Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2009-08-18

2009-08-18: Vanessa Rossetto, Russell/Demey/Van Schouwburg, The Infusion, Karo

Journal d'écoute / Listening Diary

2009-08-18

VANESSA ROSSETTO / Dogs in English Porcelain (Music Appreciation)

Dogs in English Porcelain est mon premier contact avec cette électroacousticienne texane. Je suis complètement séduit par cette longue composition pour électroniques, sons trouvés, cordes et “tourne-disque acoustique”. C’est planant, intrigant, spacieux mais constamment alimenté, un petit orchestre de chambre de sons texturaux agencés une chorégraphie étudiée mais d’apparence naturelle. Cette dame maîtrise parfaitement ce qu’elle fait, et c’est du grand art. Une parution sur CD-R, mais que ce la ne vous arrête. Vous avez besoin de ce disque.

Dogs in English Porcelain is my first contact with the electroacoustician from Texas. I am completely under the spell of this long-form composition for electronics, field recordings, strings, and “acoustic turntable.” It’s aerial, intriguing, spacious yet constantly offering something new. A small chamber orchestra of textural sounds arranged in a sophisticated yet natural-feeling choreography. This lady sure knows what she is doing. This is released on CD-R, but don’t let that stop you: you need this record.

JOHN RUSSEL, JEAN DEMEY & JEAN-MICHEL VAN SCHOUWBURG / The Mercelis Concert - In Brussels 2006 (Inaudible)

De belles sessions entre les Bruxellois Jean-Michel Van Schouwburg (voix) et Jean Demey (contrebasse) et le guitariste acoustique londonnien John Russell. Trois duos voix-guitare, une pièce en trio et un solo de Demey. Qualité sonore correcte seulement, mais de beaux échanges, surtout dans les première et troisième pièces. Une improvisation libre à l’européenne exigeante mais primesautière – l’approche de Van Schouwburg a un côté léger, un côté sans prétention que j’aime bien et qui ne peut faire autrement qu’évoquer Phil Minton.

Nice sessions between Brussels-based Jean-Michel Van Schouwburg (vocals) and Jean Demey (bass) and London-based acoustic guitarist John Russell. Three voice-guitar duets, one trio piece, and one bass solo. Sound quality is only fair, but this CD contains a number of good exchanges, especially in the first and third tracks. European free improvisation, demanding yet spirited and slightly mischievious – Van Schouwburg’s style of experimental vocalizations has a light, unpretentious side to it that can’t help bearing to mind the great Phil Minton.

THE INFUSION / Red Horse (Ra Sounds)

J’avais manqué ce disque à sa sortie en 2004. Il a été enregistré immédiatement après le passage de The Infusion au FIMAV en 2003 et est, en cela, plus représentatif de ce que j’y ai entendu que le premier CD paru chez 33revpermi. Ce groupe a une approche très particulière de l’improvisation: pesante, forte et présentant une combinaison inusité de guitare acoustique (Camel Zekri, au style fortement inspiré par la musique du Maghreb), la basse électrique (Olivier Paquotte, l’homme tonitruant d’Étage 34) et la guitare électrque de Ron Anderson (PAK, Molecules). Du free rock du monde.

I had missed this CD upon its release in 2004. It was recorded right after The Infusion’s performance at FIMAV in 2003 and, as such, is more representative of what I heard at that show than their first CD released on 33trevpermi. The group’s take on improvisation is peculiar, heavy and loud, with an unusual instrumentation: acoustic guitar (Camel Zekri, whose style borrows strongly from Northern African music), electric bass (Olivier Paquotte, the thundering man from Etage 34), and Ron Anderson’s electric guitar (of PAK and The Molecules). World Free Rock.

Puis, un peu de préparation pour le Délire musical de ce soir:

And now, some preparation for tonight’s Delire Musical:

2e écoute/2nd listen: KARO / Sing Out, Heart! (Normoton)

Je me fais à son style de guitare sommaire et ces textes sont très jolis. Un beau disque de folk alternative.

I’m getting used to her bare-bones guitar style, and her lyrics are very pretty. A nice alt-folk record.

No comments:

Post a Comment