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2012-10-17

2012-10-16: Weird Beard, TwinKeys, The Complainer, Future Sounds of Buenos Aires


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-10-16

WEIRD BEARD / Away (Unit Records)
Jazz atmosphérique avec des teintes de post-rock. Un quatuor dirigé par le saxophoniste suisse Florian Egli. “Feeling Weird” se scinde étrangement en deux; “Meaning Of...” développe de beaux thèmes sur une rythmique joliment souple. Le guitariste Dave Gisler passe aisément d’un jeu ambiant (avec des relents de Robert Fripp) à un picking avant-jazz qui rappelle parfois Ben Monder.
Atmospheric jazz with hints of post-rock. A quartet led by Swiss sax player Florian Egli. “Feeling Weird” is made of two oddly unrelated halves, and “Meaning Of...” develops pretty themes over an enjoyably supple beat. Guitarist Dave Gisler switches easily from ambient mode (with whiffs of Robert Fripp) to Dave Monder-like avant-jazz picking.

TWINKEYS / Tarkus and Other Live Stories (Leo Records)
Bordel, par où commencer... Bon, TwinKeys est un duo formé de deux fabuleux pianistes créatifs: Esther Flückiger et John Wolf Brennan (de Momentum, Triangulation, etc.). Tarkus and other live stories documente un concert en duo construit autour de leur amour partagé du rock progressif britannique des années 70. On a droit à des relectures de “Larks’ Tongues in Aspic, Part Two”, “Tarkus”, “Think of Me with Kindness”, “I Know What I Like” et “Jeremy Bender” (déjà là, il y a matière à débattre...et douter). Celles-ci s’inscrivent dans des suites où alternent exposition pure (les pièces susmentionnées), variations et improvisations. Dans le plus pur esprit du rock progressif, les pianistes réintègrent des citations détournées dans leurs propres pièces et vont même jusqu’à intégrer un thème de Ligeti (Keith Emerson d’ELP était friand de ce genre de chose). Voilà pour le contexte et le contenu. Et la valeur? C’est là que ça se corse. En fait, l’ensemble est fort agréable - j’aime beaucoup John Wolf Brennan, et ici il déploie ses techniques étendues (jeu à l’intérieur du piano). “Spiders” de Flückiger est splendide - beaucoup de pièces se distinguent. Là où le bât blesse, c’est dans les interprétations des classiques du rock progressif – chacune a un côté mocheton au niveau des arrangements: solo d’orgue trop fort et déconnecté dans “Larks’ Tongues”, mélodica mal avisé dans “Think of Me with Kindness”, etc. Seule “Tarkus” est réussie à ce chapitre.
Oh man, where to start... TwinKeys is a duo consisting of two virtuoso creative pianists: Esther Flückiger and John Wolf Brennan (of Momentum, Triangulation, etc.). Tarkus and other live stories documents a duo concert program built around the musicians’ shared love of ‘70s British progressive rock. Here they perform rereadings of “Larks’ Tongues in Aspic, Part Two”, “Tarkus”, “Think of Me with Kindness”, “I Know What I Like” and “Jeremy Bender” (there’s already plenty of matter for debate here... and doubt). These rereadings are integrated in suites of pure expositions, variations, and improvisations. True to the prog rock spirit, the pianists weave in quotes from said songs into their own pieces, and go as far as incorporating a theme by Ligeti (ELP’s Keith Emerson was very fond of this kind of thing). That’s for the context and contents. Now, what about the value? That’s where things get difficult. For the most part, the album as a whole is enjoyable – I love John Wolf Brennan, and here he makes use of all of his extended techniques, playing inside the piano, bowing strings, etc. And Flückiger’s “Spiders” is a gorgeous (and frantic) composition. Where the album hurts is in the actual prog rock covers: there is something tacky about almost each of them – the organ solo being too loud and tacked on in “Larks’ Tongues”, an ill-advised melodica in “Think of Me with Kindness”, etc. “Tarkus” is the only track that comes out of that treatment glorified.

THE COMPLAINER / Saint Tinnitus is My Leader (Mik Musik - merci à/thanks to John Bourke P.R.)
Wojciech Kucharczyk, leader du groupe Molr Drammaz et mieux connu sous le nom de projet The Complainer. Saint Tinnitus is My Leader est un disque solo de A à Z, sans instruments acoustiques: que des machines et des échantillons. Ça brasse beaucoup, entre une techno industrielle déjantée et du collage sonore presque abstrait – Entre la scène expérimentale berlinoise et les collages de Christopher Penrose, en fait. Étrange, décontenançant, avec probablement assez de bagout pour bien survivre à quelques écoutes. Fait à signaler: ce disque est publié dans une édition luxueuse: coffret cartonné renfermant une kyrielle de petits machins – autographe, photos, imprimés, coupures de journaux, un vrai fourre-tout. [Ci-dessous: Écoutez librement l’album.]
Wojciech Kucharczyk, leader of Molr Drammaz and better known as The Complainer. Saint Tinnitus is My Leader is a solo record from A to Z. No acoustic instruments, only machines and samples. There’s a lot happening in this cross between deconstructed industrial techno and near-abstract sound collage – between the Berlin experimental scene and Christopher Penrose’s collages, actually. Strange, disorienting, and with probably enough gusto to resist to a few listens. Worth noting: this is a deluxe release, with the CD packaged in a cardboard box full of knicknacks – autograph, photos, printed material, press clippings, etc. [Below: Stream the album for free.]

ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Future Sounds of Buenos Aires (ZZK Records - merci à/thanks to Forced Exposure)
Cette compilation paraîtra en novembre. Elle me sert d’introduction à l’étiquette ZZK Records, qui s’intéresse à la scène électronica underground brésilienne. Ses artistes ont en commun le désir de métisser styles traditionnels brésiliens et lutherie électronique. On a droit à un peu de tout: la cumbia minimaliste de King Coya, du 8-bit latino (Super Guachin), de la musique des Andes revue et corrigée par Tremor et, règle générale, des rythmes qui décapent. J’aime particulièrement “Guacha”, la production rétrofuturiste des Frikstailers.
This comp will come out in November. It served as my introduction to ZZK Records, a label focusing on the Brazilian experimental electronica underground. The artists on the roster share a desire to blend traditional Brazilian styles with electronic instruments. There’s a little bit of everything here: minimalist cumbia from King Coya, latino 8-bit from Super Guachin, updated Andean music from Tremor, etc. I am particularly fond of “Guacha,” a retrofuturistic anthem by Frikstailers.

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