very strong highlights: “Pleistocene” and “Playin’ Hooky (for Paul Bley).”

DANIEL CARTER, DANIEL LEVIN, SATOSHI TAKEISHI & DEVIN BRAHJA WALDMAN / Say Hello to Anyone I Know (Fast Speaking Music)
Revoici Brahja Waldman, cette fois dans une session d’improvisation libre, en compagnie du multi-instrumentiste Daniel Carter, du violoncelliste Daniel Levin et du batteur Satoshi Takeishi. Disque nettement plus satisfaisant, que je qualifierais de moment magique, puisqu’il s’agissait d’une première rencontre entre ces quatre musiciens. De l’improvisation collective qui n’a pas peur du dépouillement, sans en faire une religion pour autant. Et, en finale, un thème jazz qui surgit du néant. Waldman et Carter trouvent un bon terrain d’entente. [Ci-dessous: Les trois premières pièces de l’album sont en écoute libre sur bandcamp.]
Brahja Waldman again, this time in a free improvisation session with multi-instrumentalist Daniel Carter, cellist Daniel Levin, and drummer Satoshi Takeishi. This is much more satisfying, and a magical moment since it documents the first meeting between these four musicians. Free improvisation that isn’t afraid of silence, without turning it into a religion. And the session ends on a fine jazz theme born out of nowhere. Waldman and Carter find stimulating common ground.  [Below: The album’s first three tracks can be streamed on bandcamp.]

DJIN AQAURIAN, PLASTIC CRIMEWAVE & THE EVERAFTER / The Holy Breath of Fire (Kendra Steiner Editions)
Plastic Crimewave chez Kendra Steiner Editions?!? Une improvisation de 40 minutes entre Djin Aquarian et Plastic Crimewave (two deux guitare et voix), plus la section rythmique The Everafter, plus Janina Angel Bath qui entonne des mantras. Proposition intéressante sur papier – mélange de rock psychédélique et de rock garage, sorte de version américanisée d’Acid Mothers Temple – sauf que la qualité sonore est vraiment mauvaise. Ça frôle le bootleg. Des basses fréquences qui vrombissent, des voix qu’on perçoit à peine à travers les guitares et les effets, public bruyant, une soupe sans forme. Je sais que ça fait partie du principe de la chose (les albums de Plastic Crimewave sont rarement hi-fi, mettons), mais je suis convaincu que l’auditeur perd au change.
Plastic Crimewave on Kendra Steiner Editions?!? A 40-minute improvisation between Djin Aquarian and Plastic Crimewave (both on guitar and vocals), plus the rhythm section The Everafter, plus Janina Angel Bath on “chants.” Interesting proposal on paper – a blend of psychedelic rock and garage rock, a sort of Americanized take on Acid Mothers Temple – except that this album boasts pretty bad sound quality bordering on last-row bootleg. Bass frequencies all over the place, vocals barely perceivable over the guitars and effects, chattery audience, formless soup. I know this is all part of the game – let’s just say that Plastic Crimewave’s albums are rarely hi-fidelity – but I’m convinced here that this recording doesn’t do justice to the performance.


