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2011-05-16

2011-05-13: The Microscopic Septet, Bill Dixon, Epic45


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-05-13 

THE MICROSCOPIC SEPTET / Friday the Thirteenth: The Micros Play Monk (Cuneiform)
Quelqu’un quelque part doute-t-il encore de l’influence qu’exerce Thelonious Monk sur les musiciens de jazz d’aujourd’hui? J’observe presque un raz-de-marée d’albums d’interprétations de Monk, ces temps-ci. Ces derniers jours, j’ai chroniqué la réédition du School Days de Steve Lacy, un disque de l’ASA Trio, et voici maintenant le vétéran groupe de jazz new-yorkais The Microscopic Septet. Facile de voir l’équation entre Monk et les Micros, qui ont bâti leur carrière sur une certaine dose d’humour et une forte intégration entre tradition jazz et créativité moderne. Cette recette qu’appliquait déjà Monk en son temps, les Micros l’appliquent au répertoire de Monk, l’embrassant sans trop de révérence et se permettant de belles libertés. Encore une fois, l’accent est mis sur les pièces plus vives et angulaires du répertoire, ce qui me va à ravir: “Friday the 13th”, “Gallop’s Gallop”, “We See”, “Bye-Ya”, “Epistrophy” – tous des titres qui sont revisités avec verve. Bravo.  [Ci-dessous: “Bye-Ya”, gracieuseté de Cuneiform.]
Is there somebody somewhere still not convinced of the extent of Thelonious Monk’s influence on today’s jazz musicians? Lately there seems to be a tsunami of Monk tribute projects. In the last couple of weeks, I have reviewed the reissue of Steve Lacy’s School Days, a CD by ASA Trio, and now this new release from veteran New York-based jazz band The Microscopic Septet. It’s easy to see the equation between Monk and The Micros, a band who have built their reputation on a certain dose of humour and a sure-footed integration between jazz tradition and modern creativity. This recipe, Monk was applying it in his day, and now The Micros apply it to Monk’s repertoire, approaching it without too much reverence and with tongue-in-cheek liberties. Once again, the focus rests on the livelier, more twisted numbers in his repertoire, which suits me perfectly: “Friday the 13th,” “Gallop’s Gallop,” “We See,” “Bye-Ya,” “Epistrophy” – all cheerfully revisited. Bravo!  [Below: “Bye-Ya”, available on Cuneiform’s website.]

BILL DIXON / Envoi (Les disques Victo)
“One does one’s best, always. And one hopes for the best, always.” Ces paroles conclurent l’envoi de Bill Dixon à la foule, à la fin de son concert au FIMAV 2010, son dernier puisqu’il est mort quelques semaines plus tard. “One does one’s best, always.” Et c’est ce à quoi nous (oui, j’y étais) avons eu droit ce soir là: une toute nouvelle composition d’une heure, interprétée par le même ensemble qui figure sur l’excellent disque Tapestries for Small Orchestra. Une œuvre complexe, chargée, hermétique dans ses codes et pourtant chargée d’une émotion indissociable de son contexte de production: celui d’un homme qui sait sa fin proche, la maladie progressant inéluctablement. Envoi est le testament musical de Dixon, une œuvre à l’égal de ce qu’on trouve sur Tapestries et 17 Musicians in Search of a Sound.
“One does one’s best, always. And one hopes for the best, always.” These words concluded Bill Dixon’s end-of-concert speech to the crowd at what ended up to be his swan song, sicne he died a few weeks later. “One does one’s bets, always.” And that’s we – yes, I was there – got served that night: a new hour-long composition, performed by the same ensemble featured on the excellent record Tapestries for Small Orchestra. A complexe work, pregnant with meaning, hermetic in its codes, and yet loaded with an emotion inseparable from its context of production: that of a man who knows the ends is near, his ilness progressing relentlessly. Envoi is Dixon’s musical testament, a work up there with Tapestries and 17 Musicians in Search of a Sound.

EPIC45 / Weathering (Make Mine Music)
Je n’ai pas suivi de près la carrière d’Epic45. Je me souviens de deux disques sous étiquette canadienne Where Are My Records, le plus récent remontant à 2004. Je constate que le groupe anglais n’a pas chômé depuis, publiant trois autres albums, le dernier en lice étant Weathering (disponible dès le mois prochain). Et à la lumière de cet opus, force est de constater que le groupe de Ben Holton et de Rob Glover a évolué. D’un groupe de post-rock instrumental un peu formulaïque, Epic45 s’est transformé en groupe de folk rock ambiant, ou presque. La filiation au post-rock demeure forte, mais le groupe adopte maintenant la chanson, qu’il manie à la manière de Talk Talk, une manière toute anglaise. Et Weathering développe une thématique autour de la disparition de la ruralité anglaise - thème mélancolique s’il en est un. Une très belle galette. [Ci-dessous: Écoutez avant d’acheter sur bandcamp.]
I haven’t been following Epic45’s career  closely. I remember their two records on Canadian label Where Are My Records, the last one being from 2004. Now I see this English band has remained active since then, releasing three albums, the latest one being Weathering (available in June). And in the light of this opus, I must admit that Ben Holton and Rob Glover’s band has evolved. Once a rather formulaic instrumental post-rock band, Epic45 has transformed into an ambient folk rock band - or just shy of that. The filiation with post-rock remains strong, but the band has turned to the song format, which they handle a little like Talkt Talk - in a very English way. And Weathering develops a theme around the disappearance of the English countryside lifestyle - a melancholic theme if there ever was. A very fine platter.  [Below: Listen before you buy on bandcamp.]

1 comment:

  1. "A complex work, pregnant with meaning, hermetic in its codes, and yet loaded with an emotion inseparable from its context of production: that of a man who knows the ends is near, his illness progressing relentlessly. Envoi is Dixon’s musical testament, a work up there with Tapestries and 17 Musicians in Search of a Sound."

    This was a very special evening, and the recording reflects the work accurately. Thanks for the comment, François.

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