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2010-01-18

2010-01-18: Decoy, Lull

Journal d'écoute/Listening Diary

2010-01-18


DECOY / Vol.1: Spirit (Bo’Weavil Recordings - merci à/thanks to Forced Exposure)

Decoy est un trio formé d’Alexander Hawkins (orgue Hammond C3), John Edwards (contrebasse) et Steve Noble (batterie). Ces deux derniers constituent une section rythmique free jazz en demande. Je ne connaissais pas Hawkins. Une trio solide, un peu old-school (où me laissai-je berner par le son de l’orgue?). Six pièces, certaines courtes, qui mettent en évidence l’adresse et le sens de la nuance de Hawkins. Et non, ça ne ressemble pas à Medeski, Martin & Wood. [CI-dessous: “Outside In”, introït du disque. D’autres extraits sur le site de Bo’Weavil.]

Decoy is a trio consisting of Alexander Hawkins (Hammond C3 organ), John Edwards (doublebass), and Steve Noble (drums). The latter two form a much in-demand free jazz rhythm section. I did not know Hawkins prior to this album. It’s a solid trio, a little old school (though I might be fooled by the organ sound). Six tracks, some of them short, highlighting Hawkins’s skill and sense of nuance. And no, it doesn’t sound like Medeski, Martin & Wood. [Below: “Outside In,” the lead-in track. More clips on Bo’Weavil’s website.]

http://www.boweavilrecordings.com/mp3s/outsidein.mp3


LULL / The Zipper (Leo Records)

Ce quatuor autrichien d’improvisation libre reprend du service après un hiatus de quatre ans. Un disque enregistré en studio, avec une prise de son plutôt ambiante. La saxophoniste Tanja Feichtmair est la voix qui se distingue - je ne me rappelle pas l’avoir entendue avant: une approche déconstruite, un son qui vacille entre la beauté pure et le jeu d’intentions (un jeu de cache-cache même, du genre coucou-je-suis-ici-non-je-suis-là). Josef Novotny partage son temps entre le piano et les électroniques. Le violoncelle d’Uli Winter se perd un peu dans l’univers sonore du groupe, mais la percussion de Fredi Pröll est bien présente (pas trop). De l’improvisation à l’européenne, aérée mais dense, exigente et peu rétributrice, malgré des moments de belle complicité.

This Austrian free improvisation quartet is back at work after a four-year hiatus. This is a studio session recorded with a rather ambiant sound capture. Saxophonist Tanja Feichtmair is the stand-out voice in this posse - I don’t remember hearing her before, but she has an interesting deconstructivist approach, with a sound hovering between pure beauty and a play of intentions (or sonic hide-and-seek). Josef Novotny splits his time between the piano and electronics. Uli Winter’s cello often gets lost in the group’s soundworld, but Fredi Pröll’s percussion work is (not too) strongly present and assertive. Fair European free improv, spacy yet dense, demanding though not very rewarding, despite moments of fine interplay.

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