2014-01-08

2014-01-07: Tirill, Autumn Whispers, Alfred 23 Harth, Das Simple

Journal d'écoute / Listening Diary 
2014-01-07

TIRILL / Um Himinjǫður (Fairy Music)
Joie! Un troisième album solo de Tirill Mohn, deux ans seulement après Nine and Fifty Swans! Et c’est un bijou de tendresse, un recueil de chansons folk aux arrangements délicats, habitées par les voix sensuelles de Tirill et de son comparse Jan Tariq Rui-Rahman. Cet opus est plus près, au niveau de l’écriture, de Tales from Tranquil August Gardens, plus pop, avec des mélodies mieux définies et plus accrocheuses que Nine and Fifty Swans. Impossible d’identifier des moments forts après une écoute: tout me paraît excellent. Mais je perds toute objectivité quand Tirill chante…  [Ci-dessous: La pièce d’ouverture, “Voluspa”, chantée en norvégien (la plupart des autres sont en anglais).
Joy! A third solo album by Tirill Mohn, only two years after Nine and Fifty Swans! And this one is a gem of tenderness, a collection of delicately-arranged folk songs inhabiten by the sensual vocals of Tirill and her trusty sideman Jan Tariq Rui-Rahman. In terms of songwriting, this opus feels closer to Tales from Tranquil August Gardens, with better defined, catchier melodies than Nine and Fifty Swans. I can’t point to highlights after one listen: all the songs would qualify. But I admit I lose all objectivity when Tirill sings… [Below: The opening song “Voluspa,” sung in Norwegian (most of the other songs are in English).

AUTUMN WHISPERS / Cry of Dereliction Vol. II (Autum Whispers Music)
Et voici le deuxième album d’Autumn Whispers, groupe dirigé par Dino Steffens. Je n’ai pas entendu leur premier disque, mais celui-ci fait dans le rock progressif à la Pink Floyd métissé de hard rock. Tirill y joue du violon et chante à l’occasion. Belle production, mais l’écriture est un peu trop simple et carrée à mon goût. Bref, ça manque de fantaisie. Par contre, très belles (et nombreuses) illustrations.
And here is the second album by Autumn Whispers, a band fronted by Dino Steffens. I haven’t heard their debut, but this one is a blend of hard rock and Pink Floyd-brand prog rock. Tirill plays violin and sings back vocals in this band. A fine production, but the songwriting is too simple and square for my taste. Not daring enough. However, gorgeous artwork and booklet.

ALFRED 23 HARTH / Micro-Saxo-Phone: Edition IV (Kendra Steiner Editions)
Troisième album de saxophone solo déconstruit, reconstruit ou transformé pour Alfred 23 Harth (la première série n’est jamais parue). Vingt-cinq pièces l’homme mélange les techniques, les styles, voire les sources, puisque dans plusieurs morceaux, il joue en “duo” avec des extraits de son disque de guitare solo Vorgang ou même avec des solos qu’il a enregistré en 1986. Dans quelques pièces, il utilise la boîte à rythme d’un Kaoss Pad pour s’accompagner. C’est à la fois très créatif et broche-à-foin, étrangement fourre-tout, le meilleur côtoyant le pire. Édition sur CDr limitée à 153 exemplaires.
Third album of deconstructed, reconstructed and transformed solo saxophone for Alfred 23 Harth (the first series is still unreleased). Twenty-five pieces where the man shuffles through techniques, styles, and even sources – on several tracks, he is duetting with excerpts from his 2004 solo guitar CD Vorgang, or even with sax solos from 1986. For some pieces, he is accompanying himself with the Kaoss Pad’s drum machine setting. It’s both highly creative and haphazard, an odd mix-bag where the best brushes elbows with the worst.

DAS SIMPLE / In Girum Imus Nocte (En veux-tu? En v’là! – merci à/thanks to Dense Promotion)
Deuxième album du trio français Das Simple, qui fait dans le métal d’avant-garde. Power trio facétieux qui jongle avec les palindromes et des influences psychédéliques, progressives et grindcore. Ça tire un peu trop du côté du métal pour moi, mais il y a, dans ce disque, beaucoup d’originalité, d’audace et de choses qui font frire le cerveau.
Second album from French avant-metal trio Das Simple. A playful power trio that juggles with palindromes and influences from the psychedelic, progressive and grindcore fronts. This record is too deeply steeped in metal for me, but it contains plenty of originality, boldness, and things that will fry up your brains.


Délire musical, 2014-01-07: Top 30 de 2013

DÉLIRE MUSICAL
Réécoutez (streaming ou téléchargement) la dernière édition de Délire musical ICI (cherchez Délire Musical dans la liste).
You can listen (stream or download) to the latest Délire musical broadcast HERE (look for Délire Musical on the list of shows).

