Portail du journalisme et de l'activisme musical de François Couture.

Home of François Couture's music journalism and activism.

2009-11-12

2009-11-11: John Wolf Brennan, Fujii/Kihlstedt, Arms and Sleepers, Aus, Sun Ra

Journal d'écoute/Listening Diary

2009-11-11


JOHN WOLF BRENNAN / The Speed of Dark (Leo Records)

John Wolf Brennan compte parmi mes pianistes préférés. Lyrisme, tendresse, recherche, fantaisie sont ses qualités premières. The Speed of Dark reprend là où Pictures in a Gallery nous avait laissé. Il s’agit d’un disque de solos pour piano et variations pianistiques (accordéon, harmonium, piano électrique, mais aussi cadre de piano, piano préparé, etc.), enregistré en partie dans une galerie d’art, lors d’un vernissage, ainsi qu’en studio. Vingt-trois courtes pièces, 71 minutes en tout, beaucoup de variété, de musicalité, de surprises. Du bonheur pur. [Ci-dessous: Un extrait du concert documenté sur The Speed of Dark.]

John Wolf Brennan is one of my favorite pianists. He’s lyrical, sweet, experimental, and fanciful. The Speed of Dark takes up where Pictures in a Gallery had left; it’s a CD of piano and piano-related solos (accordion, harmonium, electric piano, and also piano frame, prepared piano, etc.), recorded in part in an art galery, and in the studio. Twenty-three short pieces, 71 minutes in all, lots of diversity, musicality, and surprises. Pure bliss. [Below: An excerpt from the concert documented on The Speed of Dark.]


MINAMO / Kuroi Kawa - Black River (Tzadik - merci à/thanks to Braithwaite & Katz)

Pas le groupe post-rock/drone japonais! Ici, Minamo est le duo de la pianiste Satoko Fujii et de la violoniste Carla Kihlstedt (Sleepytime Gorilla Museum, etc.). Après un premier album documentant leur première rencontre en concert (sur étiquette Henceforth, fort bien), voici un album double sur Tzadik. Le premier disque consiste en 18 courtes pièces improvisées en studio; le second présente six improvisations en concert, plus longues. Si vous connaissez déjà ces deux musiciennes, vous vous attendez déjà à quelque chose et vous ne serez pas déçu. Je soulignerai tout de même qu’elles ont toutes deux un côté tendre (voire surémotif) et un côté fougueux (voire surémotif aussi): Fujii et ses mélodies instantanées très saccadées, ses accords très appuyés; Kihlstedt et son alternance entre son lyrique et grinçant, son recours aux vocalises aussi. C’est superbe, rien de moins. Le disque en concert est poignant (et moins hésitant que le premier album du duo); celui en studio est raffiné, délicat, symbiotique - du genre à se greffer à votre cerveau et vous suivre partout, longtemps après son écoute. Je suis un fan fini et un homme comblé.

Not the Japanese post-rock/drone band! Here, Minamo is pianist Saokoto Fujii and violinist Carla Kihlstedt (of Sleepytime Gorilla Museum fame). After a first duo CD documenting their first live meeting (on the Henceforth label, quite nice), here comes a double album on Tzadik. Disc 1 features 18 short pieces improvised in the studio; disc 2 contains six longer live improvisations. If you are already familiar with these two, you know what to expect and you won’t be disappointed. I’ll point out the fact that both ladies have a tender side and a feisty side, both sides pushing them occasionally to play extremely emotively: Fujii and her choppy instant melodies and hammered chords; Kihlstedt and her shifts between a lyrical sound and grating textures, and her occasional vocalizing. It’s nothing short of gorgeous. The live record is poignant (and less tentative-sounding than the previous album); the studio disc is sophisticated, delicate, and symbiotic – the kind that grafts itself to your brain and follows everywhere, long after you’ve listened to it. I’m a fan and a happy man.


ARMS AND SLEEPERS / Matador (Fake Chapter Records - merci à/thanks to Nice Promo)

Un post-rock léger et très accessible, métissé d’électro, de trip-hop. Entre Epic45 et Air - les mélodies ont un petit quelque chose d’éminemment français. Agréable mais sans conséquence. Bien réalisé. Pourrait s’avérer infectieux...

Light, highly accessible post-rock with electronica and trip-hop blended in. Somewhere between Epic45 and Air – the melodies have a strong French flavour. Enjoyable though inconsequential. Nicely produced. Could prove to be addictive...


AUS / Light in August, Later (Someone Good)

Beaucoup plus original et singulier est ce court disque signé Aus (Yasuhiko Fukuzono). Je ne sais trop pourquoi ce disque est paru sur Someone Good, l’étiquette plus “pop” de la maison Room40, puisque ses textures glitch et ses espaces sonores très ouverts correspondent aux intérêts esthétiques de Room40. Nonobstant, il s’agit d’un beau disque, bien ficelé, lent et mélancolique, avec des touches de voix ici et là. Et parfois, un côté Fennesz au piano plutôt qu’à la guitare. J’aime.

Much more original and unique is this short CD by Aus (Yasuhiko Fukuzono). Why is this being released on Room40’s “pop” imprint Someone Good? Its glitchy textures and wide-open sonic spaces are in tune with Room40’s experimental esthetics. No matter, it’s a very nice CD, tightly woven, slow and melancholy-filled, with touches of vocals here and there. And it sometimes sounds like Fennesz if he had been a pianist instead of a guitar player. I like.


SUN RA & HIS SOLAR MYTH-ARKESTRA / Strange Worlds (Atom)

J’ai ramassé ce disque double à petit prix chez Wayside, avec ma dernière commande. Il s’agit d’une réédition des albums classiques The Solar Myth Approach, volumes 1 et 2, parus à l’origine en 1970 chez BYG/Actuel. La réédition est piteuse, mais le matériel donne la pleine mesure de l’Arkestra de l’époque: solos de synthés spaciaux, improvisations collectives déroutantes, litanies cosmiques reprises en choeur. Ça ferait une bonne introduction à l’univers de Sun Ra (moins brutale que d’autres). Plaisir confus.

Picked up this two-CD set at a small price from Wayside with my last order. It’s a reissue of Sun Ra’s classic 1970 recordings for BYG/Actuel The Solar Myth Approach, vols. 1 & 2. The packaging (liner notes included) is cheapo, but the material showcases the full breadth of what the Arkestra was about at the turn of the ‘70s: spacy synth solos, confusing (not confused!) group improvisations, and eveybody-sing cosmic anthems. Could make a good introduction to Sun Ra’s world. Distraught pleasure.

No comments:

Post a Comment