2012-08-08

2012-08-07: S/S Motsol, The Beatles, Smack, Cerebrum


Journal d'écoute / Listening Diary 
2012-08-07

S/S MOTSOL / Parallel Pleasures (Creative Sources)
S/S Motsol est un octuor d’improvisateurs norvégiens. L’instrumentation est strictement acoustique et on y retrouve, entre autres, Eivind Lønning, Hild Sofie Tafjord, Nils Henrik Asheim et la vocaliste Stine Janvin Motland. Dix improvisations sans titres qui rappellent le premier album de No Spaghetti Edition. Pas génial, mais bien.
S/S Motsol is an octet of Norwegian improvisers with a strictly acoustic instrumentation. Some of the musicians are Eiving Lønning, Hild Sofie Tafjord, Nils Henrik Asheim, and vocalist Stine Janvin Motland. Ten untitled improvisations reminiscent of No Spaghetti Edition’s first album. Not great, but pretty good.

THE BEATLES / Magical Mystery Tour (EMI)
Je poursuis mon exploration à rebours du catalogue des Beatles avec Magical Mystery Tour, 1967. Ma passion pour la musique remonte à mes quatre ans, à peu près, époque à laquelle je passais des heures assis devant mon tourne-disque portatif à écouter des 45 tours, reliquats de l’adolescence de mes 13 oncles et tantes. C’est là que je me suis familiarisé avec, entre autres, Elvis Presley et les Beatles. C’est dire que j’ai connu les hits des Beatles bien avant leurs albums (le groupe a publié beaucoup de chansons sur 45 tours sans les inclure ensuite sur un microsillon). C’est dire aussi que j’ai connecté instantanément avec Magical Mystery Tour, puisque la deuxième partie de l’album collige des 45 tours, question de compléter les six chansons écrites pour le téléfilm du même nom. “Penny Lane” demeure ma favorite pour des raisons nostalgiques, mais l’adulte trippeux de rock psychédélique jette évidemment son dévolu sur “I Am the Walrus” et “Strawberry Fields Forever”. “Your Mother Should Know” aussi, à la progression simple mais inusitée.
My continuing backward exploration of The Beatles’ catalogue takes me to 1967’s Magical Mystery Tour. My passion for music goes back to when I was about four years old, a time when I would spend hours sitting in front of my portable turntable, listening to the 45s my 13 uncles and aunts had listened to in their teens. That’s how I got acquainted with Elvis Presley and The Beatles, among many other pop artists. And that’s why I got acquainted with The Beatles’ hit singles long before their LPs (and the band released lots of standalone hit singles). That’s also why I instantly connected with Magical Mystery Tour, especially with its second half, which collects a handful of singles to fill out the six new songs written for the same-titled telefilm. “Penny Lane” remains my childhood favorite, but the adult psychedelic rock enthusiast in me obviously opts for “I Am the Walrus” and “Strawberry Fields Forever.” “Your Mother Should Know” too, because of its simple yet unusual progression.

SMACK / Smack (Shadoks Music - merci à/thanks to Forced Exposure)
Un groupe ad-hoc d’étudiants en musique poussé par un prof à entrer en studio, en 1968, pour enregistrer leurs versions de hits de Hendrix et de Cream. Disque très très rare réédité sur CD par Shadoks. Chacune des neuf chansons (même “For What It’s Worth” de CSN) est noyée dans le fuzz. Les versions respectent beaucoup les originales, simplement en y ajoutant plus de poids. Sympa. Le chanteur-guitariste Phil Brown a fait carrière par la suite.
An ad hoc student group encouraged by a teacher to go into the studio and record, in 1968, cover versions of Hendrix and Cream. A very rare record now reissued on CD by Shadoks. Each of its nine songs (even CSN’s “For What It’s Worth”) is drenched in fuzz. Smack’s covers are highly faithful to the originals, they simply add more lead to them. Fun stuff. Guitarist/singer Phil Brown became a known figure on the rock/blues circuit.

CEREBRUM / Eagle Death (Shadoks Music - merci à/thanks to Forced Exposure)
Comptez sur Shadoks pour retracer des enregistrements quasi-inconnus, en découvrir d’autres en chemin, et publier le tout avec le consentement de leurs auteurs. Cerebrum est un groupe espagnol dont la carrière sur disque se limite à deux 45 tours en 1970. Après avoir retracé le groupe, voilà qu’on découvre qu’il avait enregistré cinq autres chansons en 1969, jamais publiées. Eagle Death propose donc l’intégrale de Cerebrum en 42 minutes. Et nous avons droit à un hard rock psychédélique fort impressionnant. Il faut composer avec une qualité sonore limitée (l’Espagne était encore en mode dictatorial à l’époque!), mais saluons l’audace et l’originalité de ce groupe pour l’époque. ”Eagle Death”, “Amphetamine Annie” et “Seven Days” ont beaucoup de gueule. [Ci-dessous: Bande annonce officielle de Shadoks pour la sortie de l’album.]
Count on Shadoks to research near-unknown recordings, find extra ones along the way, and release it all with the artists’ consent. Cerebrum were a Spanish band whose career on record boiled down to two singles released in 1970. After retracing band members, Shadoks learned that they were in posession of five more tracks recorded in 1969 and still unreleased. Eagle Death therefore culls the complete recordings of Cerebrum, in 42 minutes. And it’s 42 minutes of very impressive psychedelic hard rock. You have to make with the rather limited sound quality (Spain was still under a dictatorship back then!), but the boldness and originality of the band command respect. “Eagle Death,” “Amphetamine Annie,” and “Seven Days” are weird killer tracks.  [Below: Shadoks-produced album release trailer.]

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