Journal d'écoute / Listening Diary
2012-09-11
STREIFENJUNKO / Sval torv (Sofa)
L’étiquette norvégienne Sofa vient de publier son tout
premier vinyle (mais je ne l’ai pas entre les mains, on m’a seulement transmis
un code de téléchargement). Sval torv est le second
disque de Streifenjunko, un duo microsonique de trompette (Eivind Lønning) et
saxophone (Espen Reinertsen). Je préfère cet opus au premier: il est plus
conséquent, constant et envoûtant. Cela dit, ce n’est pas de la musique facile:
chaque pièce se compose d’interventions ultra-délicates – sons ténus et tenus,
battements, bruits de valves et de clés. Les musiciens marchent sur un fil
entre la dissolution des distinctions entre leurs instruments respectifs et le
maintien d’une identité propre.
Norwegian label Sofa has just released their first
LP (but I haven’t seen it – I was given a download code). Sval
torv is the second album by Streifenjunko, a microsound duo between trumpet
(Eivind Lønning) and saxophone (Espen Reinertsen). I prefer this opus to their
debut CD: this one is more consequential, consistent, and bewitching. That
being said, this ain’t easy listneing: each track consists of ultra-delicate,
ultra-quiet interventions – threadbare sounds, breath, valve and key clicks.
Both musicians are walking on a high wire between dissolving the distinctions
between their respective instruments and maintaining their self-identity.
STIAN WESTERHUS / The
Matriarch and the Wrong Kind of Flowers (Rune
Grammofon - merci à/thanks to Forced
Exposure)
Jusqu’à présent, je n’avais pas été réellement touché
ou marqué par le jeu du guitariste StIan Westerhus. C’est chose du passé, grâce
à The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers, son troisième
disque chez Rune Grammofon, un chef d’œuvre de musique inclassable. J’aurais
envie de le classer dans la musique contemporaine, tellement les neuf pièces
forment une œuvre cohérente, complète, à l’organisation savamment réfléchie...
si ce n’est que Westerhus a tendance à ne pas préméditer ce qu’il fait. Ce
disque, composé uniquement de guitare électrique et de voix, tire une ligne qui
va de Loren Connors à Robert
Fripp, en passant par Kreng et Svarte Greiner: feel, intellect, ambiances
troubles. Splendide. [Ci-dessous: un montage d’extraits de l’album.]
Until now, I had not been touched or stricken by
Stian Westerhus’s guitar playing. That’s a thing of the past, thanks to The
Matriarch and the Wrong Kind of Flowers, his third album for Norwegian label
Rune Grammofon. It’s a masterpiece of unclassifiable music. I’m tempted to talk
about it in contemporary music terms, because its nine tracks form such a
coherent, complete, carefully-organized work… except that Westerhus usually
doesn’t think ahead about what he’s going to do. This album consists only of
electric guitar and voice (no songs though), and it draws a line that runs from
Loren Connors to Robert Fripp, by way of Kreng and Svarte Greiner: feeling,
intellect, and murky ambiences. Gorgeous.
[Below: A collage of sound clips from the album.]
SIDSEL ENDRESEN & STIAN WESTERHUS / Didymoi Dreams (Rune Grammofon - merci à/thanks to Forced Exposure)
Et pour clore un avant-midi norvégien, voici une
nouvelle collaboration entre le même guitariste et la vocaliste-improvisatrice
Sidsel Endresen (qu’on a vu au FIMAV avec le Trondheim Jazz Orchestra).
Enregistré en concert en mai 2011. Mariage parfait entre la virtuosité délicate
de Westerhus et le narrer-chanter en langue inventée d’Endresen. Tout
simplement magique – j’ai été happé instantanément dans l’univers de ce duo.
And to conclude this Norwegian morning, here’s a
new collaboration between the same guitarist and vocalist/improviser Sidsel
Endresen (we’ve seen her at FIMAV with the Trondheim Jazz Orchestra). Recorded
live in May 2011. A perfect match between Westerhus’s delicate virtuosity and
Endresen’s speech-singing in a made-up language. Pure magic – I was instantly
captivated by their soundworld.
OFFERING / Offering III-IV (Seventh)
Quatre ans après l’excellent Offering I-II
(1986), Christian Vander est revenu avec un nouvel alignement (Stella est
toujours là, et notons l’arrivée d’Emmanuel Borghi) pour proposer un disque
moins réussi, bien qu’il contienne des moments de pure grâce. L’essentiel du
disque repose sur “Another Day”, un jazz cosmique de 44 minutes, dont les
thèmes sont aussi savoureux que les longueurs... longues. La réédition en
coffret ajoute une inédite de 33 minutes, “Out of this world”, pièce très
jazzée qui se termine sur un solo de batterie. Bref, encore plus Coltranien que
Offering I-II, moins Magmaïen aussi. Et puisque je suis
plus Magma que Coltrane, j’aime moins, sans l’écarter pour autant.
Four years after the stunning debut Offering
I-II (1986), Christian Vander came back with a different line-up (Stella is
still there, and let’s point out the arrival of Emmanuel Borghi) to deliver a
less impressive opus, although it has its share of moments of pure grace. Most
of the album consists of “Another Day,” a 44-minute cosmic jazz number full of
great themes and overlong, overindulging passages. The box set reissue adds a
previously unreleased track, the 33-minute “Out of this world”, very jazz, with
a drum kit solo at the end. This one is more Coltranian than Offering
I-II, less Magmaian too, and since I’m more Magma than Coltrane, I’m less
into it, although I’m glad I have this in my collection.
Troy Mighty a une voix grave. Très grave. Leonard
Cohen sifflote en comparaison. Et ses chansons ont une gravité très étrange,
aussi. Everything, Eternally est le troisième album de son groupe
Dead Western – c’est le premier que j’ai l’heur d’entendre. Pensez sludge rock
à la Earth; appliquez à la folk psychédélique. Des chansons lentes, simples,
lourdes malgré les arrangements épurés, fortes en basses fréquences (la basse
et la voix prennent toute la place). Une approche étonnante, intéressante à
petites doses, lassante à la longue. Dans le genre doom folk, je préfère In
Gowan Ring, quand même plus diversifié.
[Ci-dessous: L’album en écoute libre sur bandcamp.]
Troy Mighty has a deep tone of voice. Extremely
deep. Leonard Cohen might be chirping like a bird in comparison. And his songs
have a very strange gravitational pull. Everything,
Eternally is his band Dead Western’s third album – and the first one I get
to hear. Think sludge rock a la Earth, then apply to psychedelic folk. Very
slow, very simple songs, heavy despite their stripped down arrangements, loaded
with bass frequencies (the bass guitar and vocals occupy most of the listening
stage). A surprising approach, interesting in small doses, boring in large
ones. When it comes to doom folk, I still prefer In Gowan Ring, who has more
diversity to offer. [Below:
Listen to the album on bandcamp.]
No comments:
Post a Comment