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2011-09-30

2011-09-28/29: Mural, Lotz/Islak Köpek, Broening/Duo Runedako, Ig Henneman Sextet


Journal d'écoute / Listening Diary 
2011-09-28/29

MURAL / Live at the Rothko Chapel (ind.)
Le deuxième album du trio Mural est une autoparution documentant un excellent concert donné au Texas en mars 2010. Une seule pièce de 50 minutes où se crée instantanément un espace d’improvisation intense mais dépouillé. Jim Denley (flûtes), Kim Myhr (guitare) et Ingar Zach (percussions sur grosse caisse) forment l’un des plus fascinants groupes de l’heure en musique improvisée posée. Commencez par l’album studio chez Sofa, mais ce deuxième opus est chaudement recommandé.
Mural’s second release is a self-released CD documenting an excellent performance in Texas, March 2010. A single 50-minute piece where an intense yet stripped-down improvisational space is instantly created. Jim Denley (flutes), Kim Myhr (guitar), and Ingar Zach (percussion over a concert bass drum) form one of the most fascinating quiet free improvisation groups currently at work. Start with their studio album on Sofa, but I highly recommend this second opus too.

MARK LOTZ & ISLAK KÖPEK / Istanbul Improv Sessions May 4th (Evil Rabbit - merci à/thanks to Toondist)
Rencontre intérssante d’improvisation libre entre le flûtiste globe-trotter Mark Alban Lotz et le groupe d’improvisation turc Islak Köpek (un quintette comptant deux saxos, violoncelle, guitare et électroniques). Quinze pièces courtes développant des idées parfois convenues mais intelligemment exécutées. Ça grouille, ça bouille, ça vit.
An interesting free improvisation meeting between globe-trotting flutist Mark Alban Lotz and Turkish improv group Islak Köpek (a quintet comprising two saxes, cello, guitar & laptop). Fifteen short tracks developing occasionally conventional ideas, though always in clever ways. This music is slithering and shaking with life.

BENJAMIN BROENING & DUO RUNEDAKO / Recombinant Nocturnes (Innova)
Le compositeur Benjamin Broening propose ici un cycle de nocturnes interreliées, sorte de variations (très variées) autour des mêmes matériaux compositionnels. Ce cycle est confié principalement au pianiste Daniel Koppelman, secondé ici et là par sa partenaire Ruth Neville (quelques duos et quatre mains). L’écriture est troublante et arrive à faire oublier l’aspect recombinatoire du projet – aspect dont on perd le fil si on se laisse aller dans la musique, mais qui demeure constamment, fournissant discrètement l’architecture de ces œuvres, la plupart distinctes mais formant un grand tout.
Composer Benjamin Broening delivers a cycle of inter-related nocturnes, like (quite varied) variations on a bunch of compositional materials. This cycle has been entrusted mostly to pianist Daniel Koppelman, helped out here and there by his colleague Ruth Neville (for a few duets and four-hands). Broening’s writing is deep, troubling, and succeeds in making you forget the recombinant aspect of the project – an aspect you can easily loose track of when loosing yourself in the music, yet always discreetly providing the architecture of these works, most of which are stand-alone pieces, yet forming a greater whole.

IG HENNEMAN SEXTET / Cut a Caper (Stichting Wig - merci à/thanks to Toondist)
Je trouve ce disque légèrement plus convaincant que le concert qu’a donné cet ensemble au FIMAV 2011. Les compositions de l’altiste Ig Henneman sont parfois très subtiles (“A Far Cry,” “Cut a Caper”), parfois trop évidentes (“Moot” et son air repris de Monk, “Toe and Heel”). Henneman marche sur un fil tendu entre la composition contemporaine pour ensemble de chambre et le canevas pour groupe d’improvisation libre. C’est une démarche périlleuse, mais elle solidement entourée (Ab Baars, Axel Dörner, Lori Freedman, Marilyn Lerner, Wilbert de Joode) et, lorsqu’elle réussit, c’est avec brio (comme dans “Narration”).
I find this recording slightly more convincing than the concert this ensemble performed at FIMAV 2011. Violist Ig Henneman’s compositions are at times very subtle (“A Far Cry,” “Cut a Caper”), occasionally too obvious (“Moot” and its tune stolen from Monk, “Toe and Heel”). Henneman is walking on a tightrope between contemporary chamber music and free improvisation frameworks. It’s a perilous journey, but she is supported by a stellar team (Ab Baars, Axel Dörner, Lori Freedman, Marilyn Lerner, Wilbert de Joode), and, when things work out, they work out great (as in “Narration”).

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