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2009-09-23

2009-09-22: Anthony & The Johnsons, Gabriel Séverin, Pierre Berthet, Israël Quellet

Journal d'écoute/Listening Diary

2009-09-22

ANTHONY & THE JOHNSONS / The Crying Light (Secretly Canadian)

J’ai longtemps résisté à Anthony & The Johnsons, à cause du battage médiatique de la presse soi-disant “alternative” et du “shtick” transexuel. Puis, je me suis souvenu avoir fait la même chose avec Joanna Newsom, résistant devant une popularité douteuse. Et maintenant, je regrette d’avoir attendu. The Crying Light, paru en janvier 2009, est un superbe disque de chansons tristes et émotives, merveilleusement arrangées (Nico Muhly a mis la main à la pâte à ce chapitre). Anthony a une voix particulière, qu’il pousse aux limites du pathos et qu’il faut prendre comme faisant partie du personnage, ce qui ne lui enlève pas de crédibilité ou d’authenticité. Pour dire vrai, cette voix me donne des frissons – dans le bon sens! Et pour le fan de Patrick Watson que je suis, Anthony & The Johnsons est un appariement tout indiqué. (La chansons d’ouverture, “Her Eyes Are Underneath the Ground,” fait ÉNORMÉMENT Patrick Watson.)

I resisted to Anthony & The Johnsons for a long time, simply because of the attention the so-called “alternative” media devoted to him – and the transsexual shtick. Then, I remembered how I regretted to have waited so long to get into Joanna Newsom, again because of her dubious popularity. So of course now I regret having waited. The Crying Light came out in January 2009. It’s a beautiful record of sad and emotional songs, marvelously arranged (Nico Muhly dabbed his hand in it). Anthony has a unique voice, which he pushes to the extremes of pathos – you have to accept it as part of his character, but it doesn’t lessen his credibiity or authenticity. Actually, that voice sends shivers down my spine – in a good way! And for the Patrick Watson fan that I am, Anthony & The Johnsons is a perfect fit. (The opening track, “Her Eyes Are Underneath the Ground’ sounds A LOT like a Patrick Watson song.)

Puis, trois parutions récentes chez Sub Rosa, trois artistes singuliers, deux Belges et un Suisse.

Then, three recent releases on Sub Rosa, three unusual artists, two Belgians and a Swiss.

GABRIEL SÉVERIN / Soliloques (Sub Rosa - merci à/thanks to Forced Exposure)

Poète sonore belge, Gabriel Séverin livre un disque de lectures tirées du corpus d’écrits bruts, ainsi que d’œuvres des grands poètes sonores littéraires: Rimbaud, Artaud, Beckett, Claudel, Jarry, mais aussi Henri Michaux et Raymond Roussel, entre autres. Les textes sont dits dans des voix étranges, captées par plusieurs micros (un sous la gorge, d’autres beaucoup plus loins) mixés en variant les profondeurs et en captant les sons ambiants. Le micro sous la gorge donne au tout un aspect guttural et presque robotique, menaçant. Un disque étrange, inconfortable, mais qui réussit à donner corps à un corpus littéraire méconnu.

Gabriel Séverin is a Belgian sound poet. Here, he delivers a CD of readings from the corpus of “ecrits bruts” (the literary equivalent of “art brut”), along with works by the great French-speaking literary sound poets: Rimbaud, Artaud, Beckett, Claudel, Jarry, and also Henri Michaux and Raymond Roussel, among others. The texts are performed in strange voices recorded using multiple mikes (one right below the throat, others far away or outside) mixed together in various arrangements to produce effects of depth and multiplication. The under-throat mike gives the proceedings a guttural feel that crosses toward something threatening and robotic. It’s a strange, uncomfortable CD, but it manages to resurrect a little-known literary corpus – of course, most of this project will be lost on French-deaf ears.

PIERRE BERTHET / Extended Loudspeakers (Sub Rosa - merci à/thanks to Forced Exposure)

Une installation sonore simple mais subtile, où des hauts-parleurs sont liés par des fils à des corps résonnants (cuves et bidons métalliques. Un dispositif efficace, à en juger par le paysage sonore que crée Pierre Berthet, peuplé de grondements et de délicates altérations vibratiles. Brandon LaBelle avait déjà fait quelque chose de similaire, en plus aride. Il y a une certaine poésie dans ce disque, même s’il offre une écoute plutot monotone.

A simple yet sophisticated sound installation, where loudspeakers are tied to resonating bodies (metal vessels and cans) by wires that are to vibrate. It’s an efficient contraption, judging from the soundscapes Pierre Berthet creates with it, full of growls, rumbles, and delicate vibrating alterations. Brandon LaBelle had done something similar to more arid a decade ago. There’s a certain level of poetry inhabiting this CD, but it makes for a rather monotonous listen.

ISRAËL QUELLET / Soni Sclavus (Sub Rosa - merci à/thanks to Forced Exposure)

Deuxième disque du Suisse Israël Quellet chez Sub Rosa et, encore une fois, un fourre-tout d’œuvres courtes. On y trouve des pièces d’allure gothique pour orgue et percussion, des trucs expérimentaux pour exerciseur, saturation ou encore pas dans un escalier, ainsi qu’une pièce pour voix, percussion, orgue et sons divers au texte énumératif plutôt jouissif. Malgré la diversité des moyens et des approches, Soni Sclavus présente une vision musicale assez unifiée, hors de toute école de pensée, la musique d’un esprit original et plutôt tordu, qui se soucie peu d’historicité et de chronologie, faisant s’entrechoquer les époques.

Israël Quellet’s second CD for Sub Rosa and, again, a mixed bag of short pieces. You’ll find gothic-sounding works for organ and percussion, experimental pieces for fitness rower, saturation, or footsteps in a staircase, and various other strange and less strange orchestrations. However, despite the variety of means and esthetics developed on Soni Sclavus, the album presents a unified musical vision, one that stands outside of any and all schools of thought. It’s the music of an original, slightly twisted mind who couldn’t care less about historicity and chronology, as he makes eras clash.

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