Journal d'écoute / Listening Diary
2013-07-26
THE WHAMMIES / Play the music of Steve Lacy Vol. 2 (Driff Records)
J’ai reçu quelques parutions d’une nouvelle étiquette,
Driff Records, dirigée par le saxo Jorrit Dijkstra et le pianiste Pandelis
Karayorgis. The Whammies est un groupe hommage au grand Steve Lacy. Il est
dirigé par Dijkstra et met en vedette le batteur Han Bennink, qui a joué avec
Lacy, plus Jeb Bishop, Nate McBride, Mary Oliver et Karayorgis. Un beau groupe,
qui mort à pleines dents dans le répertoire plus tordu de Lacy – des pièces
moins connues comme “Pregnant Virgin,” “Art” ou “Saxovision” (un duo de saxos).
Vivant, bien réalisé, belle sélection.
I have received a handful of fresh releases from a
new label, Driff Records, ran by saxman Jorrit Dijkstra and pianist Pandelis
Karayorgis. The Whammies is a Steve Lacy tribute band led by Dijkstra and
featuring drummer Han Bennink (who played with Lacy way back when), plus Jeb
Bishop, Nate McBride, Mary Oliver, and Karayorgis. A fine group of musicians
who dig deep into Lacy’s more unusual repertoire – lesser-known tunes like
“Pregnant Virgin,” “Art,” and “Saxovision” (the latter a sax duet). Lively,
well produced, and a fine selection of material.
GUILLERMO GREGORIO, PANDELIS KARAYORGIS & STEVE SWELL / Window
and Doorway (Driff Records)
Enregistré au studio Firehouse 12 (comme le disque
précédent). Jazz actuel fort intéressant, surtout pour les échanges entre la
clarinette de Gregorio et le trombone de Swell. Or, ce sont les compositions de
Karayorgis qui ressortent du lot. Il y a aussi trois courtes improvisations
libres bien senties.
Recorded at Firehouse 12, like the previous album.
Quite interesting creative jazz album, especially for the exchanges between
Gregorio’s clarinet and Swell’s trombone. Yet, the tunes that stand out the
most are Karayorgis’s. There are also three strong short free improvisations.
SIMON THACKER’S SVARA KANTI / Rakshasa (Slap the Moon Records)
Une très très belle production, musicalement et
visuellement, de l’ensemble de musique contemporaine Svara Kanti du guitariste
Simon Thacker. Il s’agit d’un quatuor de guitare classique, chant indien,
violon et tabla. C’est leur deuxième album (je n’ai pas entendu le premier).
Belle fusion des univers indien et occidental. Thacker signe plusieurs
compositions, dont l’excellente pièce titre (entrelacs de guitares avancées et
inversées sur fond de tabla), mais l’ensemble passe aussi des commandes
d’œuvres, notamment à Nigel Osborne (“The Five Elements”) et au grand Terry
Riley (“SwarAmant”, 14 minutes). Une fusion des genres qui se fait
naturellement. [Ci-dessous: un montage d’extraits de l’album, environ 90
secondes de chaque morceau.]
A beautiful production, musically and visually,
from guitarist Simon Thacker’s contemporary chamber ensemble Svara Kanti. This
quartet consists of classical guitar, Indian singing, violin, and tabla. This
is their second album (I haven’t heard their debut). A fine fusion of the
Indian and Western soundworlds. Thacker pens several compositions, including
the excellent title piece (a web of forward and backward guitars over a
backdrop of tabla), but the ensemble also commissions works from other
composers, notably Nigel Osborne (“The Five Elements”) and the great Terry
Riley (“SwarAmant,” 14 minutes). Natural-sounding genre-crossing music. [Below: A montage of excerpts, about
90 seconds worth of each track.]
REALLY AWESOME STUFF HERE . THANK YOU ❤️
ReplyDelete