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2013-02-28

2013-02-27: Klaus Treuheit, Swans


Journal d'écoute / Listening Diary 
2013-02-27

KLAUS TREUHEIT / Beach Crossing (KTMP)
Étrange album solo du claviériste Klaus Treuheit. Beach Crossing consiste en une seule œuvre en 18 mouvements courts (49 minutes en tout) interprétés soit au cembalo (sorte de clavecin), soit à l’orgue d’église, soit au piano préparé. Les instruments sont mélangés dans la séquence des mouvements et, après un mouvement à l’orgue, on a droit aux applaudissements d’un public. J’en sors avec une impression de virtuosité qui n’arrive pas à compenser celle de fouillis. Hmm.
Strange solo album from keyboardist Klaus Treuheit. Beach Crossing is a single work consisting of 18 short movements (49 minutes in all) performed either on cembalo (a kind of harpsichord), pipe organ, or prepared piano. We go back and forth between these instruments in the course of the movements. At the end of one organ movement, an audience suddenly manifests itself through applause. I come out of this CD with an impression of virtuosity that doesn’t compensate a stronger impression of kitchen sink. Hmm.

KLAUS TREUHEIT / Kaurismaetic (KTMP)
Je préfère cet album-ci, 49 minutes de musique pour piano, seulement quelques préparations. Kaurismaetic est livré sans détails sur sa nature, ce qui laisse planer le doute entre composition et improvisation – je soupçonne un peu des deux. Treuheit s’y révèle un virtuose, en plus d’y développer un excellent sens de la mesure et du suspens.
I prefer this CD, 49 minutes of piano music, with just a few preparations. Kaurismaetic is delivered without liner notes about its nature. Composed or improvised? I’d say both. This album reveals the true virtuosity of Treuheit, along with his strong sense of pacing and suspense.

SWANS / The Seer (Young God)
Après en avoir entendu parler, beaucoup, par à peu près tous mes amis mélomanes, je me suis farci les deux heures de ce 12e opus de Michael Gira et compagnie. C’est sombre, et long, et longuement sombre, mais c’est aussi très intense à sa façon. J’aime l’écriture, j’aime les passages répétitifs, j’aime moins certaines textures (à ce niveau, j’aurais préféré une facture encore plus spartiate). Bref, je suis content d’avoir entendu The Seer, sans que ce soit un gros wow à la première écoute.
After hearing a lot about this album, from pretty much all my music-loving friends, I have finally gone through the two hours of the 12th opus from Michael Gira and co. It’s dark, and long, and long and dark, but it’s also very intense in its own way. I like the songwriting, I like the repetitive passages, but I’m less fond of certain choices in textures (on that level, I would have preferred something even sparser). In short, I’m glad I listened to The Seer, but it’s not a big wow on first listen.

2 comments:

  1. regarding "beach crossing": maybe something's wrong with your ears/brain?

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