Édition du 7 janvier 2014: Le Top 30 des musiques éclectiques 2013
Broadcast Date: January 7, 2014: 2013 Eclectic Music Top 30

LISTE DE DIFFUSION
PLAYLIST
Thème d’ouverture / Opening Theme: MIRIODOR / Paris & Roubaix - Cobra Fakir (Cuneiform)
(7:00 pm)




MIRIODOR
La Roue
Cobra Fakir
3:43

FRETLESS BROTHERS
East Coast Blues
Footsteps
5:38

KADAVAR
Fire
Abra Kadavar
5:28
Nuclear Blast
MELVINS
Tie My Pecker to a Tree
Tres Cabrones
1:04

Born Free Stone Free
In Search of the Lost Divine Arc
4:57

(7:30 pm)





*ATOM™
Pop HD
HD
4:08
SCANNER
Amore Too
...and darkness came
3:01
Sold
Life in the Midwater
2:31

RENÉ LUSSIER
Toucher une âme
Toucher une âme
3:21

**THE POST ROMANTIC EMPIRE ENSEMBLE
Love Will Tear Us Apart [extrait/excerpt]
The Post Romantic Empire Album
7:56

KAYO DOT
Zlida Caosgi
Hubardo
5:26


(8:00 pm)





Imanin bas zihoun
Chatma
3:23

SIMAKDIALOG
Common League
The 6th Story
3:53

*DIEUF-DIEUL DE THIÈS
Aling Na Djimbe
Aw Sa Yone, Vol. 1
8:43

STEINDOR ANDERSEN & HILMAR ÖRN HILMARSSON
Haustid Nálgast [extrait/excerpt]
Stafnbui
4:50


(8:30 pm)





PEGELIA GOLD & ART ZENTRAL
Animalia State
Polaris
6:09

JACK DUPON
Ulysse
Jésus l’aventurier
4:51

LOCRIAN
Two Moons
Return to Annihilation
4:26

MOGWAI
Weird Motor
Les Revenants
4:41
Rock Action

ANNA VON HAUSSWOLFF
Deathbed [extrait/excerpt]
Ceremony
5:50
Kning Disk


(9:00 pm)





***MR.VAST
In Terms of Ease and Speed
Mr. Vast
2:58

***BABI
Präparat
Botanical
2:43

***ROSHI feat. PARS RADIO
Oosh Badaam Ber Goz (3 Almonds and A Walnut)
3 Almonds and A Walnut
2:53
GEO Records

FRANK PAHL & DENNIS PALMER
The March
Pahl-Mer
3:09

BOARDS OF CANADA
Palace Posy
Tomorrow’s Harvest
4:09
Warp

**BVDUB & LOSCIL
Moirai [extrait/excerpt]
Erebus
6:35


(9:30 pm)





*ORCHESTRE POLY-RYTHMO DE COTONOU
Min We Tun So
Volume 3: The Skeletal Essences of Voodoo Funk
4:49

CHROME HOOF
Exo-Spektral
Chrome Black Gold
4:10

MAHOGANY FROG
Flossing with Buddha
Senna
4:34

The Raven That Refused to Sing
The Raven That Refused to Sing and Other Stories
7:57
Kscope


merci à/thanks to:


COMPLÉMENTS
SUPPLEMENTS

TOP 30 DES MUSIQUES ÉCLECTIQUES / 2013 ECLECTIC MUSIC TOP 30
Le communiqué de presse officiel de Délire musical!
Délire musical’s official press release!

AISHA BURNS
Vidéo officielle de “Sold”, facilement la meilleure chanson de 2013.
Official music video for “Sold,” easily the best song of 2013.

STEVEN WILSON
Splendide vidéo d’animation pour “The Raven That Refused to Sing”.
The gorgeous animated video that accompanies “The Raven That Refused to Sing.”