2011-09-28

2011-09-27: Daunik Lazro, Guionnet/Murayama, Murayama/Rives, Klare/Platz/Kneer/Elgart

Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-09-27

DAUNIK LAZRO / Some Other Zongs (Ayler Records)
Le grand saxophoniste français Daunik Lazro donne une suite à son album solo Zong Book (Émouvance, 2000). Some Other Zongs adopte la même approche qu’il y a dix ans: des solos émotifs, présentés sans flafla, saisis dans d’excellentes conditions. L’essentiel du disque a été enregistré dans une église. Du grand Lazro - le roi du saxo baryton, qu’il fait vibrer avec une chaleur incroyable.
The great French saxman Daunik Lazro has released a follow-up to his solo CD Zong Book (Émouvance, 2000). Some Other Zongs takes the same approach as ten years ago: emotional solos presented bare and captured under excellent conditions. Most of the record was recorded in a church. Some great Lazro music – he is the king of the baritone sax, an instrument he sets to vibrate with incredible warmth.

JEAN-LUC GUIONNET & SEIJIRO MURAYAMA / Window Dressing (Potlatch)
L’étiquette française Potlatch spécialisée dans les musiques improvisées microsoniques vient de publier deux disques mettant en vedette le percussionniste Seijiro Murayama. Le premier le place en duo avec le saxophoniste alto Jean-Luc Guionnet, homme capable d’une approche extrêmement épurée (mais ce n’est pas son seul dada). Les quatre pièces offertes ici proposent des assemblages de sons discriminés, parfois des notes, mais surtout des chuintements, des claquements, des frottements. Trois des quatre pièces ont été captées par Éric La Casa en se déplaçant, offrant d’intéressants changements de perspective auditive.
French label Potlatch – specialized in microsonic free improvisation – just released two CDs featuring percussionist Seijiro Murayama. The first one puts him in a duet with alto saxophonist Jean-Luc Guionnet, a man capable of an extremely stripped-down approach (though it’s not his only interest in music). The music offers assemblages of discriminate sounds, occasionally tones, but mostly rubbing, slapping and breathing sounds. Three out of four tracks were captured by Éric La Casa as he wandered around the performers, which produces interesting changes of aural perspective.

SEIJIRO MURAYAMA & STÉPHANE RIVES / Axiom for the Duration (Potlatch)
Celui-ci est nettement plus intéressant, mais d’une écoute plus difficile. Ici, Murayama se concentre essentiellement sur des sons continus (archet sur métal, surtout), et Stéphanes Rives, au saxo soprano, fait la même chose. Résultat: des tons qui battent les uns contre les autres - parfois on jurerait des ondes sinusoïdales, alors que tout ici est acoustique. L’application de Rives à produire et soutenir des sons incroyablement aigüs tient de la haute voltige.
This one is a lot more interesting, but a more demanding listen. Here, Murayama focuses essentially on sustained sounds (mostly arco on metal), and Stéphanes Rives, on soprano sax, does the same thing. Result: tones that flap one against the other – at times you’d swear you’re in the presence of two sine waves, but everything here is purely acoustic. Rives’ skill at producing and sustaining incredible high-pitched tones is downright incredible.

JAN KLARE, JEFF PLATZ, MEINRAD KNEER & BILL ELGART / Modern Primitive (Evil Rabbit - merci à/thanks to Toondist)
Un quatuor d’improvisation libre qui part du jazz pour se lancer dans une musique effectivement moderne et primitive à la fois. L’anchiste Jan Klare (qui dirige l’ensemble The Dorf), le guitariste Jeff Platz (qui évoque Fred Frith en mode impro), le batteur Bill Elgart (qui me fait beaucoup penser à Paul Lovens) et le contrebassiste Meinrad Kneer, un habitué de l’étiquette Evil Rabbit et un improvisateur redoutable, qui m’épate ici par ses glissandis tonitruants. Cela dit, tout ne s’agence pas parfaitement sur ce disque assez brouillon.
A free improvisation quartet that starts from jazz to leap toward music that is actually both modern and primitive-sounding. Reedsman Jan Klare (who leads The Dorf), guitarist Jeff Platz (reminiscent of Fred Frith in improv mode), drummer Bill Elgart (strongly reminiscent of Paul Lovens), and doublebassist Meinrad Kneer, a regular on Evil Rabbit records and a fierceful improviser – I’m very impressed by his thunderous glissandi on this release. That said, everything doesn’t always fall in its rightfull place on this uneven recording.

No comments:

Post a Comment