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2013-06-07

2013-06-06: Whisperings, Bererberg Trio, Steamboat Switzerland Extended, BOLD, Locrian


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-06-06

WHISPERINGS / The Bird, The Breath, And The Razorsharp Dream (Unit Records)
Whisperings est un quatuor d’improvisation libre de haute – très haute – voltige. Les voici de retour, onze ans après un premier album (chez RecRec, en 2002). Franziska Baumann (voix contrôlée à l’aide d’un gant électronique), Fred Frith (guitare), Michel Wintsch (piano, synthé) et le batteur Lionel Friedli (Bernard Trontin occupait ce poste sur le premier album). Quatre pièces d’une dizaine de minutes, quatre improvisations palpitantes qui traversent divers états, allant du rock-in-opposition à l’impro texturale. Musique immersive, fébrile, réellement entraînante par moments. Recommandé.
Whisperings is an extremely talented free improvisation quartet. And they are back for a second album, eleven years after their debut (on RecRec, 2002). Franziska Baumann (voice controlled with a sensor glove), Fred Frith (guitar), Michel Wintsch (piano, synth), and drummer Lionel Friedli (Bernard Trontin was the drummer on the first album). Four 10-minute tracks, all thrilling improvisations that go through different states, from rock-in-opposition to textural improv. Immersive, excited and exciting music. Recommended.

BERERBERG TRIO / Feel Beetrr (Veto Records)
Le saxophoniste-clarinettiste Christoph Erb est en feu ces temps-ci: la qualité et le nombre de ses parutions connaît une sérieuse hausse. Feel Beetrr (ça s’écrit vraiment comme ça) le place en trio avec le cornettiste Josh Berman et Fred Lonberg-Holm au violoncelle et à la guitare. Une session enregistrée en studio à Chicago. Improvisations souvent acides, qui gratouillent l’intérieur des oreilles. Musique dense, parfois carrément bruitiste, explorations d’interactions inattendues.
Sax/clarinet player Christoph Erb is on fire these days – the quality and number of his releases are on the rise. Feel Beetrr (yes, that’s how it’s spelled) puts him in a trio with cornet player Josh Berman and Fred Lonberg-Holm on cello and guitar. A studio session recorded in Chicago. Free improvisations, often acidic, that gnaw at your inner ear. Dense music, very noisy at times. Explorations of unexpected interactions.

STEAMBOAT SWITZERLAND EXTENDED & MARC KILCHENMANN / Sederunt Principes (D.B. Waves)
Une autre parution toute fraîche du trio avant-rock/contemporain Steamboat Switzerland (cf. Zeitschrei, entrée du 2013-06-04), ici en format étendu (huit vents en plus du trio orgue-basse-batterie), dans un programme du compositeur Marc Kilchenmann enregistré en concert. Kilchenmann a composé et dirige les deux versions de “Egregoros” (une en trio, l’autre en trio plus les vents). Il a aussi arrangé pour l’occasion une pièce de Hermann Meier (“Plan 1976”) et “Sederunt Principes” de Petorinus Magnus, un organiste du... 13e siècle! “Choros”, une composition du trio, avec interpolation de “Renaissa/Slosh” de Stephan Wittwer, complète ce programme débité presque d’un trait. Le Meier est étonnant de puissance. Le Perotinus est fort déstabilisant. Et le “Egregoros” en ensemble étendu, 32 minutes, propose une série de tableaux forts intéressants, avec des interactions et des alternances variées entre le trio, ses membres et les vents.
Another fresh release from avant-rock/contemporary trio Steamboat Switzerland (see Zeitschrei in the entry from 2013-06-04), here in an extended line-up (eight wind players plus the organ/bass/drums trio), in a program by composer Marc Kilchenmann, recorded live. Kilchenmann wrote and directs the two versions of “Egregoros” (one in trio, the other with the whole ensemble). He has also arranged a piece by Hermann Meier (“Plan 1976”) and “Sederunt Principes” by Petorinus Magnus, an organist from... the 13th century! “Choros”, a composition by the trio with an interpolation of Stephan Wittwer’s “Renaissa/Slosh” rounds up a program that is performed almost without pause. The Meier piece is surprisingly powerful. The Perotinus piece is very destabilizing. And the full ensemble take on “Egregorus”, 32 minutes, features a series of very interesting tableaux, with varied interactions and shifts between the trio, its members, and the winds.

BOLD, c’est le trio bruitiste coup de poing composé d’Alexis Bellavance, Nicolas Bernier et le stupéfiant Érick D’Orion. fmv/shr, si je ne m’abuse, est le premier album physique (il y a eu un premier disque virtuel, il y a quelques temps). Une cassette ultra-limitée. L’album est aussi disponible sur bandcamp pour un prix plus que modique. C’est de la dynamite. De l’or. Bon, de la dynamite plaquée or. Un noise déferlant, complexe, profond, qui défoule et enveloppe. Trois pièces (et la pièce-titre, dans ses trois minutes, condensent une force de frappe équivalente aux deux autres, beaucoup plus longues), plus un remix de Francisco Meirino qui s’adapte parfaitement au matériel original. Le tout s’écoute merveilleusement bien pour qui s’y connaît. L’album noise de l’année? Désolé, Érick, mais ton Koursk, aussi bon soit-il, vient de descendre au palmarès.  [Ci-dessous: Écoutez, vous verrez bien.]
BOLD is the one-two punch experimental noise trio of Alexis Bellavance, Nicolas Bernier, and the ever-astounding Érick D’Orion. fmv/shr is, if I’m not mistaken, their first physical album (there was a virtual debut a while ago). An ultra-limited edition cassette. The album is also available in digital format on bandcamp for almost nothing. It’s dynamite. It’s gold. Okay, it’s gold-plated dynamite. Unfurling noise, complex, deep-running; cathartic music, immersive music. Three pieces (and the three-minute title track packs as much punch as the much-longer other two), plus a remix by Francisco Meirino who manages to fit in perfectly with the original material. The whole thing goes down marvelously well, if you know what you’re buying. Noise album of the year? Sorry, Érick, but I think your Koursk, as wonderful as it is, just went down a notch on my countdown.  [Below: Listen, you’ll see.]

LOCRIAN / Return to Annihilation (Relapse Records)
Tant qu’à être le bruyant-pesant, le nouveau Locrian sortira le 25 juin. Trrrrrès satisfaisant mélange de doom metal, de drone et de... rock progressif? Définitivement, surtout dans les lignes de synthé ici et là. “A Visitation from the Wrath of Heaven” pourrait figurer dans un remake du film Suspiria. Et “Obsolete Elegies”, avec ses 15 minutes, fait office de pièce épique. Plus convaincant que ce que j’ai entendu de ce groupe auparavant.
Since I’m already in the vicinity of noise and heaviness, might as well turn to the latest album from Locrian, to be released on June 25. Verrrrrry satisfying blend of doom metal, drone, and... prog rock? Definitely, especially in the synth lines here and there. “A Visitation from the Wrath of Heaven” could find its place in a remake of the cult horror flick Suspiria. And “Obsolete Elegies,” with its 15 minutes, plays the epic game. More convincing than anything that I’ve heard from this band yet.

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