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2010-01-15

2010-01-14: Circulasione Totale Orchestra, Beppe Crovella, Twisted Cabaret

Journal d'écoute/Listening Diary

2010-01-14

CIRCULASIONE TOTALE ORCHESTRA / Bandwidth (Rune Grammofon - merci à/thanks to Forced Exposure)

Voici un album triple du Circulasione Totale Orchestra, le grand ensemble multigénérationnel du saxophoniste norvégien Frode Gjerstad. Un bel objet (chez Rune Grammofon, c’est toujours la grande classe du design) et un solide contenu musical. Trois prestations en concert, trois improvisations collectives fortes en décibels et en revirements. Ça frôle parfois la catastrophe, mais même dans les moments de chaos, on sent que la plupart des musiciens sont à l’écoute, prêts à rebondir, et le train retombe effectivement sur ses rails. TRÈS divertissant. Et une équipe du tonnerre qui mélange jeunes et moins jeunes, Scandinaves et étrangers, musiciens acoustiques et électroniques. Voyez plutôt: outre Gjorstad, Louis Moholo-Moholo, Morten Olsen (Ultralyd, Moha!), Anders Hana (MoHa!, Noxagt), Nick Stephens, Børre Mølstad, Sabir Mateen, Kevin Norton (avec Anthony Braxton pendant un temps), Bobby Bradford, Lasse Marhaug (JazzKammer) et, sur les deux premiers disques Paal Nilssen-Love et Ingebrigt Haker Flaten (The Thing, Scorch Trio), remplacés sur le troisième par Per Zanussi et Hamid Drake. Ouf! Remarquez, que des gars, et ça s’entend. C’est du free chargé en testostérone. [Ci-dessous: Vidéo professionnelle en concert du CTO.]

This is a 3-CD set by the Circulasione Totale Orchestra, Norwegian saxman Frode Gjerstad’s large multi-generational ensemble. A nice object (you always get top graphic design from Rune Grammofon) and solid music within. Three live performances, three decibel-heavy collective improvisations full of twists and turns. At times it border on a catastrophy, although even in the midst of chaos, you can feel how acutely the musicians are listening to each other, ready to bounce back and get the train back on its rails. VERY entertaining. And a stunning cast that mixes up-and-comers with seasoned musicians, Scandinavians with foreigners, acoustic musicians with electronicians. See for yourself: beside Gjerstad, there’s Louis Moholo-Moholo, Morten Olsen (Ultralyd, Moha!), Anders Hana (MoHa!, Noxagt), Nick Stephens, Børre Mølstad, Sabir Mateen, Kevin Norton (with Anthony Braxton for a while), Bobby Bradford, Lasse Marhaug (JazzKammer) and, on the first two discs, Paal Nilssen-Love and Ingebrigt Haker Flaten (The Thing, Scorch Trio), replaced on disc three by Per Zanussi and Hamid Drake. Phew! And please do note that there’s not a single female on board, and it shows. This is testosterone-loaded free jazz. [Below: Professional live video of the CTO.]


BEPPE CROVELLA / What’s Rattlin’ On The Moon? A personal vision of the music of Mike Ratledge (Moonjune)

Beppe Crovella est le claviériste du groupe prog-fusion italien Arti & Mestieri. À l’invitation de Leonardo Pavkovic, directeur de l’étiquette Moonjune, le voici qui propose un disque hommage à la musique de Mike Ratledge, claviériste légendaire de Soft Machine. Crovella a travaillé seul, sur des pianos électriques, des orgues, un clavinet et un mellotron, tous instruments “vintage” (pas d’émulateurs!). Ses réinterprétations sont très libres, franchement étonnantes, et très belles. Elles font ressortir l’originalité de l’audace de l’écriture de Ratledge. L’approche est si personnelle que j’avais parfois l’impression d’écouter un disque du jeune Klaus Schulze plutôt que du Ratledge - c’est dire! Après une dizaine de titres, Crovella ajoute six courtes pièces de son crû, inspirées par ce projet. Bravo.

Beppe Crovella is the keyboardist for Italian prog-fusion band Arti & Mestieri. On an invitation from Moonjone owner Leonardo Pavkovic, he delivers a tribute record to legendary Soft Machine keyboardist Mike Ratledge. Crovella worked alone on a range of electric pianos and organs, plus a clavinet and a mellotron (all actual vintage machines, no emulators). His reinterpretations are freeform, extremely personal, downright surprising, and beautiful. They highlight how original and bold Ratledge’s writing was. Crovella’s take on the material is so personal that at times I could have been fooled into believing I was listening to some early Klaus Schulze instead of Ratledge-inspired music. After ten Ratledge titles, Crovella adds six short pieces of his own, all inspired by this project. Bravo.


ARTISTES VARIÉS-VARIOUS ARTISTS / Twisted Cabaret, Vol. 1 (Volvox Music - merci à/thanks to Dense Promotion)

Quelle compilation agréable! L’étiquette VolVox Music publie Twisted Cabaret, Vol. 1, un survol des artistes actuels s’inspirant ou détournant le style cabaret de Weimar. L’album est publié sous deux formes: CD seul et CD+DVD. Le CD propose 18 chansons dans le style cabaret, soit du swing tordu à la torch song sulfureuse, chaque chanson étant glorifiée par ses propres excès. Dix-huit artistes, dont certains inconnus, mais d’autres au profil important: The Legendary Pink Dots (une chanson exclusive), The Residents et The Dresden Dolls, entre autres. Le DVD présente des vidéos de pièces différentes de la même brochette d’artistes. Le contenu du DVD est TRÈS inégal, autant en qualité créative qu’en qualité technique - les deux vidéos en concert des Dots sont filés à une caméra et le transfert est douteux. Et ce n’est qu’un exemple. Optez pour la version CD seulement, elle vaut vraiment la peine. [Ci-dessous: La bande-annonce de l’album.]

What a nice comp! The VolVox Music label releases Twisted Cabaret, Vol. 1, an overview of current artists drawing inspiration or deconstructing Weimar cabaret. The album is being released in two editions: a CD and a CD+DVD deluxe package. The CD includes 18 songs in the cabaret style ranging from twisted swing to scorching torch song, all performances being glorified by their own excesses. Eighteen artists, some unknown, others much better known, such as The Legendary Pink Dots (an exclusive song), The Residents, and The Dresden Dolls. The DVD features videos of different tracks by the same selection of artists. The DVD’s contents are VERY uneven, both in creative and technical quality - the two live Dots videos are filmed with a single camera and the transfer qualityis dubious at best. And that’s only one example. Go for the CD-only version, it’s worth it. [Below: Official trailer of the album.]